اوشیدری خانه ای تاریخی در دل کویر

به گزارش مجله سایه، در گذرگاه تودرتوی تاریخ سفر می کنیم به خانه ای تاریخی، خانه ای که در گوشه گوشه اش صدایی از نجواهای فراموش شده در دل تاریخ نهفته است. صدای خنده ها و گریه ها، صدای تاریخ و فرهنگ و... این خانه، خانه اوشیدری است از خانه های قدیمی کرمان که رنگ فراموشی را مدت ها پیش بر خود می دید اما اکنون در سیر راستا بازسازی اش زنده کردن فرهنگ کرمان را نوید می دهد فرهنگی از نوع ارتباطاتی رودررو و مردمانی از جنس صبر و کوشش برای زندگی در دنیای سخت کویری.

اوشیدری خانه ای تاریخی در دل کویر

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خانه های قدیمی قسمتی از حافظه تاریخی یک شهرند. آن وقت ها که هنوز مردمان شهر در ساختار نوین شهری محصور نشده بودند، با آب و آفتاب، خاک و سنگ، در جهت تجربه های گذشته شان، فضاهایی را ایجاد کردند که هر قسمتی از آن ها بخشی از فرهنگ و تاریخ را انتقال می داد و خانه اوشیدری از این خانه هاست از این خانه ها که با رفتن به روح و جان بازدید نمایند مملو از حس شناخت به تاریخ و فرهنگ کرمان می گردد.

خانه اوشیدری در استان کرمان، شهرستان کرمان، خیابان ابن سینا، جنب مرکز کرمان شناسی قرار گرفته است طبق شواهد به دست آمده ساخت این بنا متعلق به اواخر دوره قاجار است و برای تأمین مواد اولیه کارخانه خورشید (کتابخانه ملی فعلی) مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا به گونه ای ساخته شده بود که بتوان به راحتی احشام را در آن نگهداری و ذبح کرد.

گفتنی است که این عمارت تا قبل از اینکه مالکیت آن تحت تملک میراث فرهنگی باشد متعلق به خانواده اوشیدری بوده، که یکی از قدیمی ترین و متمول ترین خانواده های زرتشتی کرمان هستند که علاوه بر این عمارت، مالکیت چندین خانه و عمارت باارزش کرمان را نیز عهده دار بوده اند. پلان کلی بنا به صورت مستطیل و درون گرا است. این عمارت دارای سردری شکیل بوده که در حال حاضر اثری از آن نیست دلیل این امر هم بناهایی است که هم دوره با این عمارت ساخته شده اند و دارای معماری منحصربه فرد می باشند.

روبروی ایوان طاق نماهایی وجود دارد که منتهی به راهرویی می شوند که در پشت آن ها اتاق هایی تعبیه شده است. گفتنی است که در انتهای راهرو در گذشته دری وجود داشته که مستقیم به کارخانه خورشید (کارخانه ریسندگی و بافندگی) باز می شده است. سیستم سازه ای کل مجموعه طاق و تویزه است که تویزه های آن دارای قوس پنج و هفت هستند و روی آن ها را با طاق کلمبو به نحو ماهرانه ای پوشانده شده است و در وسط طاق ها هم نورگیر مناسبی تعبیه شده است. مصالح تشکیل دهندهٔ بنا آجر و خشت با ملاط گل آهک است. در نمای بیرونی این عمارت نیز با گچ شوره و سیمگل، نقوش زیبایی را بر روی ستون های منتهی به حیاط انداخته بودند که در حال حاضر غیر از چندین ستون بقیه از بین رفته اند.

پشت بام این اثر نیز مانند بسیاری از بناهای کرمان با کاه گل اندود شده است. گفتنی است از ملاط شفته آهک نیز جهت پی ریزی این عمارت استفاده شده است و کف حجره ها نیز با آجر خطایی پوشیده شده است.

خانه اوشیدری فراز و نشیب های زیادی را طی نموده است اما بعد از سفر سال گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کرمان مقرر شد پس از بازسازی و بازسازی به بخش خصوصی واگذار گردد.

در حال حاضر فاز اول عملیات بازسازی و بازسازی این خانه تاریخی به انتها رسیده است که امیدواریم با تخصیص دوباره اعتبار شاهد به بهره برداری رسیدن خانه اوشیدری در کاربری های جدید باشیم.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان آمادگی دارد بازسازی و بهره برداری از این بنای تاریخی را به بخش خصوص واگذار کند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 4050

به "اوشیدری خانه ای تاریخی در دل کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوشیدری خانه ای تاریخی در دل کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید