ارائه توضیحات درباره همه آنچه که برای توسعه گردشگری آبی خوزستان صورت گرفته است

به گزارش مجله سایه، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، ارائه توضیحات درباره همه آنچه که برای توسعه گردشگری آبی خوزستان اجرا شده است، صورت پذیرفت.

ارائه توضیحات درباره همه آنچه که برای توسعه گردشگری آبی خوزستان صورت گرفته است

پیمان نبهانی، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان با اشاره به اینکه با حضور فرمانداری و دستگاه های متولی برای معین مسیرهای گردشگری استان خوزستان جلساتی در اداره شهرستان اهواز برگزار گردید، گفت: مطالعات گسترده ای را در این جلسه از جمله معین مسیرهای گردشگری جاده ساحلی اهواز را انجام داده ایم.

وی توضیح داد: با اینکه طرح های مطالعاتی صورت گرفت اما از لحاظ اقدام عملی تا به حال به ظرفیت های گردشگری ساحل کارون در محدوده شهر اهواز چیزی اضافه نشده است.

راه اندازی قرارگاه گردشگری آبادان و خرمشهر

او بعلاوه با بیان اینکه یک طرح کلی با نام راه اندازی مسیرهای آبی در محدوده خرمشهر و آبادان برنامه ریزی شده، شرح داد: بعد از تهیه این طرح و ارسال به وزارتخانه مورد تایید معاونت تخصصی و افراد دیگر متولی این حوزه نهاده شد و پس از آن نیز در جلسه ای که با حضور وزیر گردشگری برگزار گردید، موارد دیگری به این طرح اضافه شد.

نبهانی اظهار کرد: طرح توسعه گردشگری آبادان و خرمشهر یا قرارگاه گردشگری آبادان و خرمشهر به هیات دولت ارسال شد و کلیات این مجموعه پروژه بعد از اینکه تایید شد برای آنالیز جزئیات و تکمیل هر چه بیش تر به کمیسیون های مرتبط ارجاع شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان اعلام نمود: کلیات طرح قرارگاه گردشگری آبادان و خرمشهر فقط محدود به پروژه ذکر شده نیست بلکه شامل گردشگری کشاورزی آبادان و خرمشهر، پایانه گردشگری شلمچه و گردشگری جنگ است.

وی با اشاره به اینکه کلیات این طرح توسعه گردشگری شهریور امسال تایید شد، گفت: برآورد اولیه اعتبار این طرح 14 هزار میلیارد ریال معین شد.

اختصاص اعتبار لازم برای اجرای طرح شناورهای آبی

او در ادامه با اشاره به این که طرح تاکسی آبی از جمله مجموعه مطالعاتی است که سازمان بنادر، شهرداری، میراث فرهنگی و... برنامه ریزی و تهیه کردند، اظهار کرد: اعتبار لازم برای احداث تاکسی آبی و تجهیز اسکله ها و ایستگاه های گردشگری این تاکسی ها تخصیص یافته است.

به گفته نبهانی، شناورهای اتوبوسی و تاکسی های آبی 2 نمونه معمولی و اختصاصی سوپرلوکس هستند و با پیشنهادی که دادیم و بعلاوه با در نظر گرفتن ظرفیت رودخانه حدود 50 شناور معین شد که از 12 تا 250 نفر ظرفیت دارند.

وی با اشاره به این که مسیر این تاکسی های آبی از پایانه مسافربری کشتیرانی خرمشهر آغاز خواهد شد و شامل 12 ایستگاه در مسیر است، شرح داد: چهار ایستگاه در خرمشهر، هفت ایستگاه در آبادان و یک ایستگاه هم میان مسیر گردشگری آبادان و خرمشهر قرار گرفته است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: هر کدام از این 12 ایستگاه 5000 متر زمین پشتیبان دارند که در آنها فضای بازی برای بچه ها، اتاق نگهبانی، ایستگاه ایمنی و محل استراحت و غذاخوری و امکانات متعددی برای رفاه حال هر چه بیش تر گردشگران در نظر گرفته شده است.

وی اعلام نمود: این زمین های پشتیبان بیشتر در میان نخلستان های حاشیه بهمن شیر و محل پهلوگیری شناورها قرار دارند.

اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران در حوزه خرید شناورهای آبی

نبهانی بعلاوه با بیان اینکه تسهیلاتی برای سرمایه گذاران این نوع شناورها در نظر گرفته شده، اضافه کرد: مجوزی از هیات دولت برای واردات شناورهای آبی صادر شده است.

وی ادامه داد: سرمایه گذارانی که در این منطقه برای خرید شناور اقدام و سرمایه گذاری می نمایند دولت به آنها یاری می نماید و جزئی از سود را نیز به آنها می پردازد.

احداث 9 اسکله گردشگری در روستاهای مجاور تالاب شادگان

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان اظهار کرد: آنچه اکنون به ظرفیت های متعدد گردشگری آبی استان خوزستان اضافه شده، این است که 9 اسکله گردشگری در روستاهای مجاور تالاب شادگان احداث نموده ایم که امکان تردد قایق های محلی را از روستا به تالاب فراهم می نماید.

او اعلام نمود: این ظرفیت در روستاهای مجاور تالاب های شادگان در گذشته وجود نداشت.

نبهانی ابراز امیدواری کرد: این اقدام مهم که باعث شد چندین ایستگاه به ایستگاه های ورود به تالاب اضافه گردد بتواند نوید بخش ورود گردشگران بیش تر به منطقه ها گردشگری ناشناخته شهرستان شادگان باشد.

ایجاد نقشه راه برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی و احداث اسکله گردشگری

نبهانی با اشاره به مطالعاتی که سازمان بنادر و دریانوردی در مورد جاذبه های اسکله های گردشگری دریایی استان انجام داده، شرح داد: جانمایی اسکله های گردشگری سازمان بنادر و دریانوردی براساس آیین نامه های مرتبط دستگاه های متولی اجرایی انجام می گردد و این اقدام مهم و اساسی در واقع ایجاد نقشه راه برای توسعه گردشگری دریایی است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته متولی معینی برای این حوزه وجود نداشت، یادآور شد: خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی با این اقدام موثر ظرفیت های متعدد موجود را معین کرد و براساس اختیاراتی که این سازمان دارد می تواند مجوز مابقی دستگاه ها را دریافت و در شورای برنامه ریزی مصوب کند.

او اعلام نمود: ورود به دریا و ایجاد محلی برای ورود به دریا اولین و اساسی ترین قدم در توسعه گردشگری مرتبط با دریا است که متاسفانه در گذشته استان خوزستان در استفاده از این نعمت محروم بود.

وی اظهار کرد: هم اکنون برای هر سرمایه گذاری که بخواهد در بخش گردشگری دریایی و احداث اسکله گردشگری سرمایه گذاری کند نقشه راه تهیه نموده ایم و لازم به ذکر است که سازمان بنادر موثر واقع شد تا این ظرفیت از حالت بالقوه به فعل برسد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان تاکید نمود: این نقشه راه بطور حتم می تواند به مثابه سند بالادستی در سطح استان مورد استفاده دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی در زمینه توسعه گردشگری دریایی و سرمایه گذاری قرار بگیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 بهمن 1401 بروزرسانی: 10 بهمن 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 14199

به "ارائه توضیحات درباره همه آنچه که برای توسعه گردشگری آبی خوزستان صورت گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحات درباره همه آنچه که برای توسعه گردشگری آبی خوزستان صورت گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید