تپه های سنگی عجیبی که برای دفن مرده ها بودند!

به گزارش مجله سایه، قبرهای سنگی اسرارآمیز اسکاتلند

یکی از جالب ترین جاذبه های ماقبل تاریخی اسکاتلند بقایایی از یک قبرستان باستانی است که حدود4 هزار سال قدمت دارد و برای دفن مرده ها به کار می رفته است. البته نه از آن قبرستان های باستانی معمولی! قبرستانی که از روی هم قرار دادن سنگ ها به وجود آمده و شکلی دایره ای دارد. در دره ای سرسبز در اسکاتلند 3 بنای دایره ای و سنگی هست که با شواهدی که از آن کشف شده قدمتش به دوره برنز برمی شود. در این سایت مجموعه ای از بناهای ماقبل تاریخی و بقایایی از یک کلیسای قرن وسطایی وجود دارد و آن چیزی که امروز در این محل وجود دارد بقایایی از یک مجموعه بزرگ تر است. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا از قبرهای سنگی اسرارآمیز اسکاتلند بیشتر بدانید.

تپه های سنگی عجیبی که برای دفن مرده ها بودند!

در اسکاتلند جایی در بین قلعه کاودور و میدان جنگ کولودن در سه قسمت جداگانه تخته سنگ هایی بر روی هم قرار دارند که به Clava Cairns معروفند. تا به حال تحقیقات علمی زیادی درباره دلیل ساخت این حلقه های سنگی اجرا شده اما نتایج کمی به دست آمده و همین به تنهایی کافیست که اینجا را تبدیل به مکان اسرارآمیزی کند که زندگی عجیب و غریب مردمان اولیه اسکاتلند را نشان می دهد. در اینجا سه حلقه دایره ای سنگی می بینید که تقریبا 15 متر قطر دارند و تخته سنگ های بزرگی آن ها را احاطه نموده اند. دوتا از این حلقه ها به شکل تپه های گردی از سنگ ها در آمده اند که حداکثر سه متر طول دارند و یک جهت تنگ و باریک به سمت مرکز آن ها درست شده است.

سنگ هایی با گودی های عجیب

وقتی با دقت به سنگ هایی که این ساختارها را درست کردند نگاه می کنیم گودی ها و تو رفتگی هایی نظرمان را جلب می نماید و معمای دیگری را پیش رویمان می گذارد. این تو رفتگی های دایره ای عمدا بر روی سطح این سنگ ها حکاکی شده اند و محققان به غیر از تحقیق درباره دلیل ساخت این ساختارها درباره دلیل حکاکی ان گودی ها هم تحقیقات زیادی انجام دادند. نمی توانیم با اطمینان بگوییم که آیا این گودی ها در همان زمان ساخت این بناها به وجود آمدند یا نه. ممکن است تمدن های قدیمی تری این سنگ ها را به این روز انداخته باشند و بعد، از آن ها برای ساخت این محل استفاده شده باشد.

هدف از ساخت این حلقه های سنگی؟

هر سه حلقه سنگی از تخته سنگ هایی درست شدند که سایه روشن هایی با نوتاژ رنگی قرمز دارند. اینکه این سنگ ها چه اهمیتی داشتند که برای ساخت این سه بنا به کار رفتند هنوز هم که هنوز است معمایی بی جواب است! ویژگی دیگر جالب توجه این حلقه های سنگی سه خط سنگی است که از این حلقه ها بیرون زده اند و جهتهای فرعی را به وجود آورده اند اینکه هدف از ساخت آن ها چه بوده و نماد چه بودند هنوز تعیین نیست.

جایی برای دفن مرده ها یا برگزاری فستیوال ها؟

چیزی در حدود 200 سال پیش محققان درباره دلیل ساخت این محل با معمای بزرگی روبرو بودند. اینجا قبرستان بوده و یا فقط برای انجام فستیوال های مذهبی استفاده می شده؟ متاسفانه کندوکاوهایی هم که در این محل انجام شد نتوانست سرنخ های درست و حسابی دست باستان شناسان بدهد. حفاری های سال های 1828 و 1858 دانشمندان را با تعدادی استخوان انسان و شواهدی از سوزاندن مرده ها روبرو کرد. مساله این بود که تعداد استخوان ها آنقدر زیاد نبود که بتوان نام اینجا را قبرستان گذاشت حتی قبرستانی برای یک روستای کوچک و کم جمعیت! با این حال با وجود همه این شواهد باز هم برخی از محققان همچنان بر قبرستان بودن اینجا تاکید داشتند و برای اینکه حرفشان با نتیجه تحقیقات جور در بیاید این طور فرض کردند که اینجا قبرستان آدم های معمولی نبوده بلکه جایی بوده برای دفن پادشاهان و یا ثروتمندان. نظریه های جورواجور این جاذبه را مجذوب کننده تر نموده عده ای از باستان شناسان بر این عقده بودند که آن استخوان ها متعلق به انسان هایی بودند که دراین محل قربانی شدند نه کسانی که در اینجا خاک شده اند که اگر این نظریه درست بود اینجا محلی برای برگزاری مرنام مذهبی بوده است. در کند و کاوهای سال 1828 یک سری سفال و کوزه شکسته هم پیدا شد که قدمتشان به اواخر دوره برنز برمی گشت برای همین محققان به این نتیجه رسیدند که اینجا در 1500 تا 2000 سال قبل از میلاد مسیح درست شده است.

درست مثل دیگر بناهای اسرارآمیز ساخته بشر مثل استون هنج و اهرام مصر برخی ها می گویند احتمالا این سنگ ها هم به خاطر اهداف نجومی درست شده اند. به علاوه، یک تیم تحقیقاتی اخیرا کشف نموده که خورشید در هنگام غروب در روز انقلاب زمستانی روزنه های جهت را روشن می نماید. آن ها می گوند این سه حلقه سنگی در دره Inverness-Nairn الگویی شبیه سیارات منظومه شمسی دارند. با این حال امروز دیگر عده زیادی بر این عقیده اند که اینجا برای دفن مرده ها استفاده می شده است.

این ساختارهای سنگی یکی از برترین نمونه های بناهای ماقبل تاریخ اند برای همین تبدیل به استانداردی برای طبقه بندی ساختاری مشابه شده اند. بیش از 30 تپه های سنگی دیگر هم در کنار رودخانه های انریک، بیولی و اسپی پیدا شده اند که به خاطر اینکه با این سه ساختار مو نمی زنند به آن ها هم Clava cairns می گویند و همه آن ها روزگاری محققان را با یک علامت سوال بزرگ روبرو نموده بودند.

منبع: historicmysteries.com

منبع: الی گشت
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 10883

به "تپه های سنگی عجیبی که برای دفن مرده ها بودند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه های سنگی عجیبی که برای دفن مرده ها بودند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید