مسیرهای نو، جایگزین آذربایجان می گردد

به گزارش مجله سایه، رییس سازمان توسعه تجارت می گوید با توجه به هدف گذاری اجرا شده برای افزایش صادرات به کشورهای همسایه و هم سو، ایران تمام گزینه های موجود برای بالا بردن رقم صادرات را به شکلی جدی پیگیری می نماید.

مسیرهای نو، جایگزین آذربایجان می گردد

به گزارش خبرنگاران، علی رضا پیمان پاک امروز در نشستی اظهار کرد: رییس جمهوری تاکید نموده اند که ایران باید بر روی افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه، منطقه و همسو تمرکز جدی داشته باشد و ما در سازمان توسعه تجارت برنامه ریزی برای اجرای این طرح را در دستور کار قرار داده ایم. در این طرح در کنار استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، بحث افزایش صادرات به کشورهایی همانند هند، چین، روسیه و حتی کشورهای آفریقایی هم در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، برنامه سازمان توسعه تجارت برای اجرای این برنامه به زودی نهایی شده و در کوتاه مدت و در افق 1404، کار دنبال خواهد شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به مسائلی که بنگاه های فراوریی در سال های گذشته با آن روبرو بودند، اعلام کرد: با توجه به بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید مردم و البته محدودیت هایی که بازار داخلی دارد، یکی از اصلی ترین شروط رونق فراوری افزایش صادرات خواهد بود و باید کوشش کنیم از تمام ظرفیت موجود در بازارهای هدف به نحو احسن استفاده گردد.

پیمان پاک با بیان اینکه برنامه سازمان توسعه تجارت حوزه هایی مانند مسائل سیاسی، مختصات بازار، مسائل بانکی و لجستیکی را در بر می گیرد، تشریح کرد: یکی از کشورهایی که باید صادرات ایران به آن توسعه پیدا کند، روسیه است. ما در رابطه با روسیه، ظرفیت وارداتی این کشور، مختصات بازار و کریدورهای تجاری را محاسبه نموده ایم و در افق 1404 با افزایش صادرات به این کشور، مقدمات لازم فراهم می گردد و کار به مرحله اجرا می رسد.

وی با اشاره به برنامه ریزی ایران برای استفاده حداکثری از ظرفیت کریدورهای تجاری اعلام کرد: عبور کالاهای ایرانی از خاک جمهوری آذربایجان همیشه مسائلی داشته و به ویژه در فصل سرد این مسائل افزایش می یافت. با توجه به این مشکل و موضوع های سیاسی، ما گزینه های خود برای جایگزینی آذربایجان را آنالیز نموده و به دو کریدور نو رسیدیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: یک راستا از خاک ارمنستان شروع شده و از راستا گرجستان به روسیه می رسد که تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و یک راستا هم به وسیله دریا خواهد بود که کار بر روی آن هم ادامه دارد.

پیمان پاک درباره آخرین تحولات در حوزه اعزام رایزن های تجاری به کشورهای هدف هم گفت: با وجود محدودیت هایی که داریم، تا سرانجام سال جاری 10 رایزن تجاری به کشورهای هدف اعزام خواهند شد و امیدواریم در چهار سال آینده، تعداد این رایزن ها به 120 نفر برسد. بعلاوه آنالیز عملکرد در این حوزه هم ادامه دارد و در صورتی که یک بازار هدف احتیاج به رایزن داشته باشد، امکان جابجایی رایزن ها از کشور فعلی به مقصد نو هم وجود خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 9441

به "مسیرهای نو، جایگزین آذربایجان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسیرهای نو، جایگزین آذربایجان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید