جنگ روانی طالبان و کاهش مشارکت در انتخابات افغانستان

به گزارش مجله سایه، آمارهای ابتدایی میزان مشارکت مردم در انتخابات افغانستان را حدود 25درصد نشان می دهند و به گفته کارشناسان از دلایل اصلی این مشارکت کمرنگ، عملیات روانی طالبان و بی اعتمادی مردم به این روند بوده است.

جنگ روانی طالبان و کاهش مشارکت در انتخابات افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، براساس آخرین آمار منتشر شده توسط کمیسیون انتخابات افغانستان، در 3هزار و 736 مرکز اخذ رأی، 2میلیون و 196هزار نفر آرای خود را به صندوق ها ریخته اند و اگر همین روند مشارکت در دیگر مراکز نیز ادامه یابد میزان مشارکت در انتخابات حدود 25درصد خواهد بود.

به نظر می رسد که آمار مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال جاری در مقایسه با 3 انتخابات گذشته ریاست جمهوری در این کشور پایین تر است.

این در حالی است که انتخابات سال 2014 که براساس گزارش ها تقلب گسترده و سازمان یافته در آن روی داده بود، حدود 7میلیون رأی اخذ شده داشت.

برخی کارشناسان عملیات روانی طالبان و بی اعتمادی گسترده مردم به روند انتخابات را از دلایل اصلی رقم خوردن پایین ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از زمان سقوط رژیم طالبان در سال 2001 می دانند.

طالبان پیش از برگزاری انتخابات با این هشدار که روند انتخابات را هدف قرار خواهد داد، از مردم خواسته بود که در خانه های خود بمانند و انتخابات را تحریم کنند.

پس از برگزاری انتخابات، طالبان با انتشار بیانیه ای مدعی شد که در روز انتخابات در مجموع 531 حمله را در سراسر افغانستان انجام داده است و مشارکت پایین مردم را نیز نشان دهنده مخالفت مردم افغانستان با اِشغال خارجی عنوان نمود.

با این حال کارشناسان می گویند آنچه سبب موفقیت طالبان در کاهش میزان مشارکت رأی دهندگان شد نه ظرفیت عملیاتی این گروه و حملات آن بلکه جنگ روانی طالبان بوده است.

طالبان پیش از روند انتخابات و به ویژه پس از لغو مذاکرات با آمریکا حملات خود را در سراسر افغانستان تشدید کرده بود و با انجام چندین حمله در مناطق امن و شدیداً محافظت شده افغانستان از جمله کمپ نیروهای خارجی موسوم به گرین ویلیج در کابل نشان داد که قابلیت سازماندهی حملات پیچیده در امن ترین مناطق پایتخت را نیز دارد.

اکنون نیز این تهدیدات اگرچه با حملات مرگبار همراه نبود، اما در ایجاد وحشت بین مردم و کاهش تمایل به حضور در انتخابات مؤثر واقع شد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 786

به "جنگ روانی طالبان و کاهش مشارکت در انتخابات افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ روانی طالبان و کاهش مشارکت در انتخابات افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید