احتمال به تعویق افتادن انتخابات محلی عراق

به گزارش مجله سایه، در حالی که چهره های سیاسی عراق احتمال تاخیر در برگزاری انتخابات اواخر امسال میلادی شورای استان های این کشور را می دهند، برخی طرف ها با تاکید بر مناسب بودن شرایط برای انتخابات، برگزاری آن در تاریخ مقررش را ضروری می دانند.

احتمال به تعویق افتادن انتخابات محلی عراق

به گزارش خبرنگاران، رسول راضی، گزارشگر کمیته امور اقلیم ها و استان ها و نماینده ائتلاف دولة قانون در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای الحیاة گفت: دولت از طرف گروه های سیاسی درخواستی مبنی بر تاخیر انتخابات شورای استان ها و موکول شدن زمان برگزاری آن از 22 دسامبر آتی به آوریل 2018 را گرفتن کرد.

راضی تاکید نمود، تایید این تعلیق نیازمند تایید قانون انتخابات از سوی پارلمان جدید است.

این عضو ائتلاف دولة قانون دلیل طرح چنین درخواستی را عدم انجام اقدامات لازم برای تشکیل کابینه جدید در کنار وجود احتمالاتی برای تاخیر در تشکیل آن تا نوامبر آتی دانست و گفت: بیشتر احزاب سیاسی مشغول رایزنی ها برای تشکیل دولت بوده و از نظر لجستیک آمادگی لازم برای ورود به انتخابات استان ها را ندارند.

وی اضافه نمود: تجربه احزاب عراق درباره سیستم بازشماری الکترونیکی آراء در انتخابات پارلمانی بغداد موجب بروز این جنجال شد که آیا از این سازوکار در انتخابات استفاده خواهد شد یا خیر.

احمد الجبوری، نماینده ائتلاف گروه های اهل تسنن در گفت وگویی با روزنامه الحیاة بر لزوم برگزاری انتخابات شوراهای استان ها در تاریخ مقرر خود یعنی اواخر امسال میلادی، به ویژه در آستانه اتمام رایزنی های گروه های سیاسی درباره تشکیل کابینه تاکید نمود.

الجبوری گفت: صحبت درباره مناسب بودن شرایط برای برگزاری انتخابات دقیق نیست زیرا عراقی ها موفق شدند انتخابات پارلمانی را با وجود اینکه بسیار فراگیرتر از انتخابات استان ها بود، برگزار نمایند.

نماینده ائتلاف گروه های اهل تسنن در ادامه از کمیسیون انتخابات خواست مهلت زمانی منطقی را برای فراهم کردن مقدمات برگزاری این انتخابات معین کند.

وی اضافه نمود: این سخن که استان های سنی نشین برای برگزاری انتخابات آماده نیستند، با این طرح موافق نیست زیرا همین استان ها موفق به برگزاری انتخابات پارلمانی گردیده اند.

الجبوری در پاسخ به سوالی درباره عدم ثبات داخلی در این استان ها نیز گفت: از دوره دولت های محلی در این استان ها یک سال و نیم می گذرد و آنها همچنان به شکلی روان به کار خود ادامه می دهند و این به معنای پایبندی آنها به تعامل مسالمت آمیز با قدرت است.

این نماینده ائتلاف گروه های اهل تسنن در خاتمه تاکید نمود: تشکیل دولت یا تشکیل نشدن آن مانع از برگزاری انتخابات شورای استان ها نمی گردد زیرا مسؤولان ناظر بر انتخابات مسؤولانی امنیتی و از کمیسیون انتخابات هستند که خودشان مستقیما زیر نظر پارلمانی هستند که پیش بینی می گردد اواسط ماه آتی برای آنالیز قانون انتخابات استان ها و نیز اتخاذ تصمیمی درباره استفاده از سیستم بازشماری دستی یا الکترونیک آراء تشکیل گردد.

منبع: isna.ir
انتشار: 14 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 13

به "احتمال به تعویق افتادن انتخابات محلی عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال به تعویق افتادن انتخابات محلی عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید