صالحی: از زمان شمس قیس رازی تا به امروز با نقد کنار نیامده ایم

به گزارش مجله سایه، به گزارش خبرنگاران، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب که عصر امروز یکشنبه 14 دی ماه در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری در تهران برگزار شد، در سخنانی گفت: در زمینه نشر، مثل سایر حوزه های اجتماعی کشور، ما یک رشد نامتوازن را تجربه کرده ایم. عناوین کتاب های منتشر شده رشد شتابنده ای داشته و از ارقام دوعددی به سه عددی جلو آمده است.

صالحی: از زمان شمس قیس رازی تا به امروز با نقد کنار نیامده ایم

وی افزود: سالیانه حدود 70 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می شود و طی 9 ماه اخیر هم حدود 48 هزار عنوان کتاب چاپ شده است. حلقه نشر رشد متوازنی را نداشته است. اگر همین روالی که در چند دهه بعد از انقلاب در زمینه رشد ناشران و تعداد کتاب های منتشر شده به وجود آمده است، در حوزه نقد کتاب هم این رشد پدید می آمد و ما با همین شتاب حرکت می کردیم، شاید اتفاقات بهتری در حوزه نشر می افتاد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: این فضای نامتوازن، رنج دهنده حوزه اقتصاد نشر و فرهنگ مکتوب است. نقد کتاب فضای تولید علم را روان می کند و سنجش آثار را کیفی تر می سازد. ما در همه حوزه های نقد با آنچه باید باشد، فاصله زیادی داریم. در دهه اول انقلاب که حدود هزار عنوان کتاب در سال منتشر می شد، ما نشریه ای مثل دانش را داشتیم اما ما همان سالها هم احتیاجمند دهها نشریه مثل دانش بودیم و همه می دانیم بر همان نشریه چه گذشت.

صالحی افزود: متاسفانه نتوانستیم پا به پای جهت داغ تالیف یا شبه تالیف یا ضد تالیف، مسئله نقد و مکانت آن را بازنمایی کنیم. همین مقدار نقدی هم که هست، آمایش قابل توجهی ندارد و البته احتیاج به تحلیل دارد هم از لحاظ سبک، هم از لحاظ مرورهای کتاب و یا نقدهای تحلیلی که تقریبا در ایران آمیخته به هم است و معین هم نیست که چقدر از این نقدها منصفانه است، چقدرش متملقانه، چقدرش کینه توزانه و چقدرش بی خاصیت؟

وی ادامه داد: این مسئله ها ریشه های تاریخی دارد و هنوز بعد از قرنها از دوره شمس قیس رازی، باور نکرده ایم که نقد می تواند به بخش فرهنگ، علمی و ملی ما اعتلا بدهد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد جشنواره نقد کتاب که به گفته او کاری است برای روشن نگهداشتن یک روشنایی کم فروغ و نه البته پرفروغ، اهتمام داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3756

به "صالحی: از زمان شمس قیس رازی تا به امروز با نقد کنار نیامده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالحی: از زمان شمس قیس رازی تا به امروز با نقد کنار نیامده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید