آنالیز 8 حقیقت ثابت شده درباره گوگل
به گزارش مجله سایه، شاید گوگل ارائه دهنده محبوب ترین سیستم عامل موبایلی و موتور جست و جو در دنیا باشد، اما استفاده نادرست این شرکت از قدرت خود یک حقیقت اثبات شده است.
به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در سال 1995 ، دو دانشجوی دانشگاه استنفورد یک موتور جست وجو به نام Backrub ایجاد کردند. آن ها نام Backrub را به گوگل تغییر دادند و این شرکت سه سال بعد به ثبت رسید. امروز، گوگل تأثیرگذار، ثروتمند و با ارزش است. این شرکت با تبلیغات هدفمند برای افراد دغدغه ذهنی ایجاد می نماید که با روش هایی آزار دهنده و پشت سر هم در صفحات وب به نمایش در می آیند. گوگل آدم ها را بدون رضایت به صورت آنلاین ردیابی می نماید، با دستگاه های مختلف به مکالمات افراد گوش می دهد و همواره در زندگی شخصی کاربران، دخالت می نماید. گوگل در پس ظاهر خوبش، حقایقی آزار دهنده دارد که در این گزارش به 8 مورد از برجسته ترین آن ها، خواهیم پرداخت .
8- استراق سمع کارمندان گوگل از مکالمات کاربران با دستیار هوشمند
این شرکت یک گجت خانگی محبوب با استفاده از دستیار هوشمند گوگل عرضه کرد. یک دستور کلامی سیستم را فعال می نماید و به آن می گوید که یک فایل صوتی را ضبط نموده، یک موسیقی را پخش و برنامه روزانه را یادآوری کند. در سال 2019 ، خبری مبنی بر ضبط صدای کاربران توسط گوگل، منتشر شد. طبق این خبر، اطلاعات کاملا محرمانه کاربران ضبط و به Google منتقل می شد. بعضی از پفراینده ها حاوی نام، آدرس و بعضی حتی در خصوص زندگی جنسی افراد بود .
هنگامی که گوگل با این اتهام روبرو شد، اعتراف کرد که این یک نقض امنیتی بوده و در مواردی به پیمانکاران خود این امکان را داده تا بدون رضایت افراد به بحث های خصوصی آنان گوش دهند. پیش از این، سخنگوی این شرکت گفته بود که کارمندان به صدا های ضبط شده دستیار صوتی گوش می دهند تا مهارت های هوش مصنوعی دستگاه را بهبود دهند. آن ها ادعا کردند که صرفا از 2 ٪ صدای ضبط شده دستیار صوتی استفاده نموده اند و تمام اطلاعات شخصی را حذف می نمایند. البته اخبار بعدی ثابت کرد که ادعا های گوگل صحت ندارد .
7- تبلیغات دروغ و بدون پشتوانه
بسیاری از افراد هنگام جست وجوی فرصت های سرمایه گذاری به گوگل اعتماد می نمایند. این تبلیغات روش های سرمایه گذاری را نشان می دهد که بازده سود بالایی دارند بدون آنکه چیزی در خصوص ریسک و خطرات آن گفته گردد .
تبلیغات گوگل برای شرکت های سرمایه گذاری با ریسک بالا در حالی که اطلاعاتی از احتمال خسارت در مشارکت با این شرکت ها اعلام نشده، موجب شد تا بسیاری از کاربران ناخواسته و نادانسته با این شرکت ها قرارداد امضا نمایند. بسیاری از کاربران اینترنت به دلیل تماشا این تبلیغات در صفحات گوگل و اعتمادی که به این موتور جست و جو داشتند، حاضر به سرمایه گذاری شدند .
6- ردیابی کاملا دقیق کاربران
گوگل می خواهد مکان دقیق شما را بداند. البته این شرکت برای ظاهر سازی هم که شده، وانمود می نماید که به مشتریان این امکان را می دهد که از حالت ردیابی خارج شوند. در سال 2018 ، آسوشیتدپرس دریافت که کاربران حتی زمانی که صریحاً به گوگل می گویند این قابلیت را غیرفعال کند، هنوز هم ردیابی می شوند. به عنوان آزمایش، یکی از اعضای یک تیم تحقیقاتی همه گزینه های ردیابی را در تلفن خود خاموش کرد و از اینکه دقیقاً چگونه راستا وی دنبال می گردد، شوکه شد. بدتر اینکه، آدرس منزل وی نیز در ردیابی ثبت شده بود .
هر وقت گوگل مپ را باز کنید، موقعیت شما را ثبت می نماید. حتی با استفاده از موتور جست وجو، موقعیت مکانی یک شخص به طور دقیق به متر مربع تعیین می گردد. چندین سرویس دیگر در آیفون ها و دستگاه های اندروید به عنوان یک چراغ ردیابی در گوگل عمل نموده و به اعتماد کاربر خیانت می نمایند .
منتقدین ادعا می نمایند که ردیابی گسترده نشانگر تمایل گوگل برای افزایش درآمد تبلیغاتی است. گوگل در سال 2014 ردیابی کاربران را برای این منظور شروع کرد. تا سال 2017 ، درآمد تبلیغی آن به 95.4 میلیارد دلار رسید. این درآمد به وسیله به دست آوردن اطلاعات کاربران و تمایل مردم یک منطقه به یک محصول و فروش آن به شرکت های تبلیغاتی به دست می آید .
5- سرویس حسابداری چک با نام Cache
سابقه غول های فناوری در صنعت بانکداری بسیار ناامیدنماینده است. به عنوان مثال میزان اعتبار رمزنگاری فیس بوک از بین رفته و کوشش اپل برای ایجاد کارت اعتباری نیز پس از روبروه با اتهامات مربوط به وسعت کارت های اعتباری تبعیض آمیز، با شکست روبه رو شد. آمازون نیز همچنان برای ایجاد حساب های شخصی برای مشتریان خود از بانک های اجباری استفاده می نماید. با وجود این، گوگل می خواهد سرویس حسابداری چک با نام Cache را در سال 2020 راه اندازی کند .
یک آنالیز مستقل نشان داد که 58 درصد از مصرف نمایندگان به محصولات اقتصادی آینده گوگل اعتماد دارند. با این حال، دیگران نگران این هستند که شرکت های فناوری، اطلاعات زیادی را در خصوص مشتریان خود گرد آورند. بدترین سناریو آن است که پیوند دادن همه چیز به چنین شرکت هایی می تواند وابستگی ایجاد کند که عموم مردم نتوانند از آن جدا نشوند. به عبارت دیگر، شرکت های فناوری می توانند مشتری های آینده خود را با دادن آزادی بانکداری در مکان دیگر یا پرداخت به وسیله کانال های دیگر به دام بیندازند. همچنین کمی نگران نماینده است که خدمات بانکی سرویس حافظه پنهان گوگل توسط CitiBank ارائه می گردد - همان بانکی که کل کابینه 2008 رئیس جمهور سابق اوباما را انتخاب نموده است .
4- تصاحب Fitbit
میلیون ها نفر می توانند کاهش وزن، حرکات ورزشی، الگو های خواب و ضربان قلب خود را به وسیله گجت های هوشمند پیگیری نمایند. در سال 2019 ، گوگل وارد این صنعت شد و در اولین اقدام با پرداخت 2 . 1 میلیارد دلار، شرکت Fitbit را خریداری کرد. تام واتسون، معاون حزب کارگران، نسبت به آنچه که او دستیابی به داده ها خوانده بود، از آن ها شکایت کرد، سپس دفتر کمیسیون اطلاعات (ICO) و مرکز رقابت و بازار (CMA) به این عمل واکنش نشان دادند .
در حالی که تحقیقات در حال اجرا است، Fitbit گفت ادغام اجازه نمی دهد که اطلاعات کاربر برای تبلیغات در معرض سوءاستفاده قرار بگیرد. با این حال، یک کارمند سابق گوگل در تیم حفظ حریم خصوصی این شرکت گفت که این کار گوگل در اصل با انگیزه بدست آوردن جزئیات خصوصی توسط دست بندهای فیت بیت اجرا شده است. گوگل در حال حاضر برای جمع آوری اطلاعات از عادات روزانه افراد و استفاده از آن برای تبلغات هدفمند، مقصر است و به همین دلیل، انکار Fitbit احتمالاً دروغ بزرگی بیش نیست .
3- گوگل در مقابل 50 دادستان کل
در سال 2019 ، گوگل با مسئله ای بزرگ روبرو شد، گروهی متشکل از 50 دادستان کل، از واشنگتن دی سی، 48 ایالت و پورتوریکو این غول فناوری را به ایجاد تهدید وجودی برای خرده فروشان اینترنتی کوچک تر در ایالات متحده متهم کردند .
این اتفاق تنها مربوط به رقابت عادلانه نمی گردد، در صورت اثبات، این بدان معنی است که به حقوق مصرف نماینده آسیب وارد شده است. هیچ کس دوست ندارد که در انتخاب های خود محدود باشد یا بدون اختیار به سمت یک خرده فروش محصور گردد. سخنگوی تحقیقات گفت که هیچ یک از شرکت ها مجاز به انحصار صنعت نیستند. اما گوگل با سوق دادن کاربران میلیاردی خود به تبلیغات هدفمند برای بعضی شرکت ها، از صندلی خود سوء استفاده می نماید .
2- کروم نرم افزار جاسوسی کامپیوتر است
تقریباً 10 سال پیش، دو مرورگر جدید اینترنت اکسپلورر مایکروسافت به چالش کشیده شدند. گوگل کروم در زمان معرفی به سرعت محبوب شد و در صدر نهاده شد. با روی کار آمدن گوگل کروم، راهی سریع تر و مطمئن تر برای گشت و گذار در اختیار کاربران قرار داده شد. فایرفاکس نیز دومین مرورگر بزرگ است و این دو همچنان برای کسب مقام برتر مبارزه می نمایند، اما عامل تعیین نماینده، حریم خصوصی است. مردم به طور فزاینده ای با جاسوسی آنلاین روبرو هستند و گوگل ثابت نموده که یک اسپایدر (نرم افزار جاسوسی کامپیوتر) است .
در سال 2019 ، یک متخصص فناوری پس از آنالیز های متوالی گفت که ببینید چه تعداد کوکی در دسکتاپ او نهاده شده است. به طرز شگفت آور، 11189 درخواست برای قرار دادن کوکی ها بر روی دسکتاپ وی وجود داشت، در طول آزمایش و تجزیه و تحلیل طراحی کروم، جزئیات بسیاری کشف شد، جزئیاتی که نشان می دهد کروم تک تک رفتارهای کاربران را دنبال و ثبت می نماید. این مرورگر کاملاً شبیه یک نرم افزار نظارت است .
به نظر می رسد دیگر کروم به حریم شخصی کاربران اهمیت نمی دهد. از این گذشته، دانستن همه چیز در خصوص اشخاص، شانس فروش را افزایش می دهد. به عنوان مثال زمانی که گوگل می داند یک کاربر از فروشگاه های اینترنتی لباس بازدید می نماید، تبلیغات مربوط به لباس را برای وی به نمایش می گذارد. همچنان گوگل بزرگترین شرکت تبلیغاتی دنیا است، اما موزیلا، که فایرفاکس را فراوری نموده، یک شرکت خصوصی است و هیچ علاقه ای به زندگی مردم ندارد. در حالی که مرورگر فایرفاکس و سافاری اپل به طور جدی با کوکی های جاسوسی می جنگند. گوگل چنین کوششی نمی نماید .
1- از بین رفتن سیستم عامل آمازون توسط گوگل
هرچه غول های خرده فروشی پیش می فرایند اما باز به شرکت بزرگ آمازون نمی رسند. این قدرت آمازون موجب شد تا این شرکت تصمیم بگیرد وارد دنیای گوشی های هوشمند گردد. طراحان آن ها یک سیستم عامل به نام FireOS ایجاد کردند. آمازون در سال 2012 و 2013 ، سعی در صدور مجوز های لازم برای این سیستم عامل بود. بعضی فراوری نمایندگان هم به این سیستم عامل علاق نشان دادند، درواقع FireOS یک نسخه متفاوت از اندروید بود .
اما گوگل با روشی غیرمتعارف مقابل آمازون ایستاد، حق فروش محصولاتی که از سیستم عامل اندروید و برنامه های گوگل است از آمازون گرفته شد تا این شرکت نتواند بخش عمده ای از محصولاتش را به فروش برساند. آمازون نیز برای از دست ندادن کسب و کار اصلی خود، مجبور به عقب نشینی شد .
این رفتار خودخواهانه، در سال 2018 فاش شد. این داستان در گزارش کمیسیون اروپا علیه اخلاق تجاری گوگل ذکر شده است. در نهایت این کمیسیون 5 میلیارد دلار گوگل را جریمه کرد، اما FireOS دیگر هرگز رشد نکرد. این روز ها، این سیستم فقط در چند دستگاه آمازون کار می نماید .
منبع:باشگاه خبرنگاران
،
منبع: خبرگزاری تسنیم