موفقیت بزرگ در جذب مستقیم دی اکسیدکربن از هوا

به گزارش مجله سایه، ایسنا نوشت: تاسیسات شرکت Climeworks به اولین ارائه دهنده خدمات حذف کربن تایید شده در دنیا تبدیل شده است که گاز گلخانه ای کربن دی اکسید را به طور مستقیم از جو می گیرد و به سنگ تبدیل می نماید و آن را در زیر زمین دفن می نماید.

موفقیت بزرگ در جذب مستقیم دی اکسیدکربن از هوا

اولین شرکت دنیا که با موفقیت کربن دی اکسید را از جو جذب و به طور دائم آن را در زیر زمین برای فروش ذخیره می نماید، موفقیت خود را اعلام نمود. طبق بیانیه مطبوعاتی شرکت Climeworks مستقر در سوئیس، این اولین بار است که یک کسب و کار تسهیلات حذف دائمی کربن دی اکسید(CDR) را به مشتریان ارائه می دهد.

کریستف گبالد، یکی از بنیانگذاران Climeworks می گوید: ارائه خدمات CDR به اولین مشتریان، نقطه عطف هیجان انگیزی است که ما مفتخریم که به آن دست یافته ایم.

وی اضافه نمود: مقیاس سازی سریع عملیات ما تنها بخشی از ماموریت Climeworks است. بخش دیگر این است که این مقیاس پذیری از استانداردهای بالایی پیروی می نماید و برای مشتریان ما تضمین می نماید که می توانند به CDR ما که دارای بالاترین کیفیت، بسیار بادوام و امن است، اعتماد نمایند.

گواهینامه معتبر

این روش که به عنوان جذب و ذخیره مستقیم از هوا(DAC+S) شناخته می گردد، به وسیله مامور مستقل DNV که یک شرکت پیشگام در ارزیابی کیفیت و امنیت است، تأیید شده است.

کربن دی اکسید به وسیله این فرآیند، با موفقیت از جو حذف می گردد و در زیر زمین مدفون می گردد، جایی که در نهایت به سنگ تبدیل می گردد.

این پیشرفت به عنوان یک گام بزرگ رو به جلو در مبارزه با تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می گردد، زیرا پتانسیل کاهش چشمگیر سطح کربن دی اکسید در جو را دارد.

شرکت Climeworks اولین مشتریان خود را شرکت های مایکروسافت، شاپیفای(Shopify) و استرایپ(Stripe) معرفی نموده است.

روش DAC+S به طور مشترک به وسیله شرکت های Climeworks و CarbFix، یکی از شرکت های برتر دنیا برای کانی سازی سریع زیرزمینی کربن دی اکسید توسعه داده شده و در سال 2022 به وسیله DNV تأیید شده است.

شرکت CarbFix سازندهای سنگ بازالت را با آبی که برای حل کردن کربن دی اکسید استفاده شده است، مخلوط می نماید و ظرف حدود دو سال، فرآیندهای طبیعی این ماده را به مواد معدنی کربنات جامد تبدیل می نمایند.

تسهیل جذب کربن

هزینه حذف و ذخیره سازی کربن دی اکسید برای مشتریان بر اساس اندازه و مدت زمانی که شرکت ها خواستار حذف کربن هستند، مشخص می گردد. با این حال، میانگین هزینه حذف کربن، چند صد دلار به ازای هر تن است.

هر کسی می تواند برای حذف کربن دی اکسید به منظور متعادل کردن انتشار گازهای گلخانه ای خود به شرکت Climeworks مراجعه کند.

استیسی کائوک، رئیس بخش پایداری در Shopify می گوید: توسعه یک روش دقیق و به اشتراک گذاری آن به صورت عمومی یک گام مهم برای ایجاد اعتماد با شرکت های حذف نماینده کربن است. این به ما اطمینان می دهد که آنچه ما برای آن هزینه می کنیم، در واقع نتیجه می دهد.

وی اضافه نمود: شرکت Climeworks با روش DAC+S خود با این چالش مقابله می نماید و ما خوشحالیم که اولین مجموعه حذف کربن خود را از تاسیسات Orca تحویل می گیریم، زیرا می دانیم که دقیقاً همان چیزی را می گیریم که هنگام همکاری با Climeworks در سال 2020 انتظار داشتیم.

شرکت Climeworks علاوه بر متقاعد کردن مشتریان خود برای پرداخت هزینه حذف کربن بیشتر، تا به امروز بیش از 780 میلیون دلار سرمایه از تعدادی سرمایه گذار جمع آوری نموده است.

فیلیپ گودمن، مدیر بخش حذف کربن شرکت مایکروسافت می گوید: مایکروسافت مفتخر است که یکی از اولین مشتریان شرکتی است که خدمات حذف کربن دی اکسید دارای گواهینامه معتبر را دریافت می نماید.

وی اضافه نمود: ما به عنوان سرمایه گذار و مشتری Climeworks، می دانیم که ادامه رشد بازارهای حذف و ذخیره سازی کربن دی اکسید برای دنیا و بعلاوه برای دستیابی به اهداف جاه طلبانه مبارزه با تغییرات آب و هوایی و منفی شدن فراوری کربن تا سال 2030 لازم است.

شرکت Climeworks در ژوئن 2022 اعلام نمود که دومین مرکز تجاری که سالانه 36 هزار تن کربن دی اکسید را از هوا جذب و زیر زمین ذخیره می نماید، در ایسلند می سازد.

البته این هنوز هم نشان دهنده بخش ناچیزی از انتشار سالانه کربن دی اکسید در جو زمین است، چرا که آژانس بین المللی انرژی گزارش داده است که انتشار CO2 در سال 2021 به رکورد 36.3 میلیارد تن رسیده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 14032

به "موفقیت بزرگ در جذب مستقیم دی اکسیدکربن از هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت بزرگ در جذب مستقیم دی اکسیدکربن از هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید