پیشرانه 1.5 لیتری جک J4 در ایران فراوری می گردد

به گزارش مجله سایه، براساس اعلام کرمان موتور، در قراردادهایی با قطعه سازان داخلی این شرکت میخواهد پیشرانه 1.5 لیتری جک J4 را در ایران فراوری کند. جزئیات زمانبندی داخلی سازی کلی این خودرو را در ادامه بخوانید.

پیشرانه 1.5 لیتری جک J4 در ایران فراوری می گردد

خبرنگاران - شرکت خودروسازی کرمان موتور با هدف عرضه محصولی اختصاصی و مناسب برای بازار ایران، اقدام به خرید امتیاز و دانش فراوری جک J4 در داخل کشور نموده است و با تعمیق داخلی سازی و فراوری قطعات مختلف این سدان کامپکت اعم از تریم داخلی، ظاهری و حال، قوای فنی برنامه فراوری بلند مدت جک J4 را دارد.

در شهریور ماه بود که کرمان موتور نمایشگاه داخلی سازی قطعات جک J4 را با هدف جذب قطعه سازان داخلی برگزار کرد و پیروز شد قراردادهای مربوطه را برای فراوری تریم داخلی، قطعات ظاهری و قالب های بدنه با شرکت های پیمانکار داخلی توسط گروه مهندسی کادک منعقد کند.

حال کرمان موتور و گروه طراحی و مهندسی کادک با مدیریت سید حمید احمدی مدیر اجرایی پروژه داخلی سازی پیشرانه و قطعات برقی جک J4، سراغ عقد قرارداد با قطعه سازان داخلی به منظور فراوری پیشرانه 1.5 لیتری J4 در ایران رفته اند.

شرکت کادک در حال حاضر اقدام به خرید قالب های لازم برای فراوری بدنه و تریم داخلی جک J4 نموده و پارت اول این قالب ها تحویل پیمان کاران و قطعه سازان زنجیره تامین کادک و کرمان موتور شده است.

آخرین قالب های بدنه و تریم هم تا سرانجام سال به پیمان کاران تحویل داده خواهد شد و از فروردین 1400 فراوری پنل های بدنه و تریم داخلی جک J4 در ایران آغاز خواهد شد.

برنامه کرمان موتور برای داخلی سازی قطعات جک J4

حمید احمدی مدیر اجرایی پروژه داخلی سازی جک J4 درباره خودکفایی و عمق داخلی سازی این خودرو گفت: آغاز فراوری J4 در ایران با 20 درصد داخلی سازی بود.

وی در ادامه گفت: در اردیبهشت 1400 خودکفایی کرمان موتور در فراوری جک J4 به 34 درصد خواهد رسید و قطعات داخلی سازی شده دیگر حذف از پک می شوند و باید از قطعه سازان داخلی تامین شوند. در خرداد سال 1400 داخلی سازی جک J4 چیزی در حدود 1.5 درصد دیگر افزایش خواهد داشت.

احمدی در ادامه اظهار کرد: کادک و کرمان موتور داخلی سازی جک J4 را در مرداد 1400 به 49 درصد خواهند رساند. در مهر همین سال هم داخلی سازی این خودرو به 68 درصد خواهد رسید که این افزایش ناشی از به فراوری رسیدن قالب های بدنه و تریم داخلی J4 خواهد بود.

افتتاح نمایشگاه داخلی سازی پیشرانه جک J4

حمید احمدی با اشاره به سهم 14 درصدی پیشرانه در فراوری و ارزش خودرو بیان نمود: کرمان موتور با عقد قراردادی با یک شرکت داخلی قصد داخلی سازی پیشرانه J4 را داشته است که به همین منظور نمایشگاه داخلی سازی قطعات پیشرانه این خودرو را نیز برگزار نموده تا از قطعه سازان مختلف برای همکاری و حضور در این پروژه دعوت به عمل آید.

به گفته وی برنامه داخلی سازی قطعات پیشرانه این خودرو هم مانند تریم و قطعات بدنه به صورت حذف از پک بوده و کادک ملزم به رساندن قطعات داخلی سازی شده به خط فراوری کرمان موتور است.

احمدی همچنین اظهار کرد: کادک تا اواخر سال 1400 یا فروردین 1401 پیروز به داخلی سازی 100 درصدی پیشرانه جک J4 می گردد؛ ولی تا آن زمان به مرور قطعات داخلی سازی شده در ایران از پک ارسالی جک از چین حذف می شوند.

پیشرانه جک J4 از نوع 1.5 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی بوده که از پیشرانه پیروز 4A91 میتسوبیشی الگوبرداری شده است.

همین پیشرانه روی جک J5 دنده ای هم استفاده شده و تا 95 درصد با پیشرانه نصب شده روی جک S3 هم مشترک است.

این بدان معناست که داخلی سازی پیشرانه جک J4 در ایران باعث کاهش هزینه فراوری و ارزبری برای فراوری محصولات دیگر جک در ایران از جمله کراس اوور S3 هم می گردد.

در نهایت با داخلی سازی پیشرانه، جک J4 با 85 درصد داخلی سازی در ایران فراوری می گردد و تنها قطعه ای که در ایران در این لحظه امکان داخلی سازی ندارد، جعبه دنده اتوماتیک CVT این خودرو بوده که ممکن است در آینده این گیربکس هم در ایران فراوری گردد.

برنامه فراوری جک J4 در سال آینده

تا به امروز کرمان موتور شش هزار دستگاه از این سدان کامپکت را فراوری نموده است.

کران موتور مدعی است با توجه به حجم سرمایه گذاری های اجرا شده برای فراوری داخل کردن جک J4، قرار است که این خودرو به پر تیراژترین محصول کرمان موتور تبدیل گردد و در سال 1400 برنامه فراوری 20 هزار دستگاهی برای جک J4 پیش بینی شده است.

کرمان موتور فراوری بلند مدت جک J4 را حداقل برای پنج سال آینده با شکل فعلی در نظر دارد و در آینده تصمیماتی در مورد فیس لیفت و به روزرسانی این خودرو اتخاذ خواهد شد.

احمدی در ادامه بیان نمود که تکنولوژی بالای فراوری قطعات جک J4، قطعه سازان داخلی را ملزم به وارد کردن خط فراوری پیشرفته تر و رعایت استانداردهای بالاتری در فراوری نموده است.

منبع: بیت ران
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7211

به "پیشرانه 1.5 لیتری جک J4 در ایران فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرانه 1.5 لیتری جک J4 در ایران فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید