گنجینه های هویت جاذبه ای نو برای گردشگری گیلان هستند

به گزارش مجله سایه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گنجینه های هویت جاذبه ای نو برای گردشگری گیلان هستند.

گنجینه های هویت جاذبه ای نو برای گردشگری گیلان هستند

چند ماهیست که چرخ آسیاب ماسوله برای موزه می چرخد و نخستین موزه صنایع دستی با موضوع رشتی دوزی در عمارت کلاه فرهنگی رشت جاذبه ای نو برای جهانگردان را رقم زد و چراغ گنجینه بیستون رشت به قوت تابلوهای دو هنرمند معاصر آوانگارد بهمن محصص و حبیب محمدی فروزان تر شد.

با آغاز نوروز و تعطیلات جشن فطر گیلان مقصد جهانگردی بیش از 10 میلیون جهانگرد شد که نزدیک به دومیلیون نفر از این تعداد از موزه ها و بناهای تاریخی بازدید کردند.

موزه در فکر مردمان بومی

به مناسبت روز جهانی موزه، سه قطعه شی تاریخی شامل یک صندوقچه از جنس چوب جنگلی کهن که در گذشته به عنوان محل ذخیره مواد غذایی استفاده میشد و 2 ستون قدیمی چوبی دارای تزئینات منبت کاری مربوط به مسجد قدیمی روستای چروده به وسیله خانواده کلانتری به موزه مردم شناسی اهدا شد.

بهمن جلیلی، یکی از مجموعه داران عشایری استان در جریان ایجاد موزه سوباتان میگفت: فراموش نمی کنم اشکهای حاج نبی الله باقری بزرگ خاندان قوم تخت لویی سوباتان را آنگاه که در تایید ایجاد موزه سوباتان، عزیزترین ادوات این قوم از جمله نحره (کوزه سفالین کره گیری) این کهن به یادگار از قوم و همسرش را به من سپرد.

وی ادامه داد: حاج نبی الله 13 قلم از 200 قلم شی کهن موجود در موزه سوباتان را به من اهدا کرد و برای همواره در فرهنگ مردم شناسی این سرزمین جاودان شد.

تلفیق موزه و هنر مجذوب نمایندهیتی نو در جهانگردی

نسرین قوامی، رئیس موزه باستان شناسی رشت گفت: موزه رشت بعد از یک وقفه چندماهه به سبب تعمیرات و بازسازی اصولی راه اندازی مخازن استاندارد، ایجاد فضاهای مناسب برای نمایش آثار براساس سیاست گذاری های اداره کل میراث فرهنگی،جهانگردی و صنایع دستی استان و به منظور رضایتمندی جهانگردان و مردم فرهنگ دوست گیلان با نزدیکی به ایام نوروز فعالیت خود را از سر گرفت.

وی ادامه داد: با اتمام فاز نخست پروژه بازسازی، 25 اثر ارزشمند از استاد سیدمحمد حبیب محمدی و سه اثر از شاگرد ایشان استاد بهمن محصص به نمایش عایدی که در سال 1376 با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی وقت کشور به موزه رشت اهدا شد و به وسیله بازسازیگران ممتاز بومی و کشور بازسازی شد. این مسئله یک رویداد فرهنگی پر استقبال را برای استان رقم زد که تمدید این رویداد فرهنگی را در پی داشت.

رئیس موزه باستان شناسی رشت اضافه نمود: این مجموعه نقاشی در لیست اموال فرهنگی تاریخی میراث کشور و اموال دارایی استان به ثبت رسید و انتظار می رود با جذب اعتبارات استانی و کشوری و حمایت دوستداران هنر مابقی آثار احیا و قاب بندی و معرفی گردد.

بناهای تاریخی گیلان در قامت موزه

مدیرکل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان گیلان راه اندازی موزه های تخصصی در سطح شهرستانهای مختلف استان گیلان را یکی از اولویتهای اصلی این اداره کل به منظور انتقال فرهنگ و تمدن غنی مردمان گیلان به نسل های آینده و بعلاوه معرفی این ظرفیت ها به جهانگردان داخلی و خارجی بیان کرد.

ولی جهانی با اشاره به مزیت راه اندازی موزه های تخصصی در ایجاد مقاصد تازه سفر برای جهانگردان به بهره برداری از بناهای تاریخی در راستای جهانگرد پذیری و عایدی و اشتغالزایی اشاره نمود و گفت: تغییر کاربری بناهای تاریخی استان به منظور جذب سرمایه گذار برای جذب جهانگرد در دستور کار قرار گرفته و به همین دلیل مقرر شد 10 بنای تاریخی استان تبدیل به موزه گردد.

وی گفت: 22 موزه فعال در استان داریم که 12 موزه در دوسال گذشته بهره برداری شده و 10 موزه دیگر در دست بازسازی است که 40 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای این اقدام در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص اعتبار و تکمیل، این طرح به قطع به مجذوب نمایندهیت مقاصد جهانگردی نو می افزاید.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: همراه با روز جهانی موزه 157 برنامه اجرا خواهد شد که شامل برپایی جشنواره های بومی مانند جشنواره چای املش، گلابگیری گیلده شفت، افتتاحیه اقامتگاه بومگردی، مسابقات عکس از موزه ها و بناهای تاریخی و برپایی نمایشگاه های متعدد میراث فرهنگی است.

به گفته جهانی، نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی و تجلیل از فعالان میراث فرهنگی و بناهای تاریخی به منظور نهادینه سازی موزه بعنوان جاذبه جهانگردی و بعلاوه ترغیب مردم به حفاظت از میراث فرهنگی از دیگر برنامه های روز جهانی موزه خواهد بود.

امروز برترین موزه های جهان ترکیبی از اطلاعات مجذوب نماینده و آثار هنری را همزمان در معرض دید جهانگردان قرار می دهد که میتوان در این راستا به موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ، موزه متروپولیتن آمریکا، موزه قاهره، گالری اوفیتزی فلورانس و لوور فرانسه اشاره نمود.

اما هنوز چه بسیارند کسانی که از تماشا موزه ها لذت چندانی نمی برند و اینان تاریخ را فراموشی معنا می نمایند اما برای افرادی با تصورات تاریخی برترین موزه های جهان مانند گنجینه ای گرانقدر و غنی از تاریخ است و بی تردید موزه های گیلان قاب هایی مملو سخن از پیشینه این سرزمین و تجربه ای گرانقدر برای لذت بردن از سفر در اختیار هر جهانگرد قرار می دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 11858

به "گنجینه های هویت جاذبه ای نو برای گردشگری گیلان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه های هویت جاذبه ای نو برای گردشگری گیلان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید