نگرانی فزاینده مصر از افزایش نفوذ ترکیه در لیبی

به گزارش مجله سایه، مطبوعات مصری در روزهای اخیر، سفر رئیس جمهور ترکیه به تونس و مواضع او در قبال لیبی را با نوعی نگرانی بازتاب داده و درباره نفوذ این کشور در لیبی هشدار داده اند.

نگرانی فزاینده مصر از افزایش نفوذ ترکیه در لیبی

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با تور مسافرتی آنتالیا قیمت همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مطبوعات مصری، سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به تونس و مواضع وی در قبال لیبی را با نوعی نگرانی بازتاب داده اند؛ آنچنان که بعضی از آنها درباره نفوذ فزاینده این کشور در لیبی هشدار داده اند.

در همین ارتباط، روزنامه مصری الیوم امروز شنبه در یادداشتی به قلم عباس الطرابیلی تحت عنوان کوشش اردوغان برای نجات السراج، اردوغان را سلطان جدید ترکیه و قطر را شیخ نشین نامید و در مقابل از شبه نظامیان شمال شرق لیبی به نام ارتش ملی لیبی نام برد.

مصری الیوم به یاری های تسلیحاتی ترکیه به دولت وفاق ملی در شمال غرب لیبی اشاره نمود و نوشت: سلطانِ جدید ترکیه برای یاری به فائز السراج و جلوگیری از آزادسازی طرابلس از سیطره شبه نظامیان تروریست، کوشش زیادی نموده است که در ابتدا، به صورت پنهانی انجام می شد -خواه با تسلیحات سبک یا با حمایت اقتصادی شیخ های قطر-. هنگامی که حمله های ارتش ملی لیبی برای آزادسازی طرابلس و بازگرداندن آن به آغوش میهن شدیدتر شد، در همین هنگام، چهره پلید سلطان [اردوغان] و دنباله رو وی تمیم [امیر قطر] نیز نمایان شد.

مصری الیوم در ادامه با اشاره به توافق های اجرا شده میان ترکیه و لیبی، نقش فایز السراج رئیس جمهور این کشور را در توافق با ترکیه، خیانت خواند و در ادامه با ابرازنگرانی از ورود نظامی مستقیم آنکارا به موضوع حمایت از طرابلس، نوشت: سراج با این توافق به ترکیه اجازه می دهد در خاک این کشور حضور نظامی پیدا کند.

این روزنامه به قاهره نیز هشدار داد و مدعی شد: توافق های اخیر ترکیه و طرابلس کوششی است برای کشاندن ارتش مصر به باتلاق لیبی و اینجاست که ابعاد توطئه ترکیه علیه مصر نمایان می گردد.

روزنامه الوفد نیز در یادداشتی به این موضوع پرداخت و از افزایش همکاری آنکارا و طرابلس ابراز نگرانی کرد. الوفد با اشاره به سفر اخیر اردوغان به تونس، که بلافاصله پس از سرانجام انتخابات این کشور صورت گرفت، نوشت ترکیه بنا دارد تونس را به ائتلاف اخوانی ها بکشاند؛ ائتلافی که اعضای آن را قطر، ترکیه و شبه نظامیان ترابلس تشکیل می دهند.

در این یادداشت که با تیتر ترکیه... تونس و الجزائر روز آدینه (دیروز) منتشر شده، حزب النهضه آلت دست اردوغان معرفی شده و آورده است: اردوغان می داند که حزب حاکم در تونس یعنی النهضه یکی از ابزارهای اوست که تمام اعضای آن و حتی هم پیمانان آن تحت کنترلش هستند.

این یادداشت در ادامه مدعی انتقال داعشی ها از نقاط دیگر به لیبی شد و اضافه کرد: اردوغان و دنباله روهای او یعنی کسانی که خیر و صلاح مردم لیبی را نمی خواهند، بنا دارند با انتقال هزاران داعشی و القاعده ای از سوریه و خود ترکیه [به لیبی]، یک حکومت تروریستی در این کشور بنا نمایند.

این روزنامه مصری در ادامه با اشغالگر خواندن اردوغان تاکید نموده است که اردوغان میخواهد، استعمار عثمانی را احیا کند.

روزنامه الشروق مصر نیز از دیگر مطبوعات این کشور است که از حضور ترکیه در عرصه لیبی ابراز نگرانی نموده و تسلط احتاقتصادی ترکیه بر لیبی را به معنای محاصره جنوب اروپا دانست. الشروق تحت عنوان اگر اردوغان کنترل لیبی را به دست بگیرد به نقل از یکی از سیاستمداران سرشناس دنیا عرب بی آنکه نام او را فاش کند، نوشت: موفقیت اردوغان در حمایت اقتصادی از دولت السراج، که گروگان اردوغان شده است، به این معناست که او جنوب اروپا را محاصره می نماید همانطور که با برگه مهاجران آن را از شرق محاصره نموده است.

این سیاستمدار در ادامه با اشاره به خطرات حضور اردوغان در لیبی عنوان نموده است که در ارتباط با مصر و مناطق عرب نشین، آنچه اخوان نتوانست در مصر ایجاد کند، اردوغان سعی خواهد نمود آن را در لیبی جبران کند.

روزنامه شروق در این یادداشت تاکید نموده است که این سیاستمدار اطلاعات ارزشمندی در اختیار دارد که مستقیم آنها را از مقامات بالا دریافت نموده است.

این سیاستمدار بزرگ در ادامه شرح داده است که شاید اقدام های اردوغان چرایی حمله دائم و شدید به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، را بخوبی شرح دهد. این سیاستمدار بر این باور است که تثبیت اخوان در لیبی می تواند باری دیگر زمینه را برای بازگشت این گروه به مصر فراهم کند.

روزنامه الشروق نیز همچون روزنامه الوفد بر این باور است که اردوغان برای تحقق اهداف خود در لیبی، نیروهای خود را از منطقه و بویژه عراق و سوریه به لیبی خواهد آورد.

روزنامه الشروق در سرانجام ذکر نموده است که ترکیه با سوء استفاده از ضعف دولت السراج در مقابله با محاصره شبه نظامیان شرق لیبی موسوم به ارتش ملی او را وادار به امضای تفاهم نامه نموده است.

در همین ارتباط، پایگاه خبری میدل ایست آی روز آدینه (27 دسامبر- 6 دی) به نقل از یک مسئول ارشد در دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس) گزارش داد ترکیه میخواهد، گروه های تروریستی و معارض سوری را در لیبی مستقر کند. این وبگاه به نقل از منابع خود نوشت: شورشیان (تروریست های) سوری تحت حمایت ترکیه برای مبارزه با نیروهای ارتش ملی لیبی به سرکردگی خلیفه حفتر، در لیبی مستقر می شوند (جزئیات بیشتر).

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2315

به "نگرانی فزاینده مصر از افزایش نفوذ ترکیه در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی فزاینده مصر از افزایش نفوذ ترکیه در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید