سرنوشت بخش های سوخته میدان حسن آباد چه خواهد شد؟ ، مجری مرمت: زمان می خواهیم

به گزارش مجله سایه، بازسازی بخش های سوخته میدان تاریخی حسن آباد ادامه دارد و درباره سرنوشت آن تصمیماتی گرفته شده است.

سرنوشت بخش های سوخته میدان حسن آباد چه خواهد شد؟ ، مجری مرمت: زمان می خواهیم

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

خبرنگاران - شامگاه 26 تیر در حادثه ای هولناک یک انبار 500 متری که محل نگهداری ابزار آلات و یراق در میدان تاریخی حسن آباد بود آتش گرفت. آتش سوزی این انبار که در مجاورت ایستگاه شماره یک آتش نشانی شهر تهران و مجموعه تاریخی حسن آباد واقع شده بود باعث شد تا بخش شمال غربی بنای تاریخی حسن آباد دچار تخریب زیادی گردد.

اعضای شورای شهر تهران، رئیس شورای شهر، شهردار تهران و مسؤولان زیادی از همان شب حادثه به محل میدان حسن آباد رفته و از جزئیات وقوع این حادثه کسب اطلاع کردند.

در این زمینه بیشتر بخوانید: ضلعی که سوخت | روایت تصویری متفاوت از حادثه میدان حسن آباد

پیروز حناچی شهردار تهران فردای روز حادثه در پیامی توئیتری از همکاران خود در سازمان آتش نشانی شهر تهران تشکر کرد و نوشت: در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران زیباست نظارت بر ایمنی اماکن تجاری و انبارهای پیرامون آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران پس از وقوع حادثه گفت: کانون حریق در میدان تاریخی حسن آباد، انبار ابزار و یراق بود. ابزارفروشی کاربری مناسبی برای قرارگیری در یک اثر ثبت ملی نیست.

وی تأکید کرد: قبلاً نیز پیگیر تغییر بعضی کاربری ها در بافت تاریخی بوده ام و جا دارد باز هم تأکید کنم که شهرداری و دیگر دستگاه های مربوطه این مسأله را جدی بگیرند.

برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران حالا پس از چند ماه درباره بعضی اظهارنظرها در زمینه کندی بازسازی میدان حسن آباد گفت: به نظرم بعضی از دوستانی که صحبت از کندی یا توقف کار بازسازی میدان نموده اند اطلاعات کاملی ندارند. براساس توافقی که صورت گرفت و از آنجایی که بخش هایی از میدان حسن آباد که طعمه حریق شده بود دارای مالک بود باید ساخت و بازسازی میدان بخش های داخلی اش به مالک سپرده می شد. اما درخصوص ساخت جداره مسئولیت با شهرداری تهران بود که اتفاقا توافقی هم در این خصوص منعقد شده که در حال تهیه نقشه ها و طراحی های لازم برای اجاره جداره هسیتم.

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: تصمیم نهایی درباره بنای سوخته میدان تاریخی حسن آباد و تغییر کاربری آن

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: بازسازی محوطه های میراثی مستلزم اخذ مجوز و موافقت میراث فرهنگی است و طرحی که قرار است اجرا گردد باید بتواند نظر مثبت میراث فرهنگی را جلب کند. در حال حاضر مالکان هم برای آنکه بتوانند کار بازسازی املاک خود را آغاز نمایند در حال تهیه نقشه هستند و پس از آن باید از میراث فرهنگی مجوز بگیرند و سپس اقدام به بازسازی نمایند.

ضرغامی گفت: به هیچ وجه کار مرمت و بازسازی میدان حسن آباد متوقف نشده است و در حال حاضر اقدامات با سرعت خوبی در حال اجرا است اما باید یادمان باشد که کارها باید با اخذ مجوز و همچنین طراحی و نقشه پیش برود.

مهدی جاهد مالک و مجری مرمت و بازسازی میدان حسن آباد نیز در این زمینه گفت: کار مرمت میدان حسن آباد از 30 مهرماه آغاز شده است ولی به دلیل زمان نامناسب و بارندگی های اخیر مرمت و بهره برداری دیوار و سقف های میدان حسن آباد تا انتها امسال ادامه می یابد.

وی گفت: ما با شهرداری تهران توافق کردیم و خوشبختانه تفاهم نامه امضا شد و براساس آن کار مرمت و احیای این بنا به من واگذار شده است که طی دو روز آینده سقف ها را آغاز می کنیم.

مجری مرمت و بازسازی میدان حسن آباد اضافه کرد: امیدوارم تا انتها امسال کار مرمتی کل دیوارها تمام گردد. تیم کاری آماده فعالیت هستند و چون آغاز کار همزمان با بارندگی ها است زمان بیشتری را باید لحاظ کنیم.

مهدی جاهد تاکید نمود: کار ما زیر نظر شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی پیش می رود و قرار است شغل های تجاری در قالب امور فرهنگی ایجاد کنیم یعنی رستوران های سنتی، هتل آپارتمان برای گردشگران و ... بسازیم و کارهای غیر مرتبط با فرهنگ را در آن اطراف کنار بگذاریم.

جاهد گفت: طبق صحبت های اجرا شده قرار است یاری های اقتصادی از سوی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی گردد و مجوزهای لازم را برای ما بگیرند تا ما بتوانیم کار را جلو ببریم و تا اوایل سال آینده کار را به اتمام برسانیم.

+ درباره میدان حسن آباد بیشتر بدانید: واقعیت های یک تصویر جنجالی از میدان حسن آباد تهران | احداث بانک ملی مربوط به قبل انقلاب بوده است | صدای پچپچه جن ها در میدانی با هشت گنبد در طهران قدیم!

منبع: چمدان
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 932

به "سرنوشت بخش های سوخته میدان حسن آباد چه خواهد شد؟ ، مجری مرمت: زمان می خواهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت بخش های سوخته میدان حسن آباد چه خواهد شد؟ ، مجری مرمت: زمان می خواهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید