آشنایی با علائم گلودرد در بچه ها

به گزارش مجله سایه، گلو درد نوعی درد یا ناراحتی در گلو است. معمولا درد در هنگام عمل بلع بیشتر می شود. از نظر متخصص اطفال گلو درد یکی از شایع ترین بیماری ها است که به علت درد در قسمت پشت ریه ایجاد می شود. بچه هایی که صحبت می کنند، از درد در پشت گلویشان، مخصوصا در هنگام بلع، شکایت دارند. در نوزادان یا بچه هایی که صحبت نمی کنند، علائم تعیین نیست و شامل بی قراری کودک، مشکل در تغذیه دهانی و گریه کردن در هنگام تغذیه است.

آشنایی با علائم گلودرد در بچه ها

علت بروز گلو درد در نوزادان چیست؟

لازم است بدانید که گلودرد می تواند نشانه ای از بروز شرایط مختلف در بدن نوزادان باشد. در ادامه این مقاله، علل اصلی بروز گلودرد در نوزادان ارائه شده است که رایج ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

1-عفونت ویروسی عامل اصلی بروز گلودرد در نوزادان است.تعداد زیادی از ویروس ها می توانند این بیماری را در بدن فرزند شما ایجاد کنند، اما ویروس سرماخوردگی، ویروس آنفولانزای مرغی، ویروس آنفلوانزا، ویروس ککساکی و ویروس تبخال مهم ترین عواملی هستند که باعث بروز گلودرد در بدن او می شوند.

2-همچنین، عفونت های باکتریایی ناشی از استرپتوکوک (گلودرد استرپتوکوک) و کورینباکتریوم دیفتری (دیفتری) نیز می توانند منجر به گلودرد شدید در بدن نوزادان شوند.

3-آلرژی ناشی از استنشاق آلرژن های بالقوه مانند گرده، ذرات آرد گندم یا گرد و غبار هوا نیز می تواند منجر به خارش گلو در نوزادان شده و درد شدید این ناحیه از بدن را در پی داشته باشد. آلرژی که منجر به بروز گلودرد در نوزادان می شود، با عنوان آلرژی رینیتیت شناخته می شود.

4-در صورت بروز بیماری ریفلاکس اسید معده در بدن نوزاد نیز اسیدهای معده و سایر مواد آن به سمت گلو حرکت کرده و باعث تحریک شدید این ناحیه از بدن می شوند؛ در نتیجه، می توان ادعا کرد که ریفلاکس اسید معده هم یکی از مهم ترین علل بروز گلودرد در بدن نوزادان است.

5-علاوه بر این موارد، دود و آلودگی، مانند ذرات معلق در هوا بر روی پوشش گلوی ظریف نوزاد تأثیر گذاشته؛ در نهایت باعث بروز گلودرد در بدن او می شود.

با همه این توصیفات، علائم گلودرد در بدن نوزادان به راحتی از طریق والدین او قابل مشاهده خواهد بود. تخلیه بیش از حد مایع مخاطی و قرمز شدن اطراف دهان نوزاد، شایع ترین نشانه های بروز گلودرد به شمار می فرایند! شما باید به محض این که متوجه این علائم در بدن فرزند خود شدید، او را به بیمارستان یا مطب پزشک متخصص اطفال برسانید.1

آیا گلودرد می تواند موردی اورژانسی باشد؟

در موارد خیلی کم. تنها بیماری گلو که باید آن را اورژانسی تلقی کرد بیماری اپیگلوتیت است که در حال حاضر به خاطر واکسن Hib شیوع کمتری پیدا کرده است. اپیگلوتیت به عفونت دریچه بافتِ گلو گفته می شود که مانع از پائین رفتن غذا و مایعات از نای شده و در عین حال تنفس و بلعیدن غذا را هم سخت خواهد کرد.

کودکی که دچار اپیگلوتیت است خیلی سریع دچار تب شدید شده، تنفسش دچار خس خس شده و اغلب آب از دهانش خارج خواهد شد. اگر نسبت به وجود علائم اپیگلوتیت شک دارید:

-کودک را ایستاده نگه دارید

-اصلا سعی نکنید گلویش را معاینه کنید

-اصلا به او چیز خوراکی یا نوشیدنی ندهید، چرا که تنفسش را سختتر خواهد کرد

اگر کودک دچار عفونت شده باشد، چطور درمان خواهد شد؟
برای بیشتر عفونت های ویروسی، هیچ درمانی در دسترس نبوده یا لازم و ضروری نیست. سیستم ایمنی بدن بچه شما خودش می تواند ظرف یک هفته با ویروس مبارزه کرده و آن را از بین ببرد. از طرفی استراحت زیاد و مصرف مایعات هم برایش مفید خواهد بود.

اگر پزشک کودک نسبت به وجود عفونت باکتریایی مشکوک بود، از گلوی او نمونه برداری خواهد کرد. این تست سریع به مراتب راحت تر از آمپول زدن است. در این کار پزشک، با پندکی پشت گلو را می بیند و کار تمام می شود.

بیشتر پزشکان یک تست سریع استرپ از کودک به عمل می آورند که ظرف ده دقیقه جواب را نشان می دهد. اگر جواب تست منفی باشد، نمونه مربوطه برای کشت دقیق تر یک یا دو روزه به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

اگر تعیین شود که بچه دچار عفونت باکتریایی است (مانند استرپتوکوکوس)، پزشک برایش آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. از قلم نیاندازید که حتما بر اساس دستورالعمل پزشک دارو را به کودک بدهید. اگر مصرف آنتی بیوتیک را خیلی زود قطع کنید، باکتری های خیلی سریع و در شکل حادتری مجدد بروز پیدا می کند.2

علائم گلودرد

درد در گلو

تب

آبریزش بینی

درد در گوش

خستگی و بی اشتهایی

تورم غدد لنفاوی

لوزه ها و دانه های قرمز و متورم

بوی بد دهان

خارش گلو.3

مراجعه به پزشک برای گلودرد کودک

از آنجا که عفونت های باکتریایی در صورت درمان نشدن ممکن است به سایر قسمت های بدن کودک توسعه یابد و به آنها آسیب برساند، اگر فکر می کنید مشکل او، چیزی بیش از خشکی گلو یا تحریک خفیف آن است، حتماً باید پزشک گلوی کودکتان را ببیند. همچنین فرزند خود را فوراً نزد پزشک ببرید اگر:

فرزند شما کمتر از سه ماه دارد و تب 38 درجهٔ سانتی گراد یا بالاتر دارد.

کودک سه ماهه است و هر میزانی از تب را دارد.

کودکتان بین سه تا شش ماهه است و علائم گلودرد دارد و تبش به 38/3 درجهٔ سانتی گراد برسد.

کودک بیش از شش ماه دارد و درجه حرارت بدنش به 39/4 درجهٔ سانتی گراد برسد.

گلوی کودک عفونی به نظر می رسد، یعنی گلویش به رنگ قرمز روشن است یا ورم کرده و یا جوش های چرکی دارد.

فرزندتان زخمی در دهانش دارد.

احساس می کنید او نمی تواند به راحتی غذا را ببلعد یا دهانش را کاملاً باز کند.

تنفسش با سختی همراه است.

کاهش اشتها، علائم کم آبی بدن، افزایش میزان بزاق، خشکی گردن یا کج خلقی بسیار زیاد دارد.

همچنین اگر به این نتیجه رسیدید که گلودرد کودک شما به میزان ای خفیف است که مراجعه به مطب پزشک را ایجاب نمی کند، باز هم اگر مشکل بیشتر از چند روز یا یک هفته هفته طول کشید، لازم است با پزشک تماس بگیرید.4

تشخیص گلودرد

دمای 101 درجه فارنهایت یا بالاتر (38.3 درجه سانتی گراد)

سختی در تنفس یا بلع

گرفتگی صدا

گردن سفت و یا مشکل در باز کردن دهان.3

درمان های خانگی برای گلودرد نوزادان

جالب است بدانید که استفاده از روش های درمان خانگی، ایده خوبی برای از بین بردن ناراحتی ناشی از گلودرد در بدن نوزادان می باشد. در ادامه این مقاله، راه کارهایی که شما می توانید برای تسکین گلودرد فرزند خود انجام دهید، ارائه شده است که مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

مصرف آب گرم، سالم ترین درمان خانگی توصیه شده از طریق آکادمی آمریکایی اطفال برای بهبود گلودرد نوزادان 3 ماهه و بالاتر از آن است. برای این منظور، آب آشامیدنی را به میزان ای گرم کنید که قابل بلعیدن باشد. حدود 5 تا 15 میلی لیتر آب را چهار بار در روز، به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید تا علائم گلودرد مانند خارش، درد و التهاب آن را تسکین دهد.

سوپ مرغ یا سبزیجات را نیز می توان به برنامه غذایی نوزادانی که بیش از شش ماه سن دارند، اضافه کرد. برای این منظور، سوپ سبزیجات یا مرغ را گرم کرده و به رژیم غذایی فرزند بیمار خود اضافه کنید.

همچنین، می توان از مایعات مناسب و شیردهی بیش از حد طبیعی برای درمان نوزادان مبتلا به گلودردی که کمتر از شش ماه سن دارند، استفاده کرد؛ این فرایند، باعث کاهش علائم تحریک گلو در نوزادان می شود.

نوزادانی که بیش از شش ماه سن دارند، باید میزان زیادی مایعات مانند پوره و فرنی رقیق شده را جهت آرام کردن درد گلوی خود مصرف کنند. از قرار دادن آب میوه در برنامه غذایی نوزادان مبتلا به گلودرد اجتناب کنید، زیرا مفید نبوده و مزایای تغذیه ای برای بدن فرزند شما ندارد.

همچنین، شما می توانید یک دستگاه مرطوب کننده هوا را در اتاق نوزاد خود نصب کنید تا سطح بخار هوا را در میزان ایده آل آن حفظ کند. لازم است بدانید که هوای خشک می تواند گلودرد کودک شما را تحریک کند؛ در حالی که رطوبت مطلوب هوا باعث تسکین این مشکل می شود.

شما باید از یک مرطوب کننده ملایم بخار آب (نه گرم / نه سرد) برای بهبود شرایط فرزند خود استفاده کنید تا خطر سوزش بینی او را به حداقل برسانید.

پزشکان متخصص اطفال استفاده از شربت و قرص گلودرد را به نوزادان توصیه نمی کنند، زیرا مزایای زیادی را به بدن آن ها ارائه نمی دهد. با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که اگر کودک شما کمتر از سه ماه سن دارد، هیچ درمان خانگی را برای بهبود شرایط بدن او امتحان نکنید؛ در عوض، با یک پزشک متخصص اطفال برای درمان او مشورت کنید.1

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.fardanews.com

3.www.drsheykholeslami.com

4.www.madarsho.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 9644

به "آشنایی با علائم گلودرد در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با علائم گلودرد در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید