K125، شاسی بلندِ وطنی، ساخت ایران خودرو!

به گزارش مجله سایه، خبرنگاران: K125 اولین شاسی بلند طراحی شده توسط ایران خودرو است و قرار است نمونه های اولیه آن از 1400 وارد بازار خودروی کشور گردد. حالا با این تورم موجود، شاید باید به نسخه های وطنی شاسی بلند عادت کنیم!

K125، شاسی بلندِ وطنی، ساخت ایران خودرو!

این محصول، یک کراس اور اندازه کوچک، مشابه پژو 2008 و ام وی ام X 22 باشد. به هر صورت، مسائل ایران خودرو برای عمل به تعهدات خود، فراتر از پیش فروش های قبلی است و تحویل به موقع خودرو های فروخته شده تا اواسط سال 1400 نیز، مبهم به نظر می رسد.

مشخصات فنی شاسی بلند ایران خودرو

براساس اطلاعات دریافتی قرار است که نسخه ساده ایران خودرو K 125، از پیشرانه 1.6 لیتری EC 5 استفاده کند؛ که این موتور می تواند 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. نمونه اتوماتیک ایران خودرو K 125 به پیشرانه 1646 سی سی TC 7 پلاس مجهز بوده که همان نسخه پیشرفته EF 7 توربوشارژ است که با فناوری توربو شارژر و … امکان فراوری 170 اسب بخار را با گشتاور 250 نیوتن متری دارد. ایران خودرو میخواهد تا در این نمونه از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک استفاده کند.

گیربکس خودرو

گیربکس این خودرو از نوع شش سرعته AT است که با مهندسی گروه HPT کره جنوبی طراحی شده و مونتاژ آن به DAE چین سپرده شده است. به گفته ایران خودرو، در جعبه دنده اتوماتیک خودرو های دنا پلاس، K 125 و K 132 از سامانه خنک کاری مشابه به جعبه دنده های 8 سرعته استفاده شده تا با توجه به شرایط آب و هوایی ایران بازده بیش تری داشته باشد. همچنین سامانه مبدل گشتاوری، تیپ ترونیک، حالت برفی و اسپرت نیز در این گیربکس وجود دارد.

در ضمن مهندسان ایران خودرو برای بهینه سازی موتور توربوشارژ خود کوشش نموده اند تا میانگین مصرف سوخت 6.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر، نسبت تراکم 9.1 و بهره برداری از نهایت گشتاور در دور 1600 تا 2400 دوربردقیقه فراهم گردد.

امکانات شاسی بلند K125

از جمله امکانات رفاهی (غیرقطعی) در کراس اوور جدید می توان به سیستم تهویه هوای اتوماتیک، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید (کیلس استارتر)، کروز کنترل و محدود نماینده سرعت، تعویض دنده از پشت فرمان جهت افزایش حس اسپرت در حین رانندگی، فرمان تلسکوپی و رینگ های 16 و 17 اینچی آلیاژ آلومینیوم اشاره نمود.

فرمان برقی، صفحه نمایش 8 اینچی رنگی تمام لمسی، دوربین دید عقب، سیستم اتصال بلوتوثی سیستم صوتی متشکل از 6 اسپیکر به همراه ورودی های AUX - USB، قابلیت میرورینگ گوشی هوشمند، کنترلر سیستم مالتی مدیا و کروز و مدیریت تماس بر روی فرمان، کامپیوتر سفری، جایگاه ها با روکش چرم و پارچه با قابلیت تنظیم 6 حالته جایگاه راننده و سرنشین به صورت برقی، سیستم گرمایشی جایگاه های ردیف جلو، جایگاه های عقب تاشو، چراغ های روز از نوع LED و چراغ های عقب از نوع LED ترکیبی، سنسور نور و باران، آنتن کوسه ای، سیستم گرمایشی آینه های جانبی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر از جمله دیگر امکانات این خودرو هست.

کیسه هوای جلو راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی برای تمامی سرنشینان، کیسه هوای قفسه سینه و لگن برای راننده و سرنشین جلو، کمربند سه نقطه برای تمامی جایگاه ها، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها، سیستم ایزوفیکس، سیستم ضد قفل ترمز ها ABS، سیستم یاری ترمز اضطراری EBA، سیستم یاریی نگهدارنده خودرو در شیب HSA، سیستم کنترل پایداری دینامیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم هشدار نقطه کور نیز از جمله امکانات ایمنی احتمالی کراس اوور K125 است. شاسی بلند K125 ایران خودرو به زودی رونمایی می گرددشاسی بلند K125 ایران خودرو قرار بود تا در تیر ماه 99 توسط وزیر صمت رونمایی گردد، اما این رونمایی هنوز به حالت تعلیق درآمده و انتظار می رود تا این خودرو در نیمه اول سال جاری رونمایی و به مردم معرفی گردد.

شاسی بلند کوچک K125 می تواند به عنوان اولین کراس اوور ایرانی هواداران زیادی در بازار جمع کند، اما فقط به شرطی که ایران خودرو در قیمت گذاری انصاف داشته باشد و با کیفیت مقبول آن را بدست مردم برساند. شاسی بلند K125 ایران خودرو به زودی رونمایی می گردد.

طی سال های گذشته، خودروسازان داخلی بار ها پیروز به جذب سرمایه های مردم شدند و پس از ابراز ناتوانی از تحویل برخی فراوریات، خریدار را مجبور به تبدیل و تعویض محصول مورد نظر کردند. با این اوصاف، شرکت در طرح پیش فروش خودرو های ناشناخته و کاملا جدید ایران خودرو و سایپا، اقدامی هیجانی و پرریسک به نظر می رسد.

طراحی ایرانی برای شاسی بلند جدید ایران خودرو

براساس قرارداد برجامی ایران خودرو با گروه پژو -سیتروئن (PSA)، امکان استفاده قانونی از امتیاز پلتفرم PF 1 برای طرف ایرانی فراهم شد. بر این اساس، مهندسان ایران خودرو با کمی تغییر روی پلتفرم PF 1 سازه اختصاصی و جدیدی را برای خود فراهم کردند تا دو محصول K 132 و K 125 را فراوری نمایند. این پلتفرم، توسط گروه PSA برای خودرو های مختلف سیتروئن و پژو استفاده شد، به همین دلیل مشابهت هایی بین K 132 با پژو 301 و K 125 با پژو 2008 وجود دارد.

خودروی K 125 ایران خودرو قرار است، یکی از کامل ترین مدل های ساخت داخل از نظر امکانات رفاهی و ایمنی باشد. کروز کنترل، جایگاه برقی راننده، کنترل ارتفاع جایگاه راننده، خروجی برق 12 ولت، درگاه USB و 3/5 میلی متری AUX، بلوتوث، سیستم صوتی 6 اسپیکر (2 عدد جلو، 2 عدد عقب و 2 توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر شرایط دنده، دماسنج، سانروف، چراغ رانندگی در روز، دوربین عقب، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، آینه با گرم کن برقی و تاشو، شیشه دودی، ناوبری ماهواره ای، صفحه نمایش لمسی، جایگاه های تمام چرم، سیستم یاریی پارک، بالابر اتوماتیک پنجره ها، نورپردازی LED کابین و تنظیم ارتفاع جایگاه سرنشین کنار راننده، امکانات احتمالی K 125 در نسخه های مختلف هستند. این خودرو با سیستم های ترمز ABS، EBD، EBA همراه کیسه های هوا در جلو و طرفین کابین، نگه دارنده جایگاه کودک، حسگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر فراوری خواهد شد.

منبع: چرخان، خودرو و پدال نیوز

منبع: برترین ها
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 4765

به "K125، شاسی بلندِ وطنی، ساخت ایران خودرو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "K125، شاسی بلندِ وطنی، ساخت ایران خودرو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید