آشنایی با قالب وافل کهن دک

به گزارش مجله سایه، همه چیز درباره قالب وافل

از اجزای مهم سقف وافل، قالب وافل می باشد. قالب های وافل از جنس پلاستیک در ابعاد و مقدار های مختلف فراوری می شوند. نام این قالب ها از نام یک بیسکوییت با طرح پنجره ای و مشبک بود گرفته شده است.

آشنایی با قالب وافل کهن دک

به گزارش وب سایت کهن دک ، قالب وافل از اجزای مهم سقف با قالب غیر ماندگار یا همان سقف وافل می باشد. قالب وافل قطعه مکعبی از جنس پلاستیک است که در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می شوند. طراحان و مهندسان در طراحی سقف به فاکتورهای مهمی مانند وزن سقف و دهانه توجه دارند. وزن سقف و دهانه به ابعاد قالب وافل بستگی دارد. در جواب این سوال که چرا قالب های وافل استفاده می گردد باید گفت از آنجایی که بتن ها در کشش به خوبی عمل نمی نمایند از آن صرف نظر می گردد. از طرفی سوراخ های موجود در قالب ها موجب حذف بتن غیرسازه ای و سبک سازی سقف می گردد که این خود علتی بر کارامدی قالب های وافل در مقابل دال های بتنی می باشد.

برای صرفه جویی در هزینه های خود می توان قالب های وافل را اجاره کرد. بتن های ناکارامد تحت فشار نبوده وعضو کششی مانند میلگرد ندارد که با حذف آن سازه سبک تر و تخریب پذیری اندکی در مقابل زلزله دارد. قالب هایی از جنس پلی پروپیلن از جمله محبوب ترین نوع از این قالب ها است که می توان از آن چندین بار استفاده کرد.

سقف های وافل به لحاظ مالی بسیار پرکاربرد است. از انجایی که این قالب ها از طریق شرکت های مختلف مونتاژ و فراوری می گردد موجب تغییر و تنوع در شکل ظاهری آنها شده است. لذا ضروری است تا قالب ها را به طور کامل شناسایی نموده و با توجه به شرایط کاری پروژه انتخاب و استفاده کرد.

قالب های وافل براساس نوع عملکرد به سه دسته تقسیم بندی می شوند. که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

قالب وافل یک طرفه

نوعی از دال های بتنی که علمکردی مشابه با سقف تیرچه بلوک دارند و نمای زیرین آن بصورت مکعب های مستطیلی می باشد. تفاوت قالب های یک طرفه با دال های بتنی این است که در دال های بتنی تیرچه ها بصورت در جا ریخته می شوند و موجب اتصال می گردد. وافل های یک طرفه برای دهانه هایی با ارتفاع 8 متر مورد استفاده قرار می گیرد. این قالب ها در ابعاد 60 و 70 و با ارتفاع 25 یا 30 سانتی متر در کارگاه در میزان های مورد احتیاج مونتاژ می شوند. این قالب ها از طریق پیچ و مهره با بدنه 50 سانتی متری، فیلر 10 سانتی متری و در پوش 15 سانتی متری متصل می شوند.

قالب وافل دو طرفه

در این قالب ها تیرچه بصورت عمودی بصورت سیستم تیر- دال می باشد که برای دهانه های بلند کاربرد دارد. نمای زیرین سقف به صورت مکعب های مربعی است. این قالب ها بصورت یک تیکه می باشد و احتیاجی به مونتاژ آن نیست. قالب های دو طرفه در ابعاد در ابعاد 60*60 با سه ارتفاع 18 سانت، 25 سانت و 30 سانتی متری و با ارتفاع 25 و ابعاد 90*90 مورد استفاده می باشد. معین نوع و ابعاد قالب براساس نظر محاسبه سازه می باشد.

قالب وافل قفل دار

نوع نوی از قالب های سقف وافل دو طرفه، قالب وافل قفل دار می باشد. این قالب ها نسبت به دیگر مدل ها نو تر و پیشرفته تر است. برای جلوگیری از جابجایی قالب های ساده با یاری دو میلگرد به شکل U قالب ها را کنار هم نگه داری می نمایند. اما نسل نو با داشتن سوراخ، دو قالب را منار هم متصل و مانع از جابجایی آن می گردد. از مزیت های این قالب ها می توان به ایمنی کارگران در حین کار و ایجاد سقف اکسپوز می باشد.

قیمت قالب وافل

نوع کاربری سازه و دهانه مورد احتیاج در معین قیمت این نوع سازه تاثیر گذار است. بعد از معین نوع قالب و ابعاد آن طراحی سازه شروع شده و با توجه به کیفیت و تنوع قیمت گذاری می گردد.

مزایای سقف وافل

استفاده بهینه از فضای ساختمان از دلایل مهم استفاده از سقف های وافل می باشد. با یاری سقف وافل می توان از دهانه هایی با ارتفاع 20 متربه راحتی استفاده کرد. حذف یونیت موجب کاهش هزینه برای کارفرما، افزایش فضای ساختمان، سوددهی مناسب از دیگر مزایای این نوع از سقف ها می باشد. در ادامه به دلایل دیگر اهمیت این نوع از سقف ها خواهیم پرداخت.

قالب سقف وافل در هنگام آتش سوزی از سقف جدا شده و برخلاف سقف تیرچه بلوک ایجاد گاز سمی نمی کند. در هنگام زلزله سقف وافل عملکرد بهتری دارد زیرا به علت بتن ریزی یکپارچه، سقف بصورت گیردار تشکیل شده اما تیرچه بلوک بصورت مفصلی متصل شده و مشارکتی در زلزله ندارد. در قالب وافل بتن ریزی حذف شده و باعث سبکی سقف می گردد. نمای مربعی کار باعث القای حس بزرگتر شدن فضا شده و با ایجاد رنگ آمیزی مناسب می توان نمایی مدرن ایجاد کرد. قالب های وافل بصورت یکپارچه خریداری شده و می توان تا 50 سقف از آن استفاده کرد . در خاتمه با فروش آن نیمی از هزینه های اولیه خرید آن را تامین کرد. در خاتمه نیز باید گفت بتن به قالب های وافل به علت سطح صاف و صیقلی نمی چسبد ودر هنگام انبار و جابجایی به راحتی در هم فرو می رود. لبه های بیرون زده با قطر 3 میلی متر و عرض 1 سانتی متری نمای زیباتری به سقف های با قالب وافل ایجاد نموده است. این مدل از قالب ها با ضخامت 5 سانتی متر به راحتی با قالب های فلزی ترکیب شده که موجب افزایش مقاومت آن می گردد.

معایب قالب وافل

از معایب استفاده از این قالب ها می توان به هزینه بالا در قالب بندی، کاهش تعداد طبقات، افزایش هزینه به علت استفاده از متریال مرغوب، احتیاج به استخدام نیروی حرفه ای، نامناسب برای سطوح شیب دار، عدم کاربرد در منطقه ها با شرایط جوی خاص، افزایش هزینه به علت استفاده از سقف کاذب، عدم استفاده از کناف، ایجاد خسارت و خرابی در دال ها و ایجاد آکوستیک صدا به علت خالی بودن فضای زیر سقف اشاره نمود.

منبع: وب سایت کهن دک مقاله قالب وافل چیست؟

منبع: اتاق
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 9824

به "آشنایی با قالب وافل کهن دک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قالب وافل کهن دک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید