اعلام زمان پیش فروش بلیت اتوبوس های بین شهری نوروزی ، بلیت اتوبوس ها برای نوروز گران می گردد؟

به گزارش مجله سایه، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری از تاریخ پیش فروش بلیت های اتوبوس های بین شهری برای نوروز اطلاع داد و گفت: فعلا مبنایی برای افزایش قیمت وجود ندارد و اگر ستاد تنظیم بازار مصوبه ای در مورد افزایش قیمت ها در ایام نوروز نداشته باشد، پیش فروش با نرخ های موجود انجام خواهد شد.

اعلام زمان پیش فروش بلیت اتوبوس های بین شهری نوروزی ، بلیت اتوبوس ها برای نوروز گران می گردد؟

خبرنگاران- خدیجه نوروزی: داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در خصوص برنامه دولت برای فروش بلیت در ایام نوروز گفت: طرح نوروزی پیش فروش بلیت اتوبوس ها از 24 اسفندماه شروع می شود و تا 15 فروردین ادامه دارد که پیش فروش اینترنتی بلیت های این ایام از اول اسفندماه و پیش فروش حضوری هم از 7 اسفندماه شروع خواهد شد که پیش فروش اینترنتی ادامه خواهد داشت.

باقرجوان در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: از تمام ظرفیت ها برای پیش فروش بلیت طرح نوروزی استفاده خواهد شد.

8 هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی فعال، 33 هزار سواری کرایه و 28 هزار مینی بوس در ایام نوروز به مسافران در کل جاده های کشور خدمات رسانی خواهند کرد. باقرجوان در خصوص قیمت بلیت اتوبوس های بین شهری نیز گفت: در ماه های اخیر افزایش قیمتی نداشته ایم و قیمت ها همین الان روی سایت شرکت های حمل و نقل موجود و تعیین است که مسافران می توانند قیمت ها را با ماه های قبل مقایسه نمایند. هر گونه افزایش قیمتی تابع شرایط و ضوابط خاص خودش است و اگر بخواهد تعدیل نرخی انجام شود باید به وسیله ستاد تنظمیم بازار به ما ابلاغ شود و هیچ دستگاهی در این زمینه اختیار ندارد. لذا فعلا مبنایی برای افزایش قیمت وجود ندارد و اگر ستاد تنظیم بازار مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت ها در ایام نوروز نداشته باشد، پیش فروش با نرخ های موجود انجام خواهد شد.

وی در خصوص رسیدگی به شکایات مردمی در خصوص افزایش قیمت ها نیز اظهار کرد: مردم می توانند با تلفن گویای 141 یا سامانه پیامکی 2000141 شکایات خود را مطرح نمایند. بعد از اعلام شکایات بلافاصله کد رهگیری برایشان ارسال و پیگیری های لازم انجام می شود.

پیشنهاد 40 درصدی افزایش قیمت ها؟

در حالی که مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری از فروش بلیت با نرخ های موجود خبر می دهد که حسن فتحی، مدیرعامل شرکت های تعاونی مسافربری کشور در خصوص قیمت بلیت های نوروزی گفت: هنوز شرایط فروش بلیت ها و قیمت های آن نهایی نشده است اما در چند روز آینده (احتمالا تا 20 بهمن ماه) نرخ و زمان فروش به طور قطع تعیین و به شرکت ها و انجمن ها ابلاغ خواهد شد.

فتحی با بیان اینکه امروز (17 بهمن) جلسه ای با حضور دولتمردان در این خصوص برگزار خواهد شد، به قیمت های پیشنهادی اتحادیه برای بلیت های نوروزی اشاره نمود و گفت: شنیده ام شاید دولت بخواهد سال جاری نیز مانند سال گذشته افزایش قیمتی اعمال نکند که در این صورت اجرای آن ممکن است تبعات سنگینی برای حمل و نقل در پی داشته باشد چرا که کار را برای رانندگان سخت خواهد نمود و آنها مسیر برگشت را باید خالی برگردند که به صرفه نیست. البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست. اگر دولت قیمت ها را افزایش ندهد ما نیز افزایش نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: درحالی که تا پیش از این دولت پیشنهاد داده بود 40 درصد حداقل افزایش قیمت در این بخش برای ایام نوروز باشد و به نوعی قصد داشت که کف قیمت باشد اما پیشنهاد ما به عنوان اتحادیه این بود که برای اینکه مسافران اذیت نشوند، سعی کنیم همان کف قیمت را رعایت کنیم و بیش از آن قیمت ها را افزایش ندهیم. اما باید منتظر باشیم و ببینیم در نهایت دولت چه نظری دارد. متاسفانه نرخ حمل مسافر بسیار از نرخ تورم عقب است و بعضی همکاران ما معتقدند افزایش قیمت ها باید بیش از 40 درصد باشد اما من معتقدم افزایش یکباره به شکل غیرمتعارف هم منطقی به نظر نمی رسد و همان 40 درصد خوب است. لذا کوشش می کنیم تعادلی برقرار کنیم تا بهره برداران از خدمات ما در ایام نوروز راضی باشند. اما اگر دولت تصمیم گرفته باید که افزایش قیمتی نداشته باشیم رانندگان ضرر می نمایند.

اگر قیمت ها گران نشود رانندگان ضرر می نمایند

قیمت بلیت ها در بخش حمل و نقل جاده ای هر ساله معمولا از 25 اسفند تا 15 فروردین گران می شود. البته این گران شدن غیر از افزایش قیمتی است که به خاطر تورم سالانه اعمال می شود. افزایش قیمت در ایام نوروز به این علت است که معمولا در ایام عید مسیرهای رفت بیشتر شلوغ است و رانندگان در برگشت از همان مسیر مجبورند بدون مسافر برگردند. لذا معمولا سازمان راهداری برای تشویق رانندگان به صورت مقطعی درصدی را در نظر می گیرند که ضرر ننمایند. بعد از 15 فروردین قیمت ها مجددا به روال سابق برمی شود. مدیرعامل شرکت های تعاونی مسافربری کشور با بیان این موضوع گفت: اگر قیمت ها گران نشود انگیزه ای برای رانندگان وجود نخواهد داشت و مسافران نوروزی هم در مبدا سرگردان می شوند. سال گذشته نیز در ایام نوروز قیمت ها گران نشد، اما معمولا هر سال افزایش قیمت نوروزی داریم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 14297

به "اعلام زمان پیش فروش بلیت اتوبوس های بین شهری نوروزی ، بلیت اتوبوس ها برای نوروز گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام زمان پیش فروش بلیت اتوبوس های بین شهری نوروزی ، بلیت اتوبوس ها برای نوروز گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید