چگونه موی بچه ها را در خانه کوتاه کنیم؟ (راهنمای گام به گام)

به گزارش مجله سایه، هیچ چیز به میزان کوتاه کردن موی نوزاد ترسناک نیست؛ البته به شرط آنکه قبلا کوتاه کردن ناخن های او را تجربه نکرده باشید! در هنگام کوتاه کردن موی نوزاد با کناره های گوش و اعضای دیگر مثل چشم او درگیر هستید که از اعضای حیاتی نوزاد برای ادامه زندگی هستند.

چگونه موی بچه ها را در خانه کوتاه کنیم؟ (راهنمای گام به گام)

اما نگران نباشید! با آمادگی، طرز فکر و ابزار مناسب می توانید با خیال راحت برای اولین بار موی فرزند خود را به تنهایی کوتاه کنید. کوتاه کردن موی کودک بعد از کمی تمرین حتی می تواند به یک تجربه سرگرم کننده و مجذوب کننده تبدیل شود. بنابراین برای آشنایی با نحوه کوتاه کردن موهای بچه ها، این مطلب از خبرنگاران مگ را از دست ندهید.

چه زمانی باید برای اولین بار موهای نوزاد خود را کوتاه کنیم؟

ما به نام والدین گاهی عجول و مشتاق هستیم تا بچه ها به مرحله بعدی برسند و اولین ها می توانند هیجان انگیز باشند. به نام مثال وقتی بچه ها برای اولین بار چهار دست وپا حرکت می کنند، روی پا راه می فرایند، غذایی به جز شیر می خورند و… تجربه ای لذت بخش را برای والدین خلق می کنند.

ولی کوتاه کردن موها اولین چیزی است که برای انجام آن نباید عجله کنید، زیرا بیشتر نوزادان در چند ماه اول زندگی خود بخشی یا بیشتر موهای خود را از دست می دهند. این ریزش به دلیل ترکیبی از هورمون های بعد از تولد است که باعث می شود نوزاد متولد شده با موهای ضخیم تقریبا کچل شود. اصلا نگران نباشید، زیرا موهای آن ها دوباره رشد می کند. با توجه به این ریزش شما مجبور نیستید برای کوتاه کردن موهای کودک خود در چند ماه اول زندگی، حتی تا سن یک سالگی او عجله کنید.

البته شرایط استثنایی هم وجود دارد، مانند نوزادانی که قد بلند مو، بینایی آن ها را مسدود می کند یا گاهی نوزادان موهای مجعد بلندی دارند که به دلیل درهم پیچیده شدن موها، مجبور به کوتاه کردن آن ها هستیم. گاهی وجود یکی از این شرایط والدین را مجبور به کوتاه کردن نوزادان قبل از رسیدن به سن یک سالگی می کند.

چگونه موهای کودک را با قیچی کوتاه کنیم؟

مرحله 1 - وسایل لازمتان را جمع آوری کنید

برای آنکه نتیجه خوبی از کوتاه کردن موی نوزاد به دست آورید، حتما وسیله های زیر را آماده کنید.

  • حوله
  • پیش بند یا پوششی شبیه شنل
  • قیچی آرایشگری یا استفاده از قیچی های مخصوص کوتاهی ناخن
  • شانه مو
  • بطری اسپری آب
  • یک صندلی مناسب و بلند

حتما یک اسباب بازی دلخواهی کودک را در دسترس خود قرار دهید تا حواس نوزاد را از فرآیند کوتاهی مو منحرف کند. پخش یک ویدئو یا استفاده از پستانک هم در این مواقع می تواند کمک کننده باشد. با این وسایل ساده، اکنون شما آماده پیرایش موی کودک خود برای اولین بار هستید.

مرحله 2 - زمانی را برای اصلاح مو انتخاب کنید که کودکتان شاد باشد

باید برای اصلاح موی کودک زمان مناسبی را انتخاب کنید تا او خسته و کلافه نباشد. مثلا قبل از خواب وقتی که در حال چرت زدن است یا قبل از خوردن غذا و در حالی که احتمال می دهید گرسنه است، زمان خوبی برای کوتاه کردن مو نیست.

کودکتان باید تغذیه شود، خوب استراحت کند و حوصله انجام یک کار نو و سرگرم کننده را داشته باشد. بنابراین هرچه کودکتان سرحال تر باشد، تکان های او در هنگام پیرایش مو که ناشی از گریه، سر و صدا و دیگر مسائل است، به حداقل خواهد رسید.

مرحله 3 - کوتاه کردن مو را به یک کار سرگرم کننده تبدیل کنید

نوزادان به نشانه های رفتاری شما پاسخ می دهند. بنابراین اگر شما خشنود هستید، به احتمال زیاد خشنود خواهند شد. می توانید در حین انجام کار یک آهنگ را زمزمه کنید، با صدایی پر انرژی و شاد به کودک توضیح دهید که قصد انجام چه کاری را دارید و به او اجازه دهید که ابزارهای سرگرم کننده، البته به جز قیچی را در دست بگیرد.

چند دهه است که آرایشگران مخصوص نوزادان با در اختیار گذاشتن شانه دوم به بچه ها، آن ها را در هنگام پیرایش مو سرگرم می کنند. در این فاصله می توانید از تمرکز کودک روی وسلیه در دستش، بیشترین استفاده را کنید و کوتاهی مو را شروع کنید. همچنین می توانید در حالی که موهای کودک را کوتاه می کنید، میان وعده مخصوص و مختصر دلخواه کودک را روی صندلی بلند او قرار دهید.

مرحله 4 - آماده واکنش های کودک باشید

بعضی از نوزادان شیفته این تجربه نو می شوند. صدای قیچی یا ماشین اصلاح یا تماشای حرکات خنده دار شما به منظور تلاش برای ایجاد هیجان، آن ها را مسحور می کند. اما بعضی دیگر کاملا وحشت زده هستند و با همه تلاشی که می کنید، با ناله و شیون کودک روبه رو خواهید شد. بنابراین آمادگی هرگونه واکنش را داشته باشید و انتظار نداشته باشید که کودکتان مثل شما کاملا بی حرکت بنشیند.

حتی یک کودک خوش اخلاق هم سرش را به اطراف می چرخاند تا ببیند که شما در حال انجام چه کاری هستید. اگر انتظارش را نداشته باشید، ممکن است که گوش کودکتان را با قیچی زخمی کنید.

مرحله 5 - آب اسپری کنید و سپس با دقت قیچی کنید

با استفاده از بطری اسپری موهای کودک را کمی مرطوب کنید و قسمت کوچکی از مو را شانه کنید. قسمتی از مو را بین دو انگشت خود نگه دارید و از سر کودک دور کنید. هر قسمت را که کوتاه کردید، رها کنید و به سراغ تکه ای دیگر از مو بروید. برش های کوچک و کمی زاویه دار بزنید و در نظر بگیرید که موها وقتی خیس می شوند بلندتر به نظر می رسند. بنابراین محافظه کار باشید و کم کم کوتاه کنید. زیرا همیشه می توانید بیشتر کوتاه کنید، اما اگر زیاده روی کنید دیگر نمی توانید موها را به حالت اول برگردانید.

روی سر کودک در امتداد یک خط، از جلو به عقب یا عقب به جلو پیش بروید تا هیچ قسمتی جا نماند. اطراف گوش و گردن را هم مرتب کنید و تا حد ممکن با دستتان از گوش کودک محافظت کنید. نگران یک دست بودن موها در هر بار قیچی کردن نباشید. فقط سعی کنید که در هر برش قیچی، مشابه اندازه قبل کوتاه کنید. از شانه و انگشت برای مقایسه و سنجش استفاده کنید.

موی سر نوزاد را با تیغ نتراشید

تراشیدن سر نوزاد با تیغ می تواند خطرناک باشد، زیرا نوزادان به ندرت در حین کوتاهی موی خود بدون حرکت می مانند. نوزادان سر نرم تری دارند، زیرا جمجمه آن ها کاملا شکل نگرفته است. بنابراین استفاده از تیغ یا فشار دادن بیش از حد ماشین اصلاح خطرناک است و حتما در اولین کوتاهی با موهای کودکتان ملایم رفتار کنید.

بردن کودک به سالن آرایشگاه برای اولین کوتاهی مو

اگر تمام راهکارهای گفته شده برایتان دلهره آور است، بهتر است که نوزاد خودتان را به آرایشگاه ببرید و از یک آرایشگر حرفه ای و با سابقه در زمینه کوتاهی موی نوزادان کمک بگیرید. درباره اینکه می خواهید موهای کودک شما چگونه باشد، راحت با آرایشگر صحبت کنید یا اگر ایده ای ندارید، نتیجه را به او بسپارید. اما اگر از نتیجه نهایی راضی نبودید، حتما صحبت کنید و بخواهید که تغییر ایجاد کنند.

کودکتان ممکن است به دلیل حضور در محیط نو، چالش های نشستن روی صندلی بزرگ و روبه رو شدن با یک فرد غریبه کمی بترسد. اگر کودکتان آمادگی ندارد بهتر است از آرایشگر بخواهید وقت دیگری به شما دهد. از سوی دیگر، نسبت به رفتار کودک زود واکنش ندهید و به سرعت او را از آرایشگاه خارج نکنید. بهتر است به تجربه آرایشگرها اعتماد کنید و اجازه دهید که اول آن ها کنترل اوضاع را به دست بگیرند.

اگر متوجه شدید که کودک ترسیده یا تحت فشار است، اجازه دهید کمی استراحت کند، با یک اسباب بازی، پخش آهنگ یا یک میان وعده دلخواه، او را آرام کنید و بعد از مدت کوتاهی از آرایشگر بخواهید کار را مجدد انجام دهد. در صورت نتیجه ندادن، قرار را به روز دیگری موکول کنید.

نکاتی برای سلامت پوست سر و مو

نوزادان درست مانند بزرگسالان، نیازی به شست وشوی روزانه موهای خود ندارند. چند بار در هفته کافی است. از شامپوهای ملایم با حداقل مواد شیمیایی، عطر و مواد افزودنی استفاده کنید. بسکمک از والدین نگران این هستند که نوزادشان به بیماری کلاه گهواره یا همان درماتیت سبوره مبتلا شود. این بیماری سبب ایجاد پوسته های قهوه ای یا زرد و گاهی به رنگ قرمز روی پوست سر می شود. این بیماری می تواند علاوه بر پوست سر به نواحی صورت، گردن و حتی ناحیه پوشک هم سرایت کند.

این بیماری با استفاده از شامپوی ملایم روزانه یا حتی گاهی تجویز شامپوهای قوی درمان می شود. برای از بین بردن پوسته ها از روی سر کودک می توانید از یک برس نرم استفاده کنید.

بیماری کلاه گهواره معمولا بدون درمان در عرض چند هفته تا چند ماه برطرف می شود. به طور معمول بعد از رسیدن کودک به سن یک سالگی، این بیماری کم کم ناپدید می شود. در ضمنً تراشیدن موهای نوزاد برای درمان بیماری کلاه گهواره اصلا راهکار مناسبی نیست. زیرا این کار باعث تحریک بیشتر پوست بچه می شود.

در آخر

اگر دلیل موجهی برای کوتاهی موی نوزاد وجود ندارد، بهتر است تا یک سالگی او صبر کنید. برای اولین کوتاهی مو، می توانید خودتان دست به کار شوید یا از یک آرایشگر حرفه ای کمک بگیرید.

پس از کوتاه کردن مو، می توانید موها و پوست سر نوزاد خود را شانه بزنید و چند بار در هفته با شامپوی ملایم بشویید تا در مقابل کلاه گهواره از نوزادتان مراقبت کنید. در نهایت، کوتاهی موی نوزاد برای اولین بار، چه از طریق خودتان چه به دست آرایشگر، حسی لذت بخش و فراموش نشدنی خواهد بود.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 8756

به "چگونه موی بچه ها را در خانه کوتاه کنیم؟ (راهنمای گام به گام)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه موی بچه ها را در خانه کوتاه کنیم؟ (راهنمای گام به گام)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید