چگونه یک ماوس گیمینگ مناسب را انتخاب کنیم؟

به گزارش مجله سایه، یک ماوس مناسب می تواند لذت گیمینگ را چندین برابر کند. طبیعتا گیمرها در پی خرید ماوس گیمینگ هستند اما در این زمینه تنوع بسیار زیادی وجود دارد و همین موضوع انتخاب را سخت نموده است. در ادامه به مهم ترین معیارهایی که هنگام خرید ماوس گیمینگ باید توجه کنید، می پردازیم.

چگونه یک ماوس گیمینگ مناسب را انتخاب کنیم؟

ماوس گیمینگ چه تفاوتی با ماوس معمولی دارد؟

ماوس های گیمینگ تفاوت گسترده ای با ماوس های معمولی ندارند و این نوع ماوس ها لزوما از چندین دکمه و نور های LED پر زرق و برق بهره نمی برند. اما چنین مدل هایی معمولا باید از سنسور پیشرفته استفاده نمایند تا دقت بالاتری را ارائه دهند و از سوی دیگر باید به پشتیبانی از شخصی سازی هم اشاره کنیم.

بیشتر ماوس های گیمینگ از نوع با سیم هستند. این نوع ماوس ها پاسخگویی سریع تری نسبت به مدل های بی سیم ارائه می دهند ولی این روزها بسیاری از کاربران به ماوس های گیمینگ بی سیم علاقه زیادی نشان می دهند. باید خاطرنشان کنیم مدل های با سیم معمولا مقرون به صرفه تر از نمونه های بی سیم هستند.

ماوس گیمینگ گران قیمت معمولا از ویژگی های بیشتری نسبت به مدل های مقرون به صرفه تر بهره می برد اما این موضوع لزوما به این معنا نیست که اگر قیمت یک ماوس بیشتر باشد، تجربه کاربری بهتری را ارائه می نماید.

نحوه در دست گرفتن ماوس را معین کنید

برای گیمرها نحوه در دست گرفتن ماوس اهمیت زیادی دارد. هرکدام از گیمرها در این زمینه تفاوت هایی دارند اما در این زمینه می توانیم سه دسته اصلی را معین کنیم:

Palm: بیشتر گیمرها و کاربران اینگونه از ماوس خود استفاده می نمایند. به طور معین، تمام سه بند انگشت اول و دوم روی دکمه سمت چپ و راست ماوس قرار می گیرد و کف دست هم روی قوسی ماوس گذاشته می گردد.

Tip: در این روش فقط نوک انگشتان را روی ماوس قرار می دهید و کف دست با ماوس برخورد نمی نماید. انگشت شست هم بخش کناری را می گیرد.

Claw: در نهایت باید به حالت Claw اشاره کنیم که ترکیبی از دو حالت قبلی محسوب می گردد. در این حالت کف دست را روی قوسی ماوس قرار می دهید ولی فقط نوک انگشتان روی دکمه ها قرار می گیرند.

هرکدام از این حالت ها برای انواع بازی ها مزایا و معایب مختلفی دارند. اما در نهایت نباید نحوه در دست گرفتن ماوس را به طور عمدی تغییر دهید و از هر حالتی که راحت تر هستید، بهره ببرید. با این حال، با توجه به شکل و شمایل ماوس، بعضی حالت ها بهتر جواب می دهند. به عنوان مثال برای ماوس های بزرگ و پهن معمولا حالت Palm مورد استفاده قرار می گیرد و ماوس های کوتاه هم مناسب کاربرانی هستند که به حالت Tip علاقه دارند. افرادی هم که ماوس را به روش Claw در دست می گیرند، معمولا به ماوس های باریک با دکمه های کشیده علاقه دارند.

شخصی سازی با نرم افزار مخصوص

بیشتر ماوس های گیمینگ از نرم افزارهای مختص شخصی سازی بهره می برند. با چنین نرم افزارهایی می توانید نورپردازی ماوس را تنظیم کنید، دکمه ها را شخصی سازی کنید و مقدار DPI را تغییر دهید. مورد آخر اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا هرچقدر حساسیت بیشتر باشد، سرعت واکنش ماوس هم افزایش پیدا می نماید.

بعلاوه در بعضی نرم افزار ها، شخصی سازی ماکرو برای دکمه های مختلف و ایجاد پروفایل های متنوع امکان پذیر است. از جمله قابلیت های مفیدی که بعضی ماوس ها آن را در اختیار، می توانیم به ذخیره سازی پروفایل درون خود ماوس گیمینگ اشاره کنیم که با استفاده از این معینه می توانیم از همان تنظیمات از پیش معین شده در سیستم های مختلف بهره ببرید.

انواع ماوس گیمینگ

با پیچیده تر شدن کامپیوترهای گیمینگ، لوازم جانبی گیمینگ هم روز به روز پیچیده تر می شوند. در زمینه ماوس های گیمینگ هم انواع مختلفی وجود دارد که با توجه به احتیاجها و حالت در دست گرفتن، می توانید مدل متناسب با احتیاجهای خود را پیدا کنید.

ماوس مخصوص بازی های شوتر؛ ساده و سریع

این رایج ترین نوع ماوس گیمینگ محسوب می گردد. این نوع ماوس ها مانند ماوس های معمولی از دکمه چپ و راست و اسکرولر بهره می برند و در کنار آن دو یا سه دکمه جداگانه هم دارند. در بازی های شوتر از این دکمه ها برای شلیک، انتخاب سلاح و زوم کردن استفاده می گردد.

ماوس های شوتر طراحی عجیب و غریبی ندارند و ضمناً باید به وجود دو دکمه برای افزایش و کاهش DPI در بعضی از این مدل ها اشاره کنیم. بعضی از این ماوس ها از دکمه موسوم تک تیر انداز یا اسنایپر بهره می برند که با استفاده از آن، DPI ماوس برای شلیک های بسیار حساس به طور موقت کاهش پیدا می نماید.

از بین ماوس های معروف شوتر می توانیم به مدل های Logitech G502، Logitech G203 و Razer Viper اشاره کنیم.

ماوس مخصوص بازی های MMO؛ سرشار از دکمه

بازی های پرطرفداری مانند World of Warcraft، Age of Empires و League of Legends دنیا های آنلاین بسیار بزرگی دارند و در این بازی ها به بعضی مهارت های خاص که فقط گاهی اوقات باید از آن ها بهره ببرید، احتیاج دارید. برای پاسخ به چنین احتیاجی، ماوس های MMO به دنیا آمدند که در بخش مربوط به انگشت شست از 12 دکمه بهره می برند.

این نوع ماوس ها مورد توجه گیمرهایی قرار می گیرند که همیشه از تعدادی مهارت سفارشی استفاده می نمایند. گیمر های تازه کار معمولا در ابتدا به راحتی نمی توانند از چنین ماوس های استفاده نمایند و ضمناً برای شخصی سازی دکمه ها هم باید وقت زیادی صرف کنید. هرچقدر هم این دکمه های جانبی کوچک تر باشند، در بازی هایی که ریتم سریع تری دارند با مسائل بیشتری روبرو می شوید.

در این زمینه ماوس Logitech G600 هواداران زیادی دارد زیرا در مجموع از 20 دکمه قابل برنامه ریزی بهره می برد.

ماوس متقارن؛ مناسب برای چپ دست ها

بسیاری از چپ دست ها با ماوس های ساخته شده برای راست دست ها کار می نمایند. در این میان بعضی ماوس ها به طور معین برای چپ دست ها فراوری شده اند و بعضی دیگر هم طراحی کاملا متقارنی دارند تا هم راست دست ها و هم چپ دست ها بتوانند از آن ها استفاده نمایند. این نوع ماوس های متقارن معمولا در هر دو سمت بخش کناری دارای دکمه هستند که با توجه به راست دست بودن یا چپ دست بودن می توانید دکمه های بخش مقابل را غیرفعال کنید. در این زمینه می توانیم به Razer Viper اشاره کنیم که یکی از برترین ماوس های متقارن محسوب می گردد.

ماوس جمع و جور؛ مناسب برای لپ تاپ های گیمینگ

گیمرهایی که از لپ تاپ های گیمینگ استفاده می نمایند و مرتبا جابجا می شوند، می توانند ماوس های گیمینگ کوچک و جمع و جور استفاده نمایند. لازم به ذکر است این نوع ماوس ها عمدتا بی سیم هستند و افرادی که با حالت Tip برای گرفتن ماوس راحت هستند، برای استفاده از این نوع مدل ها با مسئله ای روبرو نمی شوند.

باید خاطرنشان کنیم برندهای معروف معمولا برای هواداران این نوع ماوس ها گزینه های زیادی را ارائه نمی نمایند و مثلا Razer Orochi V2 از معدود ماوس های گیمینگ کوچک باکیفیت به شمار میرود.

با در نظر گرفتن تمام این موارد، احتمالا حالا راحت تر می توانید از بین مدل های مختلف ماوس گیمینگ دست به انتخاب بزنید. شما در پی چه نوع ماوسی هستید و بیشتر چه ویژگی هایی برای شما اهمیت دارند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 12080

به "چگونه یک ماوس گیمینگ مناسب را انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک ماوس گیمینگ مناسب را انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید