13 گیاه زیبا که به خاک احتیاج ندارند

به گزارش مجله سایه، اگر علاقه مند به نگهداری از گیاهان آپارتمانی باشید احتمالا تا به حال گیاهانی را دیده اید که بدون احتیاج به خاک و فقط در ظرف های شیشه ای آب رشد می نمایند. نگهداری و کاشت گیاهان در آب و در ظرف های شیشه ای می تواند جذابیت خاصی به دکوراسیون خانه بدهد. در ادامه با خبرنگارانمگ همراه باشید تا درباره گیاهان آب کشت یا هیدروپونیک بیشتر بخوانید.

13 گیاه زیبا که به خاک احتیاج ندارند

کاشت گیاهان به روش هیدروپونیک یا آب کشت

گیاهان برای اینکه زنده بمانند به سه عامل اصلی احتیاج دارند؛ نور، آب و محیطی برای رشد. عامل سوم یعنی محیطی برای رشد، دامنه بسیار وسیعی دارد که می تواند شامل خاک، پیت ماس، سنگریزه های سفالی و حتی خود آب باشد. تکثیر در آب یک روش رایج برای تکثیر گیاهان آپارتمانی است که بسیاری از مردم برای افزایش مجموعه گیاهان آپارتمانی خود از آن استفاده می نمایند. با این حال، کاشت گیاهان در آب تا زمانی امکان پذیر است که چند الزام ساده را برآورده کنید.

کافی است گیاهانی را انتخاب کنید که مقاوم هستند و نگهداری از آن ها راحت است و بدون احتیاج به خاک هم قابلیت رشد کردن دارند. نگران نباشید! اگر از کاشت گیاهان در آب خسته شدید، کافی است آن ها را به گلدان منتقل کنید.

کشت هیدروپونیک یا آب کشت روش کاشت گیاهان در آب و بدون خاک است. در این روش، متخصصان مربوطه احتیاجهای هر گیاه را میزان گیری می نمایند و کود و مواد مغذی لازم ز آن را به آب اضافه می نمایند. این روش نسبت به روش های سنتی مشاورزی مزیت های مختلفی دارد و بازدهی آن بیشتر است؛ حتی مصرف آب را هم کاهش می دهد.

چطور گیاهان آپارتمانی را در آب پرورش دهیم؟

پرورش دادن گیاهان در آب درست مثل زمانی است که قلمه های گیاهان را برای تکثیر داخل ظرف های نفوذناپذیر و پر از آب قرار می دهید. اما اگر می خواهید این گیاهان به رشد خود ادامه دهند و حتی گل بدهند یا اگر خوراکی هستند، از میوه آن ها بهره ببرید باید چند نکته زیر را درباره نگهداری از آن ها در نظر بگیرید.

گیاهان هیدروپونیک به چقدر نور احتیاج دارند؟

درست مثل نگهداری از گیاه در گلدان، برای کاشت گیاهان در آب باید نور متناسب با آن گیاه را تأمین کنید. نور عامل مهمی برای فتوسنتز گیاه است و بدون دریافت نور کافی، گیاه به رشد خود ادامه نمی دهد و حتی ممکن است از بین برود.

درست مثل گیاهانی که در گلدان می کارید، گیاهان هیدروپونیک یا آب کشت به میزان نور متفاوتی احتیاج دارند. بنابراین بهتر است که درباره هر گیاه جداگانه تحقیق کنید تا میزان نور لازم آن را تأمین کنید.

انتخاب ظرف مناسب

هر ظرفی که بدون منفذ برای خروج آب باشد برای کاشت گیاهان در آب مفید است. ظروف شیشه ای به راحتی قابل دسترسی هستند و تماشا رشد ریشه ها در این ظرف های شیشه ای، بسیار لذت بخش است. با این حال، ظروف شیشه ای به علت قرار گرفتن در معرض نور و آب راکد بیشتر مستعد رشد جلبک هستند. یکی از راه های جلوگیری از این امر، استفاده از ظرف مات (پلاستیک، شیشه یا سرامیک) است.

ظرف مات که نور از آن عبور نمی نماید، از رشد جلبک جلوگیری نمی نماید اما رشد آن را کند می نماید. برای جلوگیری از رشد جلبک، میزانی پودر زغال چوب یا چند تکه کوچک زغال چوب به آب اضافه کنید. از ظروف فلزی صرف نظر کنید چون فلز به مرور زمان خورده می گردد و برخی فلزات به کود گیاهی واکنش نشان می دهند.

چند وقت یک بار به گیاهان آپارتمانی کود هیدروپونیک بدهیم؟

اگرچه گیاهان به راحتی فقط در آب خالی ریشه می دهند، اما در نهایت به مواد مغذی هم احتیاج خواهند داشت. به طور معمول، گیاهانی که در آب رشد می نمایند، نسبت به گیاهانی که در خاک رشد می نمایند، به کود با قدرت کمتری احتیاج دارند. به طور کلی، باید یک نوع کود محلول در آب را تا یک چهارم توان، رقیق کنید اما این میزان، به گیاه و نوع کودی که استفاده می کنید هم بستگی دارد.

برای اینکه میزان دقیق رقیق کردن کود را متوجه شوید از جایی که کود را تهیه می کنید پرس وجو کنید. ممکن است اطلاعات لازم، روی بسته بندی کود هم نوشته شده باشد.

آب مناسب برای گیاهان آپارتمانی هیدروپونیک

آب بدون کلر برای این گیاهان برترین گزینه است. برای گرفتن برترین نتیجه از نگهداری از گیاهان در آب، از آب لوله کشی که در طول شب در دمای اتاق آن را نگهداری نموده اید بهره ببرید. بیشتر گیاهان برای سالم ماندن فقط به تعویض ماهانه آب احتیاج دارند، اما این به نوع ظرف، گیاه و میزان نور خورشیدی که دریافت می نمایند بستگی دارد. با گذشت زمان، آب از ظرف تبخیر می گردد. هر هفته آب را پر کنید و به محض اینکه آغاز به کدر شدن کرد، آب را کاملا عوض کنید.

13 گیاهی که در آب رشد می نمایند

اگر دوست دارید این روش را امتحان کنید و از تماشا رشد ریشه گیاهان داخل ظرف های شیشه ای لذت می برید، وقت آن رسیده که گیاه مناسب را انتخاب کنید. گیاهانی که در ادامه معرفی می کنیم برای رشد در آب مناسب هستند و تجربه کشت آن ها در آب مثبت بوده است. این گیاهان بدون هیچ زحمتی در آب رشد می نمایند.

1. سبزی ها

هر گیاه و سبزی که ساقه نرم داشته باشد در آب زنده می ماند. برای گرفتن برترین نتیجه، بهتر است که گیاه را از ساقه نرم و سبز رنگ آن جدا کنید نه از ساقه چوبی. یک قلمه از یک سبزی بالغ و سالم بردارید و آن را در مکانی آفتابی در آب قرار دهید. سبزی ها برای رشد به نور زیاد و غیرمستقیم احتیاج دارند.

2. ضایعات سبزیجات

رشد مجدد ضایعات سبزیجات مانند کاهو، پیازچه و برگ های هویج یک راه سرگرم نماینده برای استفاده مجدد از قسمت هایی از سبزیجاتی است که معمولا دور می اندازید. با این حال، انتظار برداشت زیادی از آن ها نداشته باشید؛ رشد مجدد ضایعات بیشتر برای تفریح است. حدود هفت سانتی متر از قسمت پایین سبزیجات را نگه دارید و آن ها را در یک کاسه کم عمق آب قرار دهید. ضایعات سبزی ریشه می نمایند و گیاه تازهی از مرکز آن بیرون می آید.

3. گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی یکی از گیاهان آپارتمانی است که با کمترین زحمت می توانید از آن نگهداری کنید. رنگ زیبای برگ های این گیاه می تواند مکمل دکوراسیون خانه شما باشد و تنوعی به جمع گلدان های شما بدهد. این گیاه دو مدل دارد؛ یکی با برگ های راه راه و دیگری با برگ های بنفش ساده. اگر اتاقی با نور میانه دارید می توانید این گیاه زیبا را پرورش دهید و از رنگ زیبای برگ ها و گل های جذابش لذت ببرید.

اگر قبلا این گیاه را هرس نموده باشید، احتمالا متوجه شده اید که شاخه هایی که از آن جدا می کنید حتی چند هفته بعد هم سالم باقی می مانند. این همان نشانه ای است که ثابت می نماید این گیاه می تواند در آب رشد کند و به خاک احتیاج ندارد. اگر با دقت به کناره های گره های روی ساقه گیاه نگاه کنید، ریشه های ریز آن را می بینید که آماده رشد کردن هستند. می توانید چند ساقه از این گیاه را جدا کنید و داخل بطری شیشه ای قرار دهید.

4. گل بی صبر یا گل حنا

گل بی صبر یا گل حنا یکی از گیاهان مناسب برای باغ های سایه دار است، اما گاهی اوقات مرطوب نگه داشتن آن ها به میزان کافی، کار دشواری است. در واقع، این گیاهان را می توانید به عنوان گیاهان حوضچه ای بکارید چون آب را دوست دارند. در سرانجام فصل رشد، چند ساقه از این گیاه را جدا کنید و آن ها را در یک ظرف آب برای زمستان گذرانی آماده کنید. ساقه ها کم کم داخل آب ریشه می زنند و می توانید فصل بهار دوباره آن را به باغچه منتقل کنید یا در گلدان بکارید.

5. بنفشه آفریقایی

پرورش دادن بنفشه آفریقایی از برگ هایش که در داخل آب قرار گرفته، یکی از برترین روش ها برای تکثیر این گیاه است. برخی از انواع بنفشه های آفریقایی در همین آب رشد می نمایند و به مرحله گل دادن هم می رسند. برای تکثیر کردن یک گیاه تازه، تعداد برگ جوان و سالم گیاه را انتخاب کنید. برگ ها را با حدود 5 سانتی متر ساقه جدا کنید و آن را داخل یک بطری که دهانه تنگ دارد بگذارید. فقط انتهای ساقه باید داخل آب باشد و برگ ها باید بیرون از بطری و خشک بمانند.

تقریبا یک ماه طول می کشد تا ساقه ها ریشه بزنند و کم کم یک گیاه کامل شکل بگیرد.

6. بامبوی خوش شانس

این گیاه یکی از انواع دراسنا است و معمولا آن را بطری های آب می فروشند. بیشتر اوقات بامبوها را در جایی با یک لایه سنگریزه نگه می دارند تا شاخه ها درست و مرتب کنار هم قرار بگیرند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب کافی داخل ظرف آن بریزید تا ریشه ها مرطوب بمانند. این گیاه به کود احتیاج ندارد ولی اگر دوست دارید رشد بیشتری داشته باشد می توانید هر ماه میزانی کمی کود مایع را رقیق کنید و در آب بریزید.

7. گیاه پوتوس

گیاه پوتوس یک از گیاهانی است که رشد بسیار راحتی دارد و در آب به خوبی رشد می نماید. این گیاه میزان زیادی هورمون گیاهی اوکسین فراوری می نماید که رشد گیاه را تنظیم می نماید و باعث تحریک رشد ریشه می گردد. بسیاری از کسانی که گیاهان آپارتمانی نگهداری می نمایند و آن ها را تکثیر می نمایند معمولا کنار قلمه سایر گیاهان، قلمه پوتوس هم می گذارند تا به خاطر همین هورمون، رشد ریشه آن ها تحریک گردد و زودتر ریشه بزنند.

گیاه پوتوس یک گیاه رونده است که ریشه هوایی هم دارد. در نتیجه تکثیر کردن آن بسیار راحت است. تمام این ریشه هایی که بیرون از خاک قرار می گیرند را می توانید داخل آب بگذارید و شاهد رشد کردن سریع آن ها باشید. این نکته درباره بسیاری از گیاهان رونده مثل مونسترا و پیچک معمولی هم صادق است.

8. فیلودندرون

فیلودندرن هم یکی دیگر از گیاهان رونده است که تمایل به رشد کردن با ساقه های بند دارد. این گیاهان رونده را هم می توانید مثل پوتوس داخل آب بکارید. برای اینکه آن را تکثیر کنید حتما قلمه را از زیر گره برگ آن جدا کنید. سپس قلمه را داخل آب بگذارید و بدون هیچ زحمت و دردسری، منتظر ریشه ها باشید.

9. حسن یوسف

حسن یوسف یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که تقریبا در خانه همه علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی، پیدا می گردد. این گیاه با برگ های رنگارنگ و زیبایش، خیلی زود داخل آب ریشه می زند. برای تکثیر این گیاه ساقه ای 20 سانتی متری از آن جدا کنید. برگ های نیمه پایینی ساقه را جدا کنید و آن را داخل آب بگذارید. این گیاه را باید در مکانی آفتابی نگهداری کنید و برای اینکه برترین نتیجه را بگیرید می توانید ماهانه به آن کود بدهید.

10. بگونیا

تمام انواع بگونیا رشد خوبی در آب دارند. برای ریشه زدن این گیاه در آب، قلمه ای از آن را جدا کنید که سالم باشد و گره داشته باشد. چند هفته طول می کشد تا گیاه ریشه بزند. تا زمانی که ساقه ها و برگ ها حالشان خوب است و مسئله ای ندارند، نگران گیاه نباشید و آب آن را مرتب عوض کنید.

11. همواره سبز چینی

گیاه همواره سبز چینی یک گیاه آپارتمانی مقاوم است که به مراقبت و توجه بسیار کمی احتیاج دارد. این گیاه هم داخل خاک و هم داخل آب رشد می نماید. برای تکثیر این گیاه، چند سانتیمتر از ساقه آن را جدا کنید. این قلمه باید به میزان ای بلند باشد که بخشی از آن زیر آب قرار بگیرد و بخشی از آن که دارای چند برگ است، روی آب باشد. بعد از قرار دادن قلمه در آب، چند وقت یک بار آب را آنالیز کنید و هر زمان که احتیاج است، آب را عوض کنید.

12. چمن عروس

این گیاه از دیگر گیاهان رونده است که برگ های ریزی روی ساقه های بلند آن رشد می نماید. برای تکثیر کردن گیاه و کاشتن آن در آب، قلمه ای با طول حدود 20 سانتی متر جدا کنید. بخشی از این قلمه که زیر آب قرار می گیرد نباید برگ داشته باشد؛ پس برگ های آن را جدا کنید. قسمتی که بیرون از آب است، باید دارای برگ باشد تا گیاه رشد کند. اگر ساقه را با برگ داخل آب بگذارید، برگ ها داخل آب می پوسند و آب را کدر و کثیف می نمایند.

از جایی که برگ های ساقه را جدا نموده اید، کم کم ریشه های گیاه تازه شکل می گیرد.

13. گیاه گندمی

گیاه گندمی یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی محبوب است که رشد سریعی دارد و بسیار مقاوم است. این گیاه هم داخل آب و هم داخل خاک، رشد خوبی دارد. برای کاشتن آن در آب، می توانید چند قلمه از گیاه مادر جدا کنید و آن را داخل یک ظرف شیشه ای بگذارید و آن را با آب پر کنید.

بعد از ریشه زدن گیاه می توانید آن را در آب نگه دارید یا به یک گلدان منتقل کنید. اگر تصمیم دارید بعد از ریشه زدن، گیاه را به داخل گلدان منتقل کنید، صبر کنید تا ریشه هایش به میزان کافی بلند شوند. ریشه ها باید به میزان ای بلند باشند که بتوانند گیاه را داخل خاک نگه دارند.

جمع بندی

حتما گیاهانی که داخل شیشه آب کاشته می شوند دیده اید. رشد ریشه ها داخل ظرف شیشه ای و جذابیتی که کاشت گیاه در آب، به دکوراسیون خانه می دهد، باعث شده که افراد زیادی تمایل داشته باشند کاشت گیاه در آب را امتحان نمایند. برای کاشت گیاهان در آب باید گیاه مناسب را انتخاب کنید و سایر عوامل لازم برای رشد گیاه، مثل نور و کود را برای آن فراهم کنید.

منبع: Realsimple

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 11009

به "13 گیاه زیبا که به خاک احتیاج ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 گیاه زیبا که به خاک احتیاج ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید