عوامل موثر بر افزایش اعتماد عمومی به دولت ها

به گزارش مجله سایه، نتایج یک پژوهش نشان می دهد صداقت و راستگویی، شایسته سالاری، تقید به اصول اخلاقی، کاهش فساد اداری، پاسخگویی عمومی و عدالت اجتماعی دارای بیشترین میزان اثرگذاری بر آینده اعتماد عمومی به دولت در افق 1424 هستند.

عوامل موثر بر افزایش اعتماد عمومی به دولت ها

به گزارش خبرنگاران، اعتماد عمومی به دولت و سازمان های دولتی بنا به دلایل متعددی از جمله جلب مشارکت عمومی و افزایش مشروعیت دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. محققان در پژوهشی با عنوان تحلیل عوامل موثر بر آینده اعتماد عمومی به دولت جمهوری اسلامی ایران در افق 1424 این موضوع را بررسی کرده اند.

در این پژوهش که توسط محمد منتظری، دانشجوی دکترای آینده پژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، حاکم قاسمی، دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، عین الله کشاورز ترک، استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و محمدرضا صلح جو، استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین اجرا شده، آمده است: بررسی ادبیات موجود در زمینه اعتماد و اعتماد عمومی نشان دهنده نبود یک تعریف مورد اجماع از معنای این واژه است. با این حال در تعاریفی که از اعتماد ارائه شده است آن را عموما انتظار رفتارهای صادقانه و فاقد منفعت جویی از دیگران می دانند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: وقتی سخن از اعتماد عمومی به میان می آید به این معنی است که عامه مردم انتظار دارند مقامات و کارکنان سازمان های دولتی با اقدامات خود در تعامل با عامه، به انتظارهای آنان به خوبی پاسخ دهند.

نویسندگان این مقاله پس از بررسی ادبیات موجود در زمینه اعتماد عمومی عوامل موثر بر آینده اعتماد عمومی را معرفی کردند. بر اساس آن چه در این مقاله آمده: کیفیت ارائه خدمت، شفافیت، استقرار دولت الکترونیکی، پایبندی دولت به قانون، وجدان کاری و امانت داری در دولت، پاسخگویی عمومی، عدالت اجتماعی، کاهش فساد اداری، اعتماد اجتماعی، شایستگی و شایسته سالاری، صداقت و راستگویی دولت، سرمایه اجتماعی، تقید دولت به اصول اخلاقی، پیوند تنگاتنگ دولت با مردم، مشارکت دادن مردم و خیرخواهی دولت برای شهروندان عوامل موثر بر آینده اعتماد عمومی به دولت هستند.

طبق آنچه اعلام شده، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و براساس روش علی است. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان و اساتید آشنا با مقوله اعتماد عمومی به دولت تشکیل می دهند. برای گرد آوری داده های پژوهش، از نظر تعدادی از این خبرگان به عنوان نمونه استفاده شد. در پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند حجم نمونه برای تکمیل پرسشنامه 12 نفر از استادان دانشگاهی مشخص شد.

در این پژوهش ابتدا با مرور تقریبا جامعی از ادبیات موضوع، عوامل موثر بر آینده اعتماد عمومی به دولت استخراج شد. سپس بر اساس عوامل شناسایی شده، پرسشنامه بسته حاوی عوامل یاد شده در اختیار خبرگان قرار گرفت و از آنان خواسته شد تا با در نظر دریافت افق زمانی 1424 نظر خود را درباره میزان تاثیر عامل مندرج در هر سطح بر عامل مندرج در هر ستون بر مبنای طیف پنج گزینه ای از بی تاثیر تا تاثیر خیلی زیاد بیان کنند.

نویسندگان این مقاله می گویند: نتایج این پژوهش نشان داد شاخص های صداقت و راستگویی، شایسته سالاری، تقید به اصول اخلاقی، کاهش فساد اداری، پاسخگویی عمومی و عدالت اجتماعی دارای بیشترین میزان اثرگذاری بر آینده اعتماد عمومی به دولت هستند.

محققان معتقدند: براساس نتایج این پژوهش، بعد از عدالت اجتماعی و به فاصله ای بسیار نزدیک، عامل صداقت و راست گویی دولت به عنوان عاملی مهم در آینده اعتماد عمومی به دولت قرار گرفته است. در توجیه اهمیت و جایگاه ویژه صداقت و راست گویی در شبکه روابط میان میان عوامل موثر بر آینده اعتماد عمومی به دولت همین سخن کافی است که برخی تحقیقات صداقت و راست گویی دولت و کارگزاران دولتی را یکی از ارکان سه گانه اعتماد مردم به دولت معرفی می کنند.

در این پژوهش آمده است: این بدان معناست که هر چه دولت در بیان وعده ها و نیز در برقراری ارتباط با مردم، صمیمانه تر و صادقانه تر عمل کند به گونه ای که شهروندان ارزیابی مثبتی از میزان صداقت و راست گویی دولت داشته باشند سطوح بالاتری از اعتماد عمومی به دولت رقم خواهد خورد.

نتایج این پژوهش در اولین شماره چهارمین سال دو فصلنامه آینده پژوهی ایران منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2547

به "عوامل موثر بر افزایش اعتماد عمومی به دولت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل موثر بر افزایش اعتماد عمومی به دولت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید