گشت و گذاری دلچسب در پارک ملت تهران

به گزارش مجله سایه، پارک ملت تهران کجاست؟ این شاید سوال بسیاری از افرادی باشد که قصد تهران گردی دارند. پارک ملت که بسیاری آن را به دلیل وجود فضای سراسر سبز و گسترده اش، بوستان ملت نیز می نامند؛ یکی از بهترین مکان های تفریحی برای پایتخت نشینان محسوب می گردد. پارک ملت تهران هم از امکانات رفاهی مناسبی و هم جاذبه های تفریحی متعدد برخوردار است. در پاسخ به این سوال که پارک ملت تهران کجاست باید گفت؛ این پارک در خیابان ولیعصر تهران، قبل از صداوسیما واقع شده است. پارک ملت را بی اغراق می توان به عنوان یکی از 10 پارک برتر کلانشهر تهران قلمداد کرد. پس در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا هم در کنار یکدیگر به گشت و گذاری دلچسب در پارک ملت تهران بپردازیم و هم اطلاعات مغتنم و مفیدی را در مورد این بوستان در اختیارتان قرار دهیم.

گشت و گذاری دلچسب در پارک ملت تهران

پارک ملت کجاست؟

در پاسخ به سوال پارک ملت تهران کجاست، می توان به دادن یک آدرس ساده اکتفا کرد و یا می توان توضیحات کامل تری داد. برای مثال می توان گفت در خیابان ولیعصر، کمی مانده تا صداوسیمای جمهوری اسلامی، یک بوستان بزرگ با مساحتی بالغ بر 34 هکتار تحت عنوان پارک ملت واقع شده است که بی تعارف هم از بهترین پارک های پایتخت بشمار می رود و هم نمی توان به راحتی نظیر آن را در دیگر شهرهای ایران یافت. بوستان ملت دارای بخش ها و قسمت های بسیار جذاب و دیدنی است که از جمله می توان به پردیس سینمای ملت، باغچه ها و فضای سبز تمام گل کاری شده، زمین بازی بچه ها، تندیس های چشم نواز از چهره های مشهور ایرانی، دریاچه مصنوعی و همچنین یک باغ وحش نه چندان بزرگ در اشاره کرد. پارک ملت، از معدود مکان هایی در شهر تهران است که آلودگی های محیطی در آن اصلا دیده نمی گردد. بنابراین می توان با خیال راحت، نظاره گر آمد و شد فصل های طبیعت در این نقطه از شهر بود. توصیه می کنیم چنانچه از ساکنان جدیدِ تهران هستید، حتما در تک تک فصل ها یک روز از عمر خود را در پارک ملت تهران سپری کنید تا خود از نزدیک شاهد دلبری کردن های طبیعت با وجود درختان بسیار بلند و قدیمی این پارک باشید. پارک ملت یکی از مکان های محبوب و پرطرفدار پایتخت است که بنابه گزارش مرکز تحقیقات و مطالعه رسانه همشهری، معمولا بازدید از آن به عنوان یک جاذبه جذاب دورن شهری از سوی مردم شهر تهران به تازه واردهای این خطه از کشورمان پیشنهاد می گردد.

تاریخچه بوستان ملت

بوستان ملت که تا قبل از انقلاب بوستان شاهنشاهی نام داشت؛ در اصل به دستور مستقیم همسر پهلوی دوم (محمدرضا شاه)؛ یعنی فرح ساخته شد. فرح تصمیم گرفت تا در یک زمین کاملا تهی از هر چیزی که درست در کنار خیابان پهلوی (خیابان ولیعصر کُنونی) نهاده شده است، یک فضای سبز دلنشین همچون پارک های اروپایی بنا کند. البته با توجه به موقعیت مکان زمینی که فرح پهلوی آن را برای ایجاد پارک مد نظرش انتخاب کرده بود، بایستی طراحی آن در دو مرحله صورت می گرفت که همینطور نیز شد. طراح پارک ملت در آن موقع کسی نبود جز جناب آقای ایرج اعتصام که از نوابغ طراحی و معماری ایران بحساب می آمد. او توانست با الگوبرداری از پارک های انگلستان و همچنین طراحی های نامنظم به یک طرح جامع و بسیار جذاب برای احداث پارک مدنظر فرح دست پیدا کند. البته ناگفته نماند که نام طراح بوستان ملت در سامانه اینترنتی پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران، پولسن (طراح انگلیسی تبار) درج شده است! مرحله نخست اجرایی مطابق طراحی اجرا شده در سال 1347 شمسی به خاتمه رسید و در همان سال نیز مورد بهره برداری مسئولان وقت نهاده شد. مرحله دوم از ساخت و ساز پارک نیز در سال 1353 خورشیدی به خاتمه رسید و این مرحله نیز همچون مرحله اول در همان سال افتتاح شد. بعد از اتمام مراحل ساخت، این فضای سبز و وسیع از شمال به زمین های صدا و سیما، از غرب به باشگاه انقلاب و همچنین از جنوب نیز به بلواری که امروزه آن را با نام بلوار نیایش می شناسیم؛ منتهی شد. امروز هم اگر کسی از ما بپرسد پارک ملت تهران کجاست، می توانیم برای جواب دادن از همین آدرس استفاده کنیم. گفتنی است که در خلال ساخت مرحله نخست این بوستان، عموم مردم تهران آن را بلوار کنار جاده خطاب می کردند که از طولی برابر با 1000 متر نیز برخوردار بود. نام ملت بعد از پیروزی انقلاب بر روی این پارک گذاشته شد.

امکانات تفریحی و جاذبه های دیدنی پارک ملت تهران

بوستان ملت یکی از بهترین مکان های تفریحی و خانوادگی برای شهروندان تهرانی به حساب می آید که می توان در بخش های مختلفی از آن با امکانات بسیار مناسب رفاهی و تفریحی برای تک تک گروه های سنی روبرو شد. در این قسمت از مطلب، توجه شما را به تعدادی از جاذبه های تماشایی و تفریحی پارک ملت جلب می نماییم.

جهت ورودی به پارک

یکی از تفاوت های بوستان ملت با دیگر پارک های شهر تهران، وجود یک ورودی چشم نواز و کاملا جذاب برای آن است که بی شک همگان را ترغیب به گشت و گذار در داخل محوطه پارک خواهد نمود. جهت ورود اصلی به پارک ملت با یک آبنمای نقلی، فضای سبز گل آرایی شده، تعدادی مجسمه دیدنی در کنار سازه های کوچک شهری و همچنین تعداد زیادی درخت بلند طراحی و تزئین شده است. در همین ابتدای پارک و درست در کنار ورودی اصلیِ آن، یک قطعه زمین هموار و صاف نیز وجود دارد که معمولا پاتوق اسکوترسواران و همچنین اسکیت بازان مبتدی تا حرفه ای است. البته ناگفته نماند در بعضی از مواقع نیز شما می توانید با بچه ها مختلفی در این محدوده از پارک ملت رو به رو شوید که در حال بازی با اتومبیل های شارژی خود هستند و حسابی از بودن در این بوستان خوش آب و هوای شهر تهران لذت می برند.

پردیس سینمایی ملت

اگر از سینما دوستان بپرسید که پارک ملت تهران کجاست، حتما در آدرس دادن خود به پردیس سینمایی ملت اشاره ای می کنند. پردیس ملت یکی از برجسته ترین جاذبه های فرهنگی و سرگرم کننده ای است که در این پارک به چشم می خورد. ساختمان این پردیس سینمایی به دلیل ظاهر خاص و متفاوت خود کاملا در محوطه بوستان ملت نمایان و مشهود است. این سینما در مساحتی نزدیک به 6 هزار مترمربع بنا شده و در کنار یک عدد سالن VIP خود که ظرفیتی 30 نفره دارد؛ دارای 4 سالن نمایشی دیگر با میزان ظرفیت 280 نفره نیز است. در خصوص پردیس سینمایی ملت بد نیست بدانید که این مکان از جمله فعال ترین پردیس های سینمایی نه تنها در تهران بلکه در کل کشور است و همواره می توان در آن به دنبال تازه ترین فیلم های سینمای ایران و همچنین گالری های هنری بود. البته از قلم باز نماند که در این پردیس سینمایی تا دلتان بخواهد جشن و فستیوال هنری نیز برگزار می گردد و معمولا در محدوده زمانی جشنواره فیلم فجر، یکی از اصلی ترین سینماهای تهران برای اکران فیلم های راه یافته به جشنواره در بخش های مختلف محسوب می گردد. پردیس ملت از یک سالن با یک سِن کوچک نیز برخوردار است که عمدتا از آن برای برپایی همایش ها و کنسرت های گوناگون استفاده می گردد. از جمله امکاناتی که در این پردیس هنری می توان از آن ها استفاده نمود عبارتند از: بوفه سینما، رستوران، کافی شاپ، کافه کتاب، غرفه های فروش محصولات فرهنگی، سرویس های بهداشتی و غیره است. ضمناً کل محوطه این پردیس سینمایی مجهز به سیستم اطفای حریق نیز است. پارکینگ مرتبط با پردیس سینمای ملت نیز در بخش غربی پارک با ظرفیتی حدودا 120 خودرویی واقع شده است. تهرانگردهای عزیز می توانند پیش از حضور در پردیس سینمای ملت با مراجعه به سایت این جاذبه فرهنگی و اجتماعی از تمام برنامه های آن (فیلم های سینمایی و گالری های هنری) آگاه شوند و در صورت تمایل، بلیت هایی را نیز برای خود رزرو کنند.

شماره تماس با پردیس سینمای ملت: 23162-021 (اگر خرید و رزرو بلیت اینترنتی دچار مشکل شده اید، می توانید به وسیله شماره داخلی 101 با تیم پشتیبانی سینمای ملت ارتباط برقرار کنید.) همچنین ضروری است بدانید ساعات ارتباط تلفنی در تمام ایام سال از ساعت 10 صبح لغایت 8 شب است. این زمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان از ساعت 12 ظهر تا 8 شب است.

زمین بازی مخصوص بچه ها

خوشبختانه در پارک ملت تهران برای سرگرم شدن و تفریح بچه ها نیز امکانات زیادی در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر از بچه ها هم بپرسید پارک ملت تهران کجاست به دلیل این امکانات می توانند جوابتان را بدهند. یکی از این امکانات، وجود دو زمین بازی مجهز و کاملا ویژه جهت بازی بچه ها در این پارک است. یکی از زمین های بازی درست در کنار خیابان ولیعصر و در بلوار مربوط به بوستان ملت نهاده شده است و دیگری در بخش جنوبی این بوستان بزرگ؛ یعنی درست در پشت پردیس سینمای ملت واقع شده است. همچنین در پارک ملت تهران، تعدادی میز و جایگاه شطرنج نیز برای علاقه مندان به این بازی فکری و محبوب جهانی در نظر گرفته شده است.

دریاچه مصنوعی

در بوستان ملت یک دریاچه مصنوعی نیز به چشم می خورد که البته با توجه به مساحت بزرگ و وسیع این پارک، ایجاد یک چنین دریاچه ای اصلا دور از انتظار و توقع عموم نخواهد بود! دریاچه مصنوعی ملت تقریبا در بخش شمالی و بالانشین این بوستان جا خوش کرده است و بر روی آن نیز یک پل عابر پیاده فلزی طراحی شده است که چشم انداز کل مناظر پیرامون پارک را حسابی در اختیارتان قرار می دهد.

عکاسی در پارک ملت

پارک ملت تهران کجاست، این پارک جایی است که شما می توانید عکس های فوق العاده ای در آن بگیرید. با توجه به جذابیت های غیرقابل انکاری که در بوستان ملت وجود دارد، عکاسی کردن در این پارک خیلی هم تعجبی ندارد. در حقیقت شما هر وقت و در هر فصلی از سال که به پارک ملت تهران سری بزنید، محال ممکن است که با عکاسانی مبتدی و یا حرفه ای که مشغول به ثبت لحظات خود در این مجموعه تفریحی و دیدنی پایتخت هستند، رو به رو نشوید! عکاسی در پارک ملت نیز یکی دیگر از کارهایی است که توصیه می کنیم حتما آن را تجربه کنید.

پیک نیک

با اینکه پارک ملت نسبت به سایر پارک های شهر تهران همچون بوستان آب و آتش و یا پارک طالقانی از امکانات کمتری برای برپایی یک پیک نیک و یا دورهمی های محبت آمیز برخوردار است و نمی گردد در آن آتشی روشن کرد و غذایی را بر روی آن طبخ نمود، اما با این حال دارای فضاهای مناسبی برای شهروندان تهرانی و غیر تهرانی برای نشستن ساعاتی در کنار هم و لذت بردن از معاشرت با یکدیگر است. تنها کافی است مقداری غذا را از پیش آماده کرده و مقدار هم تنقلاب مختلف را خریداری کرده و با یک زیرانداز مناسب راهی این بوستان معروف تهران شوید.

آب نمای پله ای پارک

اگر کمی بیشتر از ورودی پارک فاصله بگیرید و بیشتر داخل آن شوید با یک آب نمای فوق العاده جذاب روبرو می شوید که پله ای شکل طراحی شده است. دور تا دور آن را نیز با قرار دادن تعدادی از سردیس های مشهور ایرانی نظیر: سردیس نیما یوشیج، سردیس فردوسی، سردیس شهریار و همچنین سردیس سعدی تزئین کرده اند.

تندیس های بوستان ملت

از دیگر دیدنی هایی جذاب و دوست داشتنی پارک ملت تهران می توان به وجود تعداد زیادی مجسمه و سردیس اشاره کرد که تقریبا در تمامی قسمت های این بوستان سرسبز و خوش آب و هوای شهر تهران مستقر شده اند. تقریبا بیشتر کسانی که این پارک را دیده اند در پاسخ به این سوال که پارک ملت کجاست می گویند پارکی که پر از مجسمه است. میان تمام مجسمه های پارک ، دو تندیس از بقیه بیشتر مورد توجه و استقبال عموم نهاده شده است که یکی مجسمه معروف مادر است و دیگری تندیسی ویژه برای اَبَر مرد تاریخ و سیاست این مملکت؛ یعنی امیرکبیر است. در تهران همچون سایر شهرهای ایران شما می توانید با مجسمه های کوچک و بزرگ بسیاری روبرو شوید که همگی آنان با تفکر به مهر و محبت مادرانه ساخته شده اند. مجسمه مادرِ پارک ملت نیز از این مفاهیم مستثنی نیست و با در آغوش دریافت یک کودک در این مجسمه که مادرش در حال نگریستن از روی عشق و علاقه به او است، می توان به خوبی متوجه ذات اقدس تمام مادران جهان و بخصوص مادران ایران زمینمان شد. مجسمه امیرکبیر نیز که از چهره های فاخر و ماندگار ایران چه در داخل و چه در خارج از کشورمان تلقی می گردد، درست بر بلندای یک آبنمای جذاب واقع شده است که تماشای آن خصوصا در مواقعی که خورشید در حال غروب و یا طلوع است. یک تصویر کاملا خیال انگیز و غیرقابل فراموشی را در ذهنتان خواهد ساخت. با اینکه نمی توان با قطعیت از مکان قتل او صحبت کرد اما به احتمال فراوان او در حمام فین کاشان دار فانی را وداع گفته است.

قطار دودی

قطار دودی نام قطاری است که در سالیان گذشته مردم شهر تهران را به طرف حرم شاه عبدالعظیم جا به جا می کرده است. این قطار اکنون بر روی همان ریل های قدیمی خود، در بخش جنوبی پارک ملت تهران واقع شده است و یکی از جاذبه های دیدنی این بوستان سرسبز بحساب می آید. این قطار نخستین قطار دیزلی ایران نیز محسوب می گردد که در سال 1265 خورشیدی (1887 میلادی) و در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار در ایران فعالیت خود را شروع کرده است.

باغ وحش ملت

بوستان ملت در کنار سایر جذابیت ها و امکانات تفریحاتی خود از یک باغ وحش نه چندان بزرگ نیز در بخش غربی خود برخوردار است. این باغ وحش با اینکه دارای وسعت بسیار زیادی نیست اما دربردارنده چیزی بالغ بر 30 گونه مختلف از پرندگان و همچنین سایر حیوانات دیگر است. جالب است اگر بدانید باغ وحشِ پارک ملت تهران طوری طراحی شده که شما می توانید در فضایی باز آن شاهد حرکت پرندگان و همچنین حیوانات باشید و از تماشای جهانی وحش آنان به وجد بیایید. از جمله حیواناتی که در این باغ وحش نگهداری می شوند می توان به: میمون، بز کوهی، غزال، گوزن شاخ دار، آهو، شتر مرغ، مارال و همچنین خرگوش اشاره کرد. از گونه های مختلف پرندگان نیز بایستی به طوطی، شتر مرغ، اردک، کرکس، جغد، فنچ، طاووس پلیکان، مرغ عشق، مرغابی همچنین قوی مشکی اشاره داشت.

کافه رستوران های پارک ملت تهران

در بوستان ملت تا چندی پیش تعداد زیادی کافه و رستوران و غذاخوری در حوالی دریاچه مصنوعی وجود داشت که متاسفانه در حال حاضر هیچ اثری از این اغذیه فروشی های داخل پارک دیگر مشاهده نمی گردد. اما اصلا نگران خورد و خوراک خودتان هنگام حضور در پارک ملت نباشید؛ چرا که تا دلتان بخواهد دور تا دور آن با بوفه ها و رستوران ها و همچنین کافی شاپ های جورواجور احاطه شده است که می توانید در صورت تمایل و احساس گرسنگی به آنان مراجعه کرده و غذای مورد نظر خود را تهیه کرده و سپس مجددا وارد فضای سبز و خوش بوی پارک شده آن را نوش جان کنید. رستوران ملت و فست فود ملت دو نمونه از این غذاخوری ها هستند. از قلم نیفتد که در ضلع جنوبی این بوستان نیز تعداد بوفه و اغذیه فروشی دایر شده است که شما می توانید از آنان نیز تنقلاب و موادغذایی مورد احتیاجتان را خریداری نمایید. حواستان باشد قیمت خوراکی هایی که از این بخش پارک تهیه می کنید در مقایسه با بوفه ها و رستوران هایی که در فضای بیرونی پارک واقع شده اند، کمی گرانتر است.

مجسمه های مهربانی

از پارک ملت هم می توان به عنوان یک پارک جذاب در قلب شهر تهران یاد کرد و هم آن را یک مکان فرهنگی و اجتماعی مناسب برای انواع و اقسام گروه های سنی در نظر گرفت. یکی از دلایلی که سبب این امر خطیر می گردد، وجود مجسمه های مختلفی است که در بخش مربوط به تندیس های بوستان ملت در خصوص آن ها صحبت کرده ایم. منتها مجسمه هایی که ما اکنون در حال صحبت در خصوص آنان هستیم، مجسمه های فانتزی با سبک های مختلف سازه ای در پارک هستند که نه تنها سبب زیباتر شدن فضای داخلی آن گشته اند بلکه نمای خیابان ولیعصر را نیز به شکل عجیب و غریبی جذابتر از قبل کرده اند. یکی از این مجسمه ها که جدیدا نیز در همان محوطه ورودی بوستان ملت نصب شده است، مجسمه ای است مربوط به دهقان فداکار که البته اگر در کل مساحت پارک چرخی زده باشید با موارد بیشتری از این دست روبرو خواهید شد.

سینمای چهار بعدی ملت

یکی دیگر از قسمت های بسیار پرطرفدار خصوصا از سوی جوانان تهرانی، سینمای چهار بعدی این بوستان است که با برخورداری از جایگاه های لرزان، عینک های مخصوص، پایکوبی نور و بسیاری دیگر از افکت های محیطی همچون: صدای رعد و برق، پاشیدن آب بر روی صورت، وزش باد از پشت سر، تحریک پاها، طوفان و غیره سبب ایجاد محیطی سراسر جذاب و مفرح برای شما بازدید کنندگان عزیز خواهد شد. اگر از کسانی که به هیجان های این چنینی علاقه دارند بپرسید پارک ملت تهران کجاست، حتما آن را با این سینما معرفی می کنند. علاقمندان به سینمای چهار بُعدی ملت باید توجه داشته باشند که ساختمان این سینما در بخش غربی پارک نهاده شده که برای رسیدن به آن بایستی از دریاچه مصنوعی و همچنین باغ وحشِ پارک نیز عبور کنید. این سینما تحت تملک بخش خصوصی بوده و به همین خاطر ممکن است حتی در داغ ترین روزهای سال نظیر تعطیلات تابستان و یا روزهای آخر هفته نیز درب های آن بسته باشد. فیلم هایی که در این سینما به نمایش گذاشته می شوند عموما بین 8 تا 16 دقیقه هستند که تماشای آنان و حتی حضور بچه ها کمتر از 5 سال نیز در سالن این سینما کاملا ممنوع است!

امکانات ورزشی موجود در پارک

خوشبختانه در کنار تمام موقعیت های تفریحی و سرگرم کننده موجود در بوستان ملت، مسئولان این پارک از ایجاد امکانات ورزشی که بهترین نوع از تفریحات سالم در کل جهان تلقی می شوند نیز غافل نشده اند و تا جایی که ممکن بوده و فضای پارک از استانداردهای لازم آن برخوردار بوده است، زمین های بازی مختلفی را برای علاقمندان به رشته های مختلف ورزشی در نظر گرفته اند که تعدادی از آنان به توضیح زیر است:

زمین بازی والیبال: این زمین بازی دارای خط کشی های ضروری است اما تورهای مخصوص والیبال را ندارد که آن را خودتان باید همراه خود ببرید و در جای مخصوص به خود نصب کنید.

زمین بازی بدمینتون: این قسمت تنها مناسب بازی بدمینتون نیست و می توان از آن برای انجام انواع و اقسام بازی های گروهی و همچنین توپی نیز استفاده کرد.

میز پینگ پونگ: تعدادی میز مخصوص به بازی پینگ پونگ نیز در پارک ملت تهران به چشم می خورد که تنها کافی است شما توپ بازی و همچنین راکت های مخصوص به آن را تهیه و با رقیب دوست داشتنی خود مشغول بازی شوید.

جهتهای پیاده روی: از جمله فعالیت های اصلی اهالی شهر تهران که به پارک ملت مراجعه می کنند، قدم زدن و دویدن در جهتهای مخصوص رهگذران است. تمام جهتهای موجود در این بوستان تهرانی دارای درختانی بلند قد و همچنین فضاهای سبز گل کاری شده و منظم می باشند که قطعا سبب لذت شما تهرانی های عزیز از حضور در بوستان ملت خواهد شد.

میز بازی فوتبال دستی: تعدادی میز فوتبال دستی نیز در پارک ملت قرار داده شده است تا علاقه مندان به این رشته ورزشی بتوانند به راحتی و بدون هیچگونه دغدغه ای با حریف کُری خوانِ خود مشغول به بازی شوند.

ورزش همگانی: مفتخریم که بگوییم پارک ملت یکی از حلقه های اصلی در زنجیره توسعه ورزش های همگانی در سطح کلانشهر تهران است که اگر خود را در ساعات اولیه روز (صبح ها) به این مجموعه تفریحی و دیدنی برسانید، قدر مسلم با گروه های مختلفی از مردان و زنان روبرو می شوید که در حال ورزش و نرمش برای ارتقاء سطح سلامت روحی و جسمانی خود هستند. البته ناگفته نماند که در بخش هایی از بوستان ملت نیز شهرداری تعدادی از وسایل ورزش همگانی را قرار داده است تا شما بتوانید به سادگی هرچه تمام تر و در فضایی مملو از اکسیژن خالص آن هم در شهری همچون تهران که هوای پاک در آن گوهر است، مشغول ورزش شوید.

جایگاه و میز شطرنج: پارک ملت مکان خوبی است که عیار شطرنج بازی کردن خود را به رُخ دیگران بکشید. برای این منظور تنها کافی است مُهره های مخصوص این بازی محبوب جهانی را با خود به همراه داشته باشید و سپس روی یکی از میز و جایگاه های مخصوص شطرنج نشسته با یک حریف جدی و حرفه ای در این بازی، ساعات خوشی را برای خود بوجود آورید.

با وجود این امکانات ورزشی که در پارک ملت وجود دارد اگر از ورزش دوستان بپرسید پارک ملت تهران کجاست حتما در معرفی خود به امکانات ورزشی آن نیز اشاره خواهند کرد.

آشنایی با گونه های مختلف گیاهی در بوستان ملت

پارک ملت تهران کجاست؟ جایی است که می توان آن را به عنوان زیستگاه انواع گونه های گیاهی معرفی کرد. یکی از ویژگی های شاخص پارک ملت تهران در مقایسه با دیگر فضاهای سبز و تفریحاتی موجود در این تهران، وجود طیف گسترده ای از گونه های مختلف گیاهی و درخت در سرتاسر مساحت آن است. مطابق آمار، از وسعت 34 هکتاری بوستان ملت، دو هکتار از آن گُل کاری، 3.2 هکتار جنگل کاری و همچنین 23 هکتار از آن چمن کاری شده است. بد نیست بدانید که عموم چمن کاری های این پارک در بخش های جنوبی و سهم زیادی از جنگل کاری های انجام شده در آن نیز مرتبط با بخش شمالی آن است. در خصوص درخت های سر به فلک کشیده این پارک نیز بد نیست بدانید که سرتاسر محیط بوستان ملت با درختانی همچون: صنوبر، بیدمجنون، انواع سروها، زبان گنجشک، سدروس، نارون، تبریزی، یوکا، برگ بو، ترون، شمشاد، بداغ، چنار، اقاقیا، ارغوان و همچنین تعدادی درخت میوه نظیر: توت، موز، هلو، خرمالو، سیب، زردآلو، انجیر در کنار 120 گونه مختلف از دیگر درختچه های سازگار با شرایط آب و هوایی حاکم در شهر تهران پوشش داده شده است.

نظر تعدادی از گردشگران خارجی در خصوص پارک ملت تهران

درست به همان اندازه که بوستان ملت مورد توجه و استقبال مردم کشورمان واقع شده است، این پارک بزرگِ جنگلی از سوی توریست ها و گردشگران خارجی نیز بسیار مورد تعریف و تمجید نهاده شده است. یک کشور تنها زمانی می تواند در زمینه های مربوط به گردشگری فعال و مُثمرِ ثمر ظاهر گردد که بتواند در کنار برطرف کردن احتیاج گردشگران داخلی خود به فکر اِرضا و برطرف تقاضای دیگر گردشگران مختلفی که به آن سفر کرده اند نیز برآید. به همین خاطر همواره نظرسنجی از گردشگران خارجی که از یک جهانی متفاوت دیگر پا به ایران گذاشته اند و از فرهنگی کاملا متمایز با گردشگران ایرانی برخوردار هستند، برای صنعت توریست و گردشگری کشورمان مهم و حائز اهمیت بوده است. به همین خاطر ما برآن شدیم تا در این قسمت از مطلب، شما را با نظر و رای مثبت و شاید هم حتی منفی تعدادی از گردشگران خارجی که به تهران سفر کرده و از بوستان ملت نیز بازدید بعمل آورده اند، آشنا نماییم. گفتنی است تمامی محتوای گفته شده در این بخش از وبسایت معتبر تریپ ادوایزر استخراج شده است.

نظر گردشگر عمانی در خصوص بوستان ملت (این نظر در تاریخ خرداد 1396 به ثبت رسیده شده است): پارک ملت به مراتب از بوستان آب و آتش شهر تهران بهتر است. در این پارک تعداد زیادی جایگاه و نیمکت وجود دارد که می توانید از آن ها برای نشستن بهره ببرید. البته امکان بیتوته کردن زیر درختان نیز در آن میسر است. پارک ملت یک مقصد بی نظیر برای ساعاتی مطالعه در دل طبیعت و یا برگزاری یک دورهمی محبت آمیز و پیک نیک محسوب می گردد و می توان با توجه به امکانات مختلف تفریحی در آن به انواع و اقسام بازی های انفرادی و گروهی در این بوستان جنگلی پرداخت. در داخل پارک یک باغ وحش کوچک نیز ایجاد شده است که در آن از گونه های مختلف پرندگان و سایر جانواران دیگر همچون: بز و گوزن و غیره نگهداری می گردد. همچنین تعدادی کافه و رستوران هم در اقصی نقاط آن ایجاد شده است تا ما بتوانیم به راحتی نوشیدنی و غذای مورد علاقه خود را تهیه کرده و در محیط سراسر شاد و سرسبز پارک میل نماییم. در جهتهای این بوستان تهرانی نیز در تمامی ساعات می توانید با مردمی روبرو شوید که یا در حال پیاده روی هستند و یا دوچرخه سواری می کنند.

نظر گردشگر آمریکایی در خصوص بوستان ملت (این نظر در تاریخ دی 1396 به ثبت رسیده شده است): پارک ملت تهران یک مجموعه فوق العاده و عالی است که می توان تنها گفت از گشت و گذار در آن لذت خواهید برد. این پارک از معروف ترین مقاصد تفریحی در پایتخت ایران است و در پیرامون آن تعداد زیادی رستوران باکیفیت نیز نهاده شده است.

نظر گردشگر ترکیه ای در خصوص بوستان ملت (این نظر در تاریخ فروردین 1397 به ثبت رسیده شده است): در این پارک با امکانات مناسبی برای استراحت و تفریح کردن روبرو شده ام. بسیاری از مردم حاضر در پارک ملت تهران همچون سایر ایرانیان با خونگرمی و مهربانی از من برای صرف یک فنجان چای دعوت بعمل آوردند و تسلط آنان نیز بر زبان انگلیسی و صحبت کردن با آن نیز کاملا باعث تعجب و شگفتی من شد!

نظر گردشگر هلندی در خصوص بوستان ملت (این نظر در تاریخ اردیبهشت 1397 به ثبت رسیده شده است): من از جایی به تهران و پارک ملت آن رفته ام که در جهان به کشور گُل ها معروف است اما با این حال به محض ورود به این بوستان خوش منظره و خوشبوی تهرانی ها، جذب رزهای رنگی شدم که در بخش های مختلف پارک از آن ها جهت زیبایی و طراوت بخشیدن به فضا استفاده شده است. مردم محلی حاضر در این پارک بسیار مهربان و معاشرتی هستند و عمدتا با گشاده رویی از من جهت نشستن بر سر سُفره پیک نیکشان دعوت می کردند که پیشنهادم برای سایر گردشگران خارجی حاضر در این نقطه از ایران این است که به هیچ عنوان دعوت ایرانی ها را رد نکنید که هم خود را از غذای خوشمزه آنان محروم می کنید و هم از معاشرت با آنان جا می مانید.

با استنداد به این نظرات می توان با خیال اسوده گفت اگر از یک گردشگر خارجی بپرسیم پارک ملت تهران کجاست، پاسخ های خوب و نظرات مثبتی دریافت خواهیم کرد.

کلام آخر

در آخر برای پاسخ به این سوال که پارک ملت تهران کجاست مب توان این پارک را اینگونه معرفی کرد؛ بوستان ملت یکی از شاخص ترین پارک های شهر تهران است که همانطور که از بخش قبل نیز متوجه آن شده اید، این بوستان جنگلی بسیار مورد توجه و تمجید گردشگران خارجی نیز واقع شده. در پارک ملت تهران تقریبا همه جور امکانات رفاهی نظیر: کافه و رستوران، بوفه، آبخوری، پارکینگ، نمازخانه، سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی، کلینیک گل و گیاه، تعداد زیادی آلاچیق و نیمکت جهت نشستن و غیره به چشم می خورد. این مجموعه زیبا و سرسبز در حدفاصل ناچیزی از چند جاذبه های دیگر گردشگری نیز در شهر تهران واقع شده است که از جمله آن ها می توان به: موزه سینما که تنها 8 کیلومتر از پارک ملت فاصله دارد و همچنین باشگاه انقلاب در حدفاصل حدودا 2 کیلومتری و مجموعه باغ ایرانی که در 4 کیلومتری از آن نهاده شده است، اشاره کرد. علاقه مندان به حضور و بازدید از تک تک جذابیت های در نظر گرفته شده در بوستان ملت می توانند خود را با استفاده از وسایل مختلف حمل و نقل به این پارک جنگلیِ پایتخت به نشانی: تهران - خیابان ولیعصر - بالاتر از بزرگراه نیایش برسانند.

استفاده از خودروی شخصی: کسانی که قصد استفاده از خودروی شخصی را دارند، بایستی ابتدا خود را به خیابان ولیعصر رسانده و در جهت بزرگراه نیایش حرکت کنند تا به این مجموعه سرسبز برسند. اگر برای اولین بار است که به این پارک می روید نگران گم شدن نباشید زیرا از هر کس بپرسید پارک ملت تهران کجاست، شما را هدایت خواهد نمود. ناگفته نماند بوستان ملت در بخش غربی خود از یک پارکینگ نیز برخوردار است که می توانید با پرداخت مبلغی ناچیز، وسیله نقلیه خود را در آن پارک نمایید.

استفاده از تاکسی: چنانچه حال و حوصله رانندگی در خیابان های شلوغ تهران را ندارید، می توانید از میدان ونک، سوار تاکسی های تجریش شده و درست مقابل پارک پیاده شوید. دوستان عزیز توجه داشته باشید که خیابان ولیعصر از سوی پارک وی به طرف جنوب یک طرفه بوده و تنها می توان با استفاده از اتوبوس های BRT به سمت بخش های جنوبی این خیابان رفت.

استفاده از اتوبوس: اگر هم برای رفتن به بوستان ملت قصد استفاده از اتوبوس های تندرو یا همان BRTهای تهران را کرده اید، باید بدانید که بهترین جهت برای این منظور، استفاده از خط 7 اتوبوسرانی تهران است که تنها کافی است سوار آن شوید و سپس در ایستگاه های پارک ملت و یا نیایش پیاده شوید. اگر ایستگاه دقیقی که باید پیاده شوید را نمی دانید حتما از راننده بپرسید که پارک ملت تهران کجاست. گفتنی است که خط 7 اتوبوس های BRT در جهتهای تجریش-راه آهن و پارک وی-راه آهن نیز فعال هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت سفرزون مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2079

به "گشت و گذاری دلچسب در پارک ملت تهران" امتیاز دهید

1 کاربر به "گشت و گذاری دلچسب در پارک ملت تهران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت و گذاری دلچسب در پارک ملت تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید