ارائه خدمات فوریت های روانی - اجتماعی به دانش آموزان آسیب دیده
به گزارش مجله سایه، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی به تبین سیاست ها و برنامه های این مجموعه در حوزه سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان پرداخت و از اجرای طرح توانمندسازی روانی - اجتماعی بر اساس نتایج نیم رخ روانی- اجتماعی استان، منطقه و مدرسه و همچنین اجرای طرح مدرسه دوستدار زندگی اطلاع داد.
مسعود شکوهی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به ادغام اداره کل امور تربیتی و دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی به بیان بعضی سیاست ها و برنامه های پیش رو پرداخت و اظهار کرد: ایجاد یکپارچگی و انسجام بخشی به روند سیاست گذاری، طراحی، اجرا، نظارت و ارزشیابی طرح ها و برنامه های مرتبط در حیطه ارتقایی، پیشگیرانه، مداخلات تخصصی، مراقبتی و حمایتی در حوزه هدایت، خدمات مشاوره ای و روان شناختی، سلامت روان و فوریت های روانی - اجتماعی را دنبال می کنیم.
وی اضافه کرد: بهره گیری از مشارکت موثر برون و درون بخشی، افزایش نرخ پوشش فعالیت های بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی - اجتماعی در سطح مدارس کشور و با تاکید بر گسترش دامنه اجرای طرح های توانمندسازی دانش آموزان، والدین و کارکنان به حداقل 60 درصد و جلب مشارکت و شبکه سازی ذینفعان مدرسه، خانواده و محله برای ارتقای بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی -اجتماعی در قالب تشکل های مرد نهاد و دولتی را نیز مدنظر داریم.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی همچنین به ظرفیت سازی و ارتقای آمادگی ها برای مداخله سریع، به موقوع و موثر در فوریت های روانی - اجتماعی دانش آموزان و ارائه خدمات مورد احتیاج توانمندسازی، درمان و حمایت های اجتماعی دانش آموزان در معرض خطر، پرخطر و آسیب دیده اشاره نمود و گفت: برای کاهش عوامل مخاطره آمیز در بین دانش آموزان کوشش می کنیم.
شکوهی ادامه داد: هماهنگی، نظارت و ظرفیت سازی برای حسن اجرای فعالیت های بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی - اجتماعی آموزش و پرورش در سطح استان و مناطق، همچنان به عنوان مرجع تصمیم گیری در زمینه مدیریت آسیب های روانی - اجتماعی دانش آموزان در سطح استان، مناطق و مدارس تابعه در دستور کار است.
وی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به نتایج آزمون سلامت روان نحوه برنامه ریزی شما برای مداخلات آموزشی و روانی چگونه است؟ گفت: طراحی برنامه های آموزشی، پیشگیرانه، مداخله ای و حمایتی در سطح استان، منطقه و مدارس، انتخاب اولویت های آموزشی برای اجرای طرح توانمندسازی روانی - اجتماعی بر اساس نتایج نیم رخ روانی- اجتماعی استان، منطقه و مدرسه، بهره گیری از نیمرخ روانی - اجتماعی مدرسه برای اجرای طرح مدرسه دوستدار زندگی را مدنظر داریم.
طراحی نقشه خطر پذیری مدرسه، منطقه و استان
شکوهی اضافه کرد: طراحی نقشه خطر پذیری مدرسه، منطقه و استان در کشور با توجه به مولفه های آزمون در دانش آموزان برای خدمات در حوزه فوریت های روانی - اجتماعی، اولویت بندی مسائل روانی - رفتاری دانش آموزان با هدف برنامه ریزی و ارائه خدمات تربیتی، استفاده درست از ظرفیت بخش های درون و برون سازمانی در برنامه ها، ارائه خدمات مشورتی به دانش آموزان، مسئولان مدرسه و اولیاء، تقویت سیستم ارجاع به هسته ها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی و ارائه خدمات تخصصی و حمایتی، ارائه و تهیه گزارش های آماری و محتوای چند رسانه ای به مسئولان در زمینه میزان بروز و شیوع آسیب های روانی و اجتماعی با توجه به جنسیت و مناطق استان ها در دستور کار است.
منبع: خبرگزاری ایسناوبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است