حریم تپه معصوم زاده بجنورد پس از 56 سال آنالیز و تصویب شد

به گزارش مجله سایه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، حریم تپه معصوم زاده بجنورد پس از 56 سال آنالیز و تصویب شد.

حریم تپه معصوم زاده بجنورد پس از 56 سال آنالیز و تصویب شد

تپه معصوم زاده به شماره 708 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و قدمت آن به دوران ساسانی و اوایل اسلام بر می شود. این تپه در حاشیه جنوب شرقی شهر بجنورد مدفن امامزاده سید عباس (ع) بجنورد واقع شده است و مشهورترین نقطه آن حامل آثاری از دوره های یاد شده است که سبب اهمیت بالای آن به لحاظ تاریخی شده و مشکلاتی را نیز برای مالکان اراضی آن بوجود آورده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی درباره اخبار تازه درباره این محل، از آنالیز و تصویب حریم تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد در جلسه شورای حرایم کشور اطلاع داد.

علی مستوفیان اظهار کرد: در جلسه شورای حریم کشور که با حضور مدیر کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی برگزار گردید، نحوه حفاظت و مدیریت سایت تاریخی تپه معصوم زاده بجنورد آنالیز و تصویب شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اضافه نمود: تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد به عنوان یکی از وسیع ترین تپه های تاریخی دوران اسلامی استان در سال 1346 با شماره 708 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تا به امروز باگذشت نیم قرن با تحولات شهری پیرامون اثر دستخوش تغییرات زیادی شده است.

مستوفیان تأکید کرد: در این جلسه محوطه ای که سالهای سال بلاتکلیف مانده بود، با مطالعات علمی طی چند سال اخیر و پیگیری های فنی و کارشناسی اجرا شده معین تکلیف شد.

وی گفت: این تپه تاریخی متعلق به قرون اولیه اسلامی است که پس از ثبت در لیست آثار ملی کشور به فواصل مختلف در سنوات گذشته در 5 مرحله کاوش شد.

مستوفیان ادامه داد: در کاوش های باستان شناسی اجرا شده در این تپه تاریخی، آثار منقول و غیرمنقولی چون بقایای معماری سکونتگاهی و صنعتی، یک سنگ آسیاب، ظروف مختلف سفالی از جمله گونه های زیبای لعاب دار کشف شد که بخشی از این یافته ها در ایام نوروز سال جاری در عمارت مفخم در معرض دید عموم نهاده شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: امید می رود با انجام کاوش های باستانی متمرکز در این تپه تاریخی و ایجاد سایت موزه باستان شناسی بتوانیم هویت شهری بجنورد را تقویت کنیم و تاریخچه شهر را به گردشگران و مسافران بشناسانیم.

وی تاکید نمود: تصویب عرصه و حریم این مکان تاریخی سبب این شده که اکنون بتوانیم در استان و با مرجعیت استانداری، درباره بخشهای مختلف آن تصمیم گیری نموده و قسمتهایی را به خدمات گردشگری، سایت موزه، اداری و...اختصاص دهیم.

مستوفیان توضیح داد: با تصویب عرصه و حریم این مکان تاریخی، امکان این نیز وجود دارد که پس از توافق با شهرداری، تکلیف مالکان این تپه تاریخی نیز به سمت تعیین شدن پیش برود.

منبع: همگردی
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 14934

به "حریم تپه معصوم زاده بجنورد پس از 56 سال آنالیز و تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریم تپه معصوم زاده بجنورد پس از 56 سال آنالیز و تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید