یک علت ساده و توهین آمیز برای اینکه موجودات فضایی با ما تماس نگرفته اند!

به گزارش مجله سایه، دانشمندان احتمال می دهند یک علت ساده و کمی توهین آمیز برای عدم تماس بیگانگان فضایی با زمین وجود داشته باشد.

یک علت ساده و توهین آمیز برای اینکه موجودات فضایی با ما تماس نگرفته اند!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روزنامه سان، با وجود پیشرفت های تکنولوژیک بشر، اینکه تا کنون حیات فرازمینی تماسی با بشر نداشته (تا جایی که می دانیم)، احتمالا علتی ساده و قدری برخورنده دارد. بعضی دانشمندان بر این باورند که ممکن است بیگانگان به پیشرفت های ما، مثل خودمان نگاه ننمایند.

در واقع، چندین دانشمند بر این باورند که هنوز بیگانگان با ما تماس نگرفته اند، زیرا آنها انسان ها را دارای حیات هوشمند نمی دانند. در یک مقاله نو از چند متخصص فضایی و اخترفیزیکدان ادعا شده که موجودات فرازمینی هوشمند ممکن است حتی سیارات دیگر را که در آن ها نشانه های حیات وجود دارد، جالب توجه ندانند.

امری واندل، اخترفیزیکدان دانشگاه عبری اورشلیم، در این مطالعه شرح داده که اگر فرض کنیم حیات در بسیاری از سیارات دنیا تکامل یافته است، بیگانگان به احتمال زیاد به جای مباحث زیست شناسی به سیاراتی با فناوری بسیار پیشرفته علاقه مندند.

این فرضیه از واندل و دیگر دانشمندان در تقابل با پارادوکس فِرمی (Fermi paradox) قرار گرفته است. پارادوکس فرمی می گوید که با توجه به قدمت کیهان، بیگانگان باید سفرهای طول و درازی در فضا ترتیب داده باشند، اما تا آن جا که ما می توانیم بگوییم، آن ها چنین ننموده اند و به همین علت حیات هوشمند دیگری در کهکشان راه شیری وجود ندارد.

به غیر از این دو، چندین فرضیه دیگر نیز درباره اینکه چرا موجودات فرازمینی تا امروز با ما تماس نگرفته اند، وجود دارد. یک ایده این است که موجودات فضایی در گذشته به زمین آمده اند، اما ما آن قدر هوشمند نبوده ایم که بتوانیم این اتفاق را درک و ثبت کنیم.

بیشتر بخوانید:

  • کشف یک سیاره مانند زمین | دنیایی که به وسیله یک ستاره خورده شده است

بسیاری عقیده دارند که این فرض درست است، زیرا معتقدند که سنگ ها و نشانه های مصر باستان به زندگی بیگانگان اشاره دارند. بعضی بر این باورند که سفرهای فضایی طولانی مدت بسیار چالش برانگیزتر از آن چیزی است که حتی هوشمندترین موجودات فضایی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و بعضی دیگر فکر می نمایند ممکن است بسیاری از موجودات فضایی قبلا خود و تمدن خود را نابود نموده باشند.

پیشنهادات واندل و دیگر متخصصان در این مطالعه متفاوت و جالب تر از این دیدگاه های دیگر است، چرا که آن ها این طور فرض می نمایند که زندگی در کهکشان راه شیری امری رایج است. آن ها بر این باورند که وقتی حیات در سیارات سنگی قابل سکونت رایج است، بیگانگان احتمالا وقت خود را برای ارسال سیگنال به هر نشانه ای از حیات تلف نمی نمایند. علاوه بر این، روش زمین برای تماس با حیات فرازمینی از سمت بیگانگان، آن قدرها پیشرفته نیست.

ما به طور تعیین از دهه 1930 سیگنال هایی را به شکل امواج رادیویی به فضا ارسال نموده است. با این حال هنوز این سیگنال ها به منطقه ها مهم بسیاری نرسیده، از جمله بیش از 15 هزار ستاره و سیاراتی که در نزدیکی آن ها هستند.

واندل شرح می دهد که حتی با وجود مدت زمانی که طول می کشد تا یک پیغام ارسال گردد و بازگردد، بیگانگان تا کنون می توانستند در صورت دریافت سیگنال ها، پاسخی برای ما بفرستند. اگر چه با توجه به وسعت کهکشان راه شیری، به احتمال زیاد سیگنال های زمین هنوز به تمام اشکال حیات هوشمند نرسیده است.

با توجه به تحقیقاتی که تا کنون اجرا شده، احتمالا هیچ حیات هوشمندی در فاصله 50 سال نوری از زمین وجود نداشته باشد و البته به این معنی نیست که فراتر از این فاصله هم وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 13697

به "یک علت ساده و توهین آمیز برای اینکه موجودات فضایی با ما تماس نگرفته اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک علت ساده و توهین آمیز برای اینکه موجودات فضایی با ما تماس نگرفته اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید