آموزش کامل طرز تهیه پنیر خانگی

به گزارش مجله سایه، پنیر یکی از انواع فرآورده‌های خوشمزه لبنی است که شما به راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه نمایید. در این دستور یکی از بهترین روش‌های تهیه پنیر خانگی به همراه فوت و فن‌های مربوط به آن را خواهید آموخت.

آموزش کامل طرز تهیه پنیر خانگی

مواد لازم پنیر خانگی

  • شیر پاستوریزه و کم چرب 1 کیلو
  • ماست ترش نصف پیمانه
  • گردو و زیره سبز به مقدار لازم

طرز تهیه پنیر خانگی

بهتر است برای تهیه پنیر خانگی از شیر پاستوریزه استفاده نمایید. استفاده از شیرهای استریلیزه برای این منظور ممکن است باعث تبدیل نشدن به پنیر یا ماست شود. اگر تمایل به تهیه پنیر با چربی بالایی دارید نیز می توانید از شیر محلی استفاده کنید.

ابتدا شیر را خوب با شعله ملایم بجوشانید به حدی حرارت آن بالاتر از حرارت بدن باشد. بعد آن شعله زیر شیر را بسیار کم کنید و ماست ترشی را که از قبل بیرون یخچال بوده را اضافه کنید و کمی هم بزنید. بگذارید 3 تا 7 دقیقه بماند (می توانید در این مدت شیر را چند بار هم بزنید) بعد از این شیر دلمه شده (بسته شدن مایعات) و پنیر به صورت گوله و تیکه‌ای از مایع سبز رنگ (آب پنیر) جدا می‌شود. اگر به هر دلیل در این مدت شیر تبدیل به پنیر نشد می‌توانید دو قاشق دیگر ماست یا یک قاشق کوچک سرکه به آن بیافزایید و کمی حرارت دهید.

بعد از آماده شدن پنیر آن را در پارچه توری نازکی ریخته (تنظیف) و از آب پنیر جدا کنید، آب پنیر را نیز نگه دارید. بعد پارچه را جمع کرده و کمی آویزان کنید تا آب آن خارج شود. سپس آن را درون ظرفی گذاشته و وسیله سنگینی را به مدت یک تا دو ساعت روی آن قرار دهید تا کاملا آب آن خارج شود. پنیر خانگی شما آماده است آن را در آب پنیر نگه‌داری کنید.

برای تهیه این پنیر به جز ماست از سرکه و آبلیمو هم می‌توانید استفاده کنید، اما معمولا کمی طعم ترشی آن‌ها در پنیر می‌ماند.

هر چند طعم این پنیر شبیه پنیرهای کارخانه‌ای نمی‌شود اما ارزش غذایی بالاتری از آن‌ها دارد، همچنین حائز اهمیت است به علت استفاده نکردن از مواد نگه دارنده باید آن را زودتر مصرف کنید و معمولا در ظرف آب نمک و در بسته درون یخچال نگهداری شود.

میزان شوری پنیر خانگی بستگی به ذائقه شما دارد می‌توانید از همان ابتدا کمی نمک به ماست اضافه کنید یا اگر کم نمک دوست دارید در انتها به آب پنیر نمک اضافه کنید.

گردو و زیره طعمی بهتری به پنیر خانگی می‌دهد می توانید قبل از اینکه پنیر را داخل پارچه بریزید کمی زیره و گردو خرد شده به آن اضافه کنید.

انتشار: 7 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 61

به "آموزش کامل طرز تهیه پنیر خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کامل طرز تهیه پنیر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید