آشنایی با منارجنبان شهر اصفهان

به گزارش مجله سایه، منارجنبان اصفهان یکی از آثار تاریخی فوق العاده زیبا در شهر اصفهان است که سالن توریست های بسیار زیادی را جذب می نماید. اگر به شهر اصفهان در ایران سفر نموده اید خبرنگاران به شما پیشنهاد می نماید حتما از منارجنبان اصفهان دیدن کنید.

آشنایی با منارجنبان شهر اصفهان

منارجنبان شهر اصفهان

منارجنبان اصفهان یک بنای قدیمی و تاریخی است که در سال 1716 هجری قمری ساخته شده است. مساحت این ساختمان 146 متر مربع است دارای مناره های به ارتفاع هفت و نیم متر می باشد. این بنای تاریخی فوق العاده زیبا در غرب شهر اصفهان و در جهت نجف آباد قرار گرفته است، که برای دسترسی به آن می توانید وارد جهت اصفهان به نجف آباد شوید و در فاصله 6 کیلومتری اصفهان وارد خیابان آتشگاه شده و با پیدا کردن محله کارلادان می توانید این بنای تاریخی را مشاهده کنید. بسیاری از توریست ها و گردشگرانی که از منارجنبان اصفهان دیدن می نمایند اعتقاد دارند که این بنای تاریخی بسیار زیبا را می توان شاهکار معماری ایرانی در شهر اصفهان دانست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از توریست های خارجی فقط برای بازدید از منارجنبان اصفهان وارد این شهر می شوند.

دلیل پرطرفدار بودن منار جنبان

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که به چه دلیل منارجنبان اصفهان در میان سایر جاذبه های گردشگری شهر اصفهان هواداران بیشتری دارد و چرا خارجی ها به خاطر بازدید از این بنای تاریخی به شهر اصفهان سفر می نمایند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که منارجنبان اصفهان دارای دو مناره است که اگر شما یکی از این مناره ها را تکان دهید علاوه بر اینکه خود این مناره و مناره مجاور آن تکان می خورند کل بنای منارجنبان اصفهان نیز تکان می خورد که این موضوع برای جهانگردان و گردشگرانی که وارد شهر اصفهان می شوند و از منارجنبان اصفهان دیدن می نمایند بسیار جالب و شگفت انگیز است. البته توجه داشته باشید که از آنجایی که هدف از ساخت این بنا چنین کاری نبوده است حرکت دادن بیش از حد ممکن است باعث تخریب آن گردد به همین علت است که امروزه به شدت از آن در برابر گردشگران محافظت می گردد.

دلیل حرکت منارجنبان اصفهان

در ادامه این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا با تکان دادن یک مناره کل بنای تاریخی منارجنبان اصفهان تکان می خورد. در سال های اخیر این موضوع بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است و افراد بسیار زیادی در این زمینه آزمایش ها و تحقیقاتی انجام دادند تا اینکه در خاتمه آقای حمید شاهین متوجه شد که علت تکان خوردن مناره ها تشابه شکل و ظاهر مناره ها می باشد، ایشان برای این که در این زمینه مثالی ارائه دهد مثالی از دو نخ را بیان نمود که هر دو از سرشان به نخ دیگری به صورت افقی متصل شده بودند و زمانی که یکی از نخ ها را تکان می داد نخ دیگر که هم اندازه همین نخ بود نیز تکان می خورد. نکته جالب توجه این است که در صورتی که نخ ها هم اندازه نباشند با تکان دادن یک نخ، نخ دیگر هیچ تکانی نمی خورد که همین موضوع دلیل تکان خوردن منار های منارجنبان اصفهان نیز می باشد.

حرکت منارجنبان ویژگی فوق العاده معماری اسلامی

بعد از آنکه آزمایش ها و مطالعات آقای شاهین به اتمام رسید ایشان بیان نمودند که مناره های جنبان زیادی در سر تا سر جهان وجود دارند که دارای این ویژگی هستند که با تکان دادن یکی از مناره ها کل ساختمان و یا مناره دیگر آغاز به حرکت می نماید، اما نکته قابل توجه درباره این مناره ها این است که تمامی مناره های جنبانی که در جهان وجود دارند به معماری ایرانی اسلامی تعلق دارند، به عنوان مثال یک منارجنبان با همین ویژگی ها در کشور عراق نیز وجود دارد.

ویژگی های ظاهری منارجنبان

تکان خوردن مناره ها تنها جاذبه گردشگری اصفهان نیست و این بنای تاریخی دارای زیبایی های بسیار زیاد دیگری نیز می باشد. سقف منارجنبان اصفهان با کاشی کاری های لاجوردی و فیروزه ای به نوعی طراحی شده است که با ورود به این مکان توجه شما را به خود جلب می نماید. در داخل ایوان این بنا یک پلکان مارپیچی وجود دارد که از طریق آن می توان به پشت بام و مناره ها دست پیدا کرد. هدایت که در این بنای تاریخی وجود دارد در بازه های زمانی کوتاه این مناره ها را تکان می دهد تا بازدید نمایندگانی که در منارجنبان اصفهان حضور دارند بتوانند به راحتی و به صورت دقیق تکان خوردن مناره ها و کل ساختمان و مشاهده نمایند. محوطه بنای تاریخی منارجنبان اصفهان به صورت کامل سنگ فرش شده است تا گردشگرانی که وارد این محیط می شوند بتوانند به راحتی در آن به گردش بپردازند.

منبع: دلتابان
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2439

به "آشنایی با منارجنبان شهر اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با منارجنبان شهر اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید