تلسکوپی که زباله های فضایی چند میلیمتری را نشان می دهد

به گزارش مجله سایه، سازمان فضایی اروپا قصد دارد تلسکوپی را برای نظارت بر زباله های فضایی چندمیلی متری به مدار زمین ارسال کند.

تلسکوپی که زباله های فضایی چند میلیمتری را نشان می دهد

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اینترنتی اسپیس، زباله های فضایی کوچک با تلسکوپ های زمینی قابل تشخیص نیستند اما اگر به یک فضاپیما برخورد کنند می توانند اثرات مخربی بر جای گذارند.

در صورتی که بودجه این تلسکوپ در شورای کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا در سال 2022 تایید شود، این سازمان امیدوار است که این ماهواره را که اولین تلسکوپ از نوع خود است در سال 2025 در مدار زمین قرار دهد.

تیم فلورر رییس دفتر زباله های فضایی در سازمان فضایی اروپا می گوید: این فضاپیما یک تلسکوپ نوری به عرض 20 سانتی متر را به مداری در ارتفاع 600 تا 700 کیلومتری از سطح زمین خواهد برد.

وی افزود: مدل های به دست آمده از رایانه های سازمان فضایی اروپا و ناسا نشان می دهد که تراکم زباله های کوچک فضایی در این مدار زیاد است.

وی ادامه داد: این تلسکوپ ، نور منعکس شده خورشید را از زباله های فضایی دریافت می کند. ناسا و سازمان فضایی اروپا هر کدام رویکردهای متفاوتی برای مدل سازی زباله های فضایی دارند.

محققان روی مدل های به دست آمده برای قطعات بزرگ تر که توسط تلسکوپ های زمینی قابل مشاهده است، توافق دارند اما در مورد قطعات کوچک تر، پیش بینی های این دو سازمان متفاوت است.

در سال 2016 یک قطعه چندمیلی متری به صفحه خورشیدی ماهواره رصد کننده زمین سازمان فضایی اروپا به نام Copernicus Sentinel-1A برخورد کرد و باعث کاهش ناگهانی تولید انرژی در آن شد.

این ماهواره توانست ماموریت خود را ادامه دهد اما به گفته مقامات سازمان فضایی اروپا اگر این گلوله فضایی که با سرعت 28 هزار کیلومتر بر ساعت در حرکت بود به بدنه فضاپیما برخورد می کرد، می توانست اثرات مخرب تری بر جای بگذارد.

بر اساس ارزیابی سازمان فضایی اروپا ، حدود 34 هزار قطعه زباله فضایی با اندازه بزرگ تر از 10 سانتی متر در مدار زمین وجود دارد و اندازه حدود 900 هزار زباله فضایی موجود در مدار زمین میان یک تا 10 سانتی متر است و علاوه بر آن امکان وجود 128 میلیون قطعه با اندازه بین یک میلی متر تا یک سانتی متر نیز وجود دارد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7973

به "تلسکوپی که زباله های فضایی چند میلیمتری را نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپی که زباله های فضایی چند میلیمتری را نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید