7 فایده شگفت انگیز ویتامین C

به گزارش مجله سایه، ویتامین C. یک ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، بروکلی، کیل و اسفناج وجود دارد. مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین C. برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است.

7 فایده شگفت انگیز ویتامین C

ویتامین C. یک ویتامین ضروری محسوب می گردد؛ به این معنی که بدن نمی تواند آن را در خود فراوری کند. این ماده مغذی نقش های بسیاری بر عهده دارد و با فواید سلامت مختلفی پیوند خورده است.

ویتامین C. یک ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، بروکلی، کیل و اسفناج وجود دارد. مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین C. برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است.

در شرایطی که معمولا توصیه می گردد ویتامین C. از رژیم غذایی دریافت گردد، افراد بسیاری برای تامین احتیاج های خود از مکمل ها نیز استفاده می نمایند.

در ادامه با بعضی فواید اثبات شده مصرف ویتامین C. بیشتر آشنا می شویم:

ممکن است خطر بیماری مزمن را کاهش دهد

ویتامین C. یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند سیستم دفاع طبیعی بدن را تقویت کند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که سیستم ایمنی را تقویت می نمایند. آن ها این کار را با محافظت از سلول ها در برابر مولکول هایی مضر به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند.

هنگامی که میزان رادیکال های آزاد زیاد می گردد، این می تواند موجب وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو گردد که با بسیاری از بیماری های مزمن پیوند خورده است. مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C. بیشتر می تواند سطوح آنتی اکسیدانی خون را تا 30 درصد افزایش دهد. این به سیستم دفاع طبیعی بدن برای مبارزه با التهاب یاری می نماید.

ممکن است به مدیریت فشار خون بالا یاری کند

افراد بسیاری در دنیا به فشار خون بالا مبتلا هستند. این شرایط فرد را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می دهد که دلیل اصلی مرگ و میر انسان ها در دنیا است. مطالعات نشان داده اند که ویتامین C. ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا و همچنین آن هایی که به این شرایط مبتلا نیستند، یاری کند.

یک مطالعه با حضور سوژه های حیوانی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین C. به آرامش و شل شدن رگ های خون رسان به قلب یاری نموده که کاهش سطوح فشار خون را به همراه داشت.

افزون بر این، تجزیه و تحلیل 29 مطالعه با حضور سوژه های انسانی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین C. به طور میانگین، فشار خون سیستولیک را به میزان 3.8 میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به میزان 1.5 میلیمتر جیوه در بزرگسالان سالم کاهش داده است.

در بزرگسالان دارای فشار خون بالا، مکمل های ویتامین C. به طور میانگین، فشار خون سیستولیک را به میزان 4.9 میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولیک را به میزان 1.7 میلیمتر جیوه کاهش داد.

در شرایطی که این نتایج امیدوارنماینده هستند، این که آثار حاصله بر فشار خون بلند مدت هستند یا خیر، معین نیست. افزون بر این، افراد دارای فشار خون بالا نباید برای درمان تنها به ویتامین C. متکی باشند.

ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، بیماری قلبی دلیل اصلی مرگ انسان ها در دنیا است. عوامل بسیاری خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند که از آن جمله می توان به سطوح بالای فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و سطوح پایین کلسترول خوب (HDL) اشاره نمود.

ویتامین C. ممکن است به کاهش این عوامل خطر یاری کند که به کاهش خطر بیماری قلبی یاری می نماید.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل 9 مطالعه که مجموعا شامل 293،172 نفر می شد، نشان داد پس از گذشت 10 سال، افرادی که حداقل 700 میلی گرم ویتامین C. در روز مصرف نموده بودند دارای 25 درصد خطر کمتر برای بیماری قلبی نسبت به آن هایی بودند که مکمل ویتامین C. مصرف نمی کردند.

تجزیه و تحلیلی دیگر که شامل 15 مطالعه می شد، نشان داد که دریافت ویتامین C. از غذا و نه مکمل نیز با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط بوده است.

با این وجود، دانشمندان مطمئن نیستند افرادی که غذا های سرشار از ویتامین C. مصرف نموده بودند یک سبک زندگی سالم تر را نیز نسبت به افراد مصرف نماینده مکمل دنبال می کردند یا خیر. از این رو، معین نیست که نتایج حاصله به واسطه ویتامین C. یا دیگر جنبه های رژیم غذایی آن ها بوده است.

تجزیه و تحلیل دیگری که شامل 13 مطالعه می شد آثار مصرف حداقل 500 میلی گرم ویتامین C. در روز بر عوامل خطر بیماری قلبی مانند سطوح کلسترول و تری گلیسیرید خون را مورد آنالیز قرار داد.

پژوهشگران دریافتند که مصرف مکمل ویتامین C. به طور قابل توجهی کلسترول بد را تقریبا 7.9 میلی گرم در دسی لیتر و تری گلیسیرید را به میزان 20.1 میلی گرم در دسی لیتر کاهش داده است.

به طور خلاصه، به نظر می رسد که مصرف حداقل 500 میلی گرم ویتامین C. در روز ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. با این وجود، اگر یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C. را مصرف می کنید، مصرف مکمل ها ممکن است فواید سلامت اضافه به همراه نداشته باشد.

ممکن است سطوح اسید اوریک خون را کاهش داده و به پیشگیری از حملات نقرس یاری کند

نقرس نوعی آرتریت و شرایطی بسیار دردناک است. نقرس شامل التهاب مفاصل، به ویژه مفاصل انگشت بزرگ پا می گردد. افراد مبتلا به این بیماری تورم و حملات درد ناگهانی و شدید را تجربه می نمایند.

علائم نقرس زمانی ظاهر می شوند که اسید اوریک بیش از حد در خون وجود دارد. اسید اوریک یک محصول زائد فراوری شده در بدن است. در سطوح بالا، این ماده ممکن است متبلور شده و در مفاصل رسوب کند.

چندین مطالعه نشان داده اند که ویتامین C. ممکن است به کاهش اسید اوریک در بدن یاری کند و در نتیجه، در برابر حملات نقرس از فرد محافظت کند.

به عنوان مثال، مطالعه ای با حضور 1،387 مرد نشان داد آن هایی که بیشترین میزان مصرف ویتامین C. را داشتند، نسبت به افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، سطوح اسید اوریک خون آن ها به میزان قابل توجهی کمتر است.

مطالعه ای دیگر که شرایط 46،994 مرد سالم را برای بیش از 20 سال دنبال کرد، نشان داد افرادی که مکمل ویتامین C. مصرف می کردند با کاهش 44 درصدی خطر ابتلا به نقرس روبرو بودند.

افزون بر این، تجزیه و تحلیل 13 مطالعه نشان داد که مصرف مکمل ویتامین C. طی بیش از 30 روز در مقایسه با یک دارونما به طور قابل توجهی اسید اوریک خون را کاهش داده است.

در شرایطی که به نظر می رسد پیوندی قوی بین مصرف ویتامین C. و سطوح اسید اوریک وجود دارد، به مطالعات بیشتری در خصوص تاثیر ویتامین C. بر نقرس احتیاج است.

به پیشگیری از کمبود آهن یاری می نماید

آهن یک ماده مغذی مهم است که عملکرد های مختلفی در بدن انسان دارد. این ماده معدنی برای فراوری گلبول های قرمز خون و انتقال اکسیژن در سراسر بدن احتیاج است.

مکمل های ویتامین C. می توانند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی یاری نمایند. ویتامین C. در تبدیل آهن با جذب ضعیف، مانند منابع گیاهی آهن، به شکلی که ساده تر در بدن جذب گردد، همکاری دارد.

این به ویژه برای افرادی که یک رژیم غذایی فاقد گوشت را مصرف می نمایند مفید است، زیرا گوشت یکی از منابع اصلی آهن است.

در حقیقت، مصرف 100 میلی گرم ویتامین C. ممکن است جذب آهن را به میزان 67 درصد افزایش دهد. در نتیجه، ویتامین C. ممکن است به کاهش خطر کم خونی بین افراد مستعد کمبود آهن یاری کند.

اگر از سطوح پایین آهن رنج می برید، مصرف بیشتر غذا های سرشار از ویتامین C. یا مصرف یک مکمل این ویتامین ممکن است به افزایش سطوح آهن خون شما یاری کند.

سیستم ایمنی را تقویت می نماید

یکی از دلایل اصلی مصرف ویتامین C. تقویت ایمنی بدن است، زیرا این ماده مغذی در قسمت های بسیاری از سیستم ایمنی نقش دارد.

نخست، ویتامین C. فراوری گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها و فاگوسیت ها را افزایش می دهد که به محافظت از بدن در برابر عفونت یاری می نمایند.

دوم، ویتامین C. به عملکرد موثرتر این گلبول های سفید خون یاری می نماید، در شرایطی که از آن ها در برابر آسیب بالقوه مولکول های مضر، مانند رادیکال های آزاد محافظت می نماید.

سوم، ویتامین C. یک بخشی اساسی از سیستم دفاعی پوست است. این ماده مغذی به طور فعال به پوست منتقل می گردد که در آن می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نموده و به تقویت سد های دفاعی پوست یاری کند.

همچنین، مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C. ممکن است دوره بهبود زخم را کوتاه کند.

افزون بر این، سطوح پایین ویتامین C. با بعضی پیامد های سلامت پیوند خورده است.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به ذات الریه معمولا دارای سطوح پایین ویتامین C. هستند و مصرف مکمل های ویتامین C. نشان داده است که مدت زمان بهبودی بیماری را کاهش می دهد.

با افزایش سن از حافظه و تفکر محافظت می نماید

زوال عقل اصطلاحی گسترده است که برای تعریف علائم تفکر و حافظه ضعیف استفاده می گردد و معمولا بین افراد مسن دیده می گردد.

مطالعات نشان داده اند که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز، ستون فقرات و اعصاب که در کل به عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می گردد می تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد. ویتامین C. یک آنتی اکسیدان قوی است. سطوح کم این ویتامین با اختلال در تفکر و یادآوری مرتبط است.

افزون بر این، چندین مطالعه نشان داده اند افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است دارای سطوح ویتامین C. کمتر در خون خود باشند.همچنین دریافت زیاد ویتامین C. از غذا یا مکمل ها نشان داده که با افزایش سن، اثر محافظتی بر تفکر و حافظه دارد.

اگر به میزان کافی از رژیم غذایی خود ویتامین C. دریافت نکنید، مصرف مکمل های ویتامین C. ممکن است به محافظت در برابر شرایطی مانند زوال عقل یاری کند. با این وجود، به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی برای درک آثار مکمل های ویتامین C. بر سلامت سیستم عصبی احتیاج است.

منبع: فرادید
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2843

به "7 فایده شگفت انگیز ویتامین C" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 فایده شگفت انگیز ویتامین C"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید