تا 5 سال قبل فقط یک گالری داشتیم!

به گزارش مجله سایه، یک هنرمند اردبیلی در حوزه عکاسی درباره شرایط فروش آثار و تعداد گالری ها در این شهر گفت: در خود اردبیل تعداد گالری کم هست. در اردبیل تا حدود پنج سال پیش فقط یک گالری وجود داشت و الان هم شرایط چندان تغییری نکرده است.

تا 5 سال قبل فقط یک گالری داشتیم!

به گزارش خبرنگاران، این روزها تعداد گالری ها در شهر تهران سر به فلک کشیده و هر بار با باز کردن سایت رسمی اطلاع رسانی هنرهای تجسمی، با نام گالری ها و نگارخانه های جدیدی روبرو می شویم که تازه تأسیس هستند.

این شرایط گالری ها در تهران اگرچه نشان از گسترده تر شدن فعالیت های هنری دارد اما آن طرف قضیه شهرهای دیگری هستند که در مقایسه با تهران بویی از این تعداد نبرده اند. به همین دلیل به گفت وگو با رحمان مجرد، هنرمند عکاس اهل اردبیل پرداختیم تا شرایط گالری ها و فروش آثار در این شهر را از زبان این هنرمند بشنویم.

ما می خواهیم قشر مردمی کارهایمان را ببینند!

این هنرمند با اشاره به تعداد کم گالری ها در شهر اردبیل گفت: در اردبیل تا حدود پنج سال پیش فقط یک گالری وجود داشت و الان هم شرایط چندان تغییری نکرده است. این گالری ها به صورت متغیر هستند. مثلا قبلا جایی کتابخانه بود و موقتا تبدیل به گالری شد. بعد آنجا تعطیل شد و یک جای دیگری گالری می شد. با همین شرایط شرایط ادامه پیدا کرد تا به امروز رسید.

او ادامه داد: امروزه وزارت ارشاد استان یک گالری دارد که در سالن مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل قرار گرفته است و گالری خوب و استانداردی است. یک گالری هم حوزه هنری دارد که در ساختمان حوزه هنری دایر است. آن هم کوچک است اما استانداردهای لازم را دارد و تقریبا همین دو هستند. یک گالری دیگر هم بود که متعلق به وزارت میراث فرهنگی بود. آن گالری حالت استاندارد نداشت اما امکان دسترسی عمومی داشت.

مجرد افزود: دو گالری که ارشاد و حوزه هنری دارند، به گونه ای است که وقتی برای نمایشگاهی دعوت می کنید، فقط هنرمندان برای بازدید می آیند. ما می خواهیم که در واقع قشر مردمی بیایند و آثار را ببینند وگرنه خود ما که کارهای خودمان را معمولا می بینیم. منتها اینکه مخاطب عمومی نیز بتواند بیاید و آثار را ببیند و کمی دایره فعالیت مان بیشتر گردد و به میان مردم برود، مهم است.

این هنرمند عکاس بعلاوه اظهار کرد: نکته بعدی درباره فروش آثار است. اردبیل تقریبا جزو ضعیف ترین شهرهایی است که فروش آثار به صورت رسمی اصلا ندارد. این کار نهایتا به صورت خیریه انجام می گردد. آن هم بعضی خیرها می آیند و خرید می نمایند؛ وگرنه مخاطبان عمومی نمی آیند.

مجرد اعلام کرد: آن گالری که متعلق به میراث فرهنگی بود، در مرکز شهر و در کنار مجموعه گردشگری شیخ صفی واقع شده بود؛ بنابراین ناخودآگاه گردشگر هایی که می آمدند تا موزه را ببینند به گالری هم می آمدند و آثار را هم می دیدند و در نهایت این خرید و فروش اتفاق می افتاد. منتها الان این فضا در اردبیل مهیا نیست. مشکل عمده اردبیل به جز گالری گردانی این است که خرید و فروش نداریم و بازار هنری خیلی ضعیف است و هنرمند صدمه می بیند.

هنرمند نمی تواند مبلغی برای برپایی نمایشگاه پرداخت کند

یکی از مواردی که از زبان هنرمندان مختلفی شنیده شده، این واقعیت است که در شهر تهران گالری ها به منظور برپا کردن نمایشگاه برای هنرمندان ناشناس مبلغی را از آنان دریافت می نمایند. عده ای از گالری داران در این رابطه عقیده داشتند که هنرمند برای اینکه در ابتدای کارش دیده گردد باید هزینه کند.

در اردبیل اما آنگونه که این هنرمند به خبرنگار خبرنگاران گفت، داستان فرق دارد. مجرد در این رابطه توضیح داد: همانطور که گفتم گالری چون فروش ندارد، پس هنرمند هم نمی تواند مبلغی را برای برگزاری نمایشگاه پرداخت کند. یعنی شرایط با تهران فرق دارد. در اینجا ما انتظار داریم گالری که متعلق به وزارت ارشاد است از هنرمندان حمایت کند و هزینه پوستر و بنر را هم آن نهاد پرداخت کند تا هنرمند بتواند نمایشگاهش را برپا کند. در حقیقت اینجا هیچ هزینه ای از هنرمند گرفته نمی گردد و حتی یک مبلغی هم به عنوان یاری هزینه به هنرمند پرداخت می گردد. وقتی آثار فروش ندارند، صرف مالی ندارد که هنرمند بیاید نمایشگاه برگزار کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 11023

به "تا 5 سال قبل فقط یک گالری داشتیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا 5 سال قبل فقط یک گالری داشتیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید