پل افسانه ای مارکوپولو در پکن

به گزارش مجله سایه، پل مارکو پولو در چین

کسی در جهان نیست که نام جهانگرد معروف ایتالیایی، مارکو پولو را نشنیده باشد، کسی که با سفر به کشورهای مختلف جهان یک سفرنامه طولانی و پر تجربه را نوشته است. مارکوپولو سال ها زیادی را در کشور چین زندگی نموده است و سفر او به چین برای بسیاری از اروپایی ها، یک راهنمای سفر مناسب بوده است. اینها را گفتیم تا مقدمه ای برای معرفی یک جاذبه بسیار قدیمی در پایتخت چین، پکن نموده باشیم. پلی به نام مارکو پولو! با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این پل معروف در چین بزنیم.

پل افسانه ای مارکوپولو در پکن

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

نام اصلی این پل Lugou است و بعد از عبور مارکوپولو از روی آن در سفر به چین نامش به پل مارکوپو معروف شد. داستان تاریخی این پل علاوه بر استقامتی که دارد دلیل محبوبیت آن است. تا جایی که خود مارکو پولو در کتابش می گوید:

روی رودخانه ینگ دین یک پل سنگی مقاوم وجود دارد، پلی که به راستی در هیچ کجای دنیا مثل آن پیدا نمی گردد.

قدمت ساخت پل مارکوپولو به قرن یازده میلادی به دست سلسله شیزونگ در چین می رسد. اگر چه طی سال ها برای چندین بار این پل توسط سیل و بالا آمدن آب رودخانه خسارت هایی دید اما در قرن 14 و 16 مرمت و بازسازی شد. پل مارکوپلو حدودا در 15 کیلومتری پکن ساخته شده است و رابطی بین دو ساحل رودخانه ینگ دین است، این پل دارای 260 متر طول و یازده قوس در زیر خود است. پهنای روی پل به قدری است که گردشگران زیادی می توانند روی آن عبور مرور نمایند، بسیاری برای پیاده روی و بعضی نیز برای دوچرخه سواری به روی این پل می آیند.

با قدم گذاشتن روی پل مارکوپلو 485 شیر سنگی را در دو طرف پل می بینید که هیچ کدام شبیه دیگری نیست! این شیرها از دوره ها و سلسله های مختلف چین در اینجا گذاشته شده اند، شیرهایی که به اعتقاد مردم محلی برای محافظت از پل در اینجا قرار دارند. این مجسمه های سنگی با ظرافت بسیاری ساخته شده اند که در نگاه اول تصور می کنید همگی یک شکل هستند اما کمی نزدیک تر که بروید خواهید دید هیچ یک از آنها به دیگری شبیه نیست. با دقت به بعضی از آنها شیر دیگری را می بینید که در زیر شکم، پشت سر و یا زیر پنجه های آنها قرار گرفته است. شیرهای پیر و قدیمی که قرن هاست روی این پل به تماشای گذر زمان نشسته اند و بر اساس افسانه ها با فرا رسیدن شب حرکت می نمایند.

در انتهای پل بنایی با چهار ستون به ارتفاع حدود پنج متری واقع شده است که روی آنها از سلسله های مختلف چین حکاکی و خوش نویسی هایی خواهید دید.

پل مارکوپولو راوی داستان ها، حقایق و افسانه های زیادی است. از مراسم پاییزی ماه گرفته تا حادثه پل مارکوپلو همگی به ارزشمند بودن این سازه افزوده اند. در گذشته های دور چین این پل را یکی از هشت منظره زیبای چین می دانستند و روی آن مراسم ماه فصل پاییز را برگزار می کردند؛ چرا که انعکاس تصویر ماه و پل، روی آب رودخانه ترکیب زیبایی را رقم می زده است.

حادثه معروف پل مارکوپلو نیز اتفاق کوچکی بود که منجر به جنگ بزرگ و سراسری چین و ژاپن شد. شبی در نزدیکی این پل سربازان ژاپنی در حال مانور نظامی بودند که صدای تیری شنیده می گردد و در عین حال سربازی گم می گردد. ژاپنی ها تصور می کردند که گلوله از طرف ارتش چین بوده است و با شنیدن چندین صدای گلوله های دیگری در آن شب دستور حمله ژاپن به چین صادر و جنگ بین این دو کشور شروع می گردد. با آن که آن سرباز گم نشده بود و تنها به سرویس بهداشتی رفته بود اما این شروعی برای جنگ این دو کشور شد.

در سفر به چین و پکن گردی پیشنهاد می کنیم برای ساعتی در روز و شب روی پل مارکوپولو قدم بزنید، روزها تماشای دریاچه و مناظر اطراف از روی پل حس بسیار لذت بخشی است و شب ها نیز سکوت اینجا آرامش دهنده خواهد بود.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 654

به "پل افسانه ای مارکوپولو در پکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل افسانه ای مارکوپولو در پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید