با موزه جانورشناسی دانشگاه دولتی مسکو آشنا شویم

به گزارش مجله سایه، موزه علمی – تحقیقاتی جانور شناسی دانشگاه دولتی مسکو بر پایه سالن تاریخ طبیعی که 1792 دانشگاه سلطنتی مسکو تاسیس شد.

با موزه جانورشناسی دانشگاه دولتی مسکو آشنا شویم

به گزارش خبرنگاران، این موزه ابتدا در سالنی به مساحت 200 متر گشایش یافت. در طول کارافراد مختلفی مجموعه های خود را به آن هدیه دادند. اوایل، هدف اتاق کاملا آموزشی بود اما از سال 1866 هفته ای یک بار بازدید نمایندگان می توانستند بطور آزاد از آن دیدن نمایند. علاوه بر این، افراد متخصص، ضمن بازدیدها مقالات خود را ارایه می کردند.

تقریباً تمامی این مجموعه در آتش سوزی سال 1812 (حمله ناپلئون به مسکو) از بین رفت. در دهه 20 قرن 19 این محل مجدداً ساخته شد. در 1822 موزه دارای قریب یک هزار نمونه جانوران مهره داران و 20 هزار نمونه بی مهرگان بود. از 1937 تا 1858 کارشناسان این موزه به تحقیقات جانوران روسیه و جمع آوری اطلاعات و نمونه های مختلف توجه زیادی نشان دادند که باعث شد در اواخر دهه 50 در موزه بیش از 65 هزار نمونه جمع آوری شود. اما در این دوره تنها دانشجویان و استاتید دانشگاه حق داشتند از آن بازدید نمایند.

پروفسور بوگدانف که رئیس موزه از 1863 تا 1896 بود نقش مهمی در پیشرفت موزه جانورشناسی داشت او نمونه هایی را هدیه کرد و باعث افزایش کمی و کیفی موزه شد.

در زمان ریاست باگدانف موزه به بخش های علمی، آموزشی و نمایشی تقسیم شد و در چارچوب موزه، کرسی جانورشناسی و آزمایشگاه تحقیقاتی تشکیل شد. در سال 1866 موزه برای بازدید عموم آزاد شد.

طی سالهای 1898 تا 1901 ساختمان مخصوص موزه جانورشناسی بنا شد که هنوز هم از آنها استفاده می شود. این ساختمان سه طبقه, قریب 6 هزار متر مساحت دارد که از جمله می توان به سالن های نمایش 2 هزار متری، سالن 2300 متری نگهداری نمونه ها و بالاخره اتاق های کار و پژوهش اشاره نمود. علاوه بر این، سالنی برای ارایه مقاله و کتابخانه در این موزه وجود دارد.

در دهه 1920 در این موزه، پژوهشگاه علمی-تحقیقاتی جانورشناسی گشایش یافت و از1930 یک بخش دانشکده زیست شناسی دانشگاه دولتی مسکو که خود موزه شعبه این دانشکده بود درآن شروع به کار کرد. در سال 1931 موزه جانورشناسی زیر نظر ریاست بخش موزه ها در وزارت آموزش نهاده شد و نام آن به موزه مرکزی دولتی جانورشناسی تغییر یافت و موزه آناتومی نیز به آن پیوست.

در ژوییه 1941 و ورود جنگ دنیای دوم به روسیه، تمام سالن های موزه بسته شد، مجموعه علمی به عشق آباد منقل شدند اما چندی بعد مجموعه برگردانده و فعالیت را مجددا شروع کرد.

در دهه های 70 و80 موزه بازسازی شد، مساحت سالن های نگهداری افزایش یافت و سالن های نمایش جدید جای سالن های قدیمی را گرفت.

در حال حاضر مجموعه موزه بیش از 5/4 میلیون نمونه را شامل می شود که هر سال تقریباً 30-25 هزار به آن اضافه می شود. بزرگ ترین مجموعه این موزه به حشرات تعلق دارد که از حدود 3 میلیون نمونه عبارت است. مجموعه پستاندارن 200هزار و پرندگان 140 هزار نمونه را شامل می شوند. از نظر کمیت مجموعه این موزه یکی از 10 موزه جانورشناسی بزرگ دنیا به حساب می آید و در روسیه مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

موزه با تقریباً یکصدوپنجاه موزه خارجی تاریخ طبیعی مبادله مجموعه و اطلاعات می نماید. سالی تقریباً سیصد جانورشناس از انستیتوهای دیگر از جمله موسسات تحقیقات خارجی با این موزه همکاری و تبادل اطلاعات دارند و در تحقیقات خود از اطلاعات موجود در این موزه بهره می برند.

کتابخانه موزه ، شامل 300 هزار جلد کتاب در مینه تاریخ طبیعی و جانورشناسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 84

به "با موزه جانورشناسی دانشگاه دولتی مسکو آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با موزه جانورشناسی دانشگاه دولتی مسکو آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید