پل طنابی اینکاها در پرو که هنوز سالم به جای مانده است!

به گزارش مجله سایه، کشور پرو در آمریکای جنوبی یکی از دیدنی ترین کشورهای دنیاست و جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده. هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این جاذبه ها راهی پرو می شوند. اما شاید یکی از جالب توجه ترین این جاذبه ها پل طنابی اینکاها باشد. اگر علاقه مندید درباره این پل منحصربه فرد بیشتر بدانید در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید.

پل طنابی اینکاها در پرو که هنوز سالم به جای مانده است!

آشنایی با اینکاها

اما شاید بهتر باشد پیش ازاین که به پل طنابی اینکاها بپردازیم قدری درباره خود این تمدن بدانیم. اینکاها از مردم بومی یا سرخ پوست آمریکای جنوبی به حساب می روند. آن ها در گذشته امپراطوری وسیعی ایجاد نموده بودند.

این امپراطوری شامل کشورهای پرو، بولیوی، اکوادور و قسمت هایی از آرژانتین، شیلی و کلمبیا می شد. امپراطوری اینکاها از 1438 تا 1533 به حیات خود ادامه داد.

باید اضافه نمود که مرکز مهم اداری سیاسی و بعلاوه نظامی اینکاها شهر کوزکو بود. بعلاوه جالب است بدانید کلمه اینکا به زبان بومی اینکاها به معنی خدا در زمین است.

هنوز کسی نمی تواند با قطعیت از ریشه پیدایش تمدن اینکاها حرف بزند. چرا که اینکاها خط مخصوص به خود نداشتند. در واقع نوشته یا حجاری یا لوحی از آن ها باقی نمانده تا بتوان بر اساس آن چیزی گفت. به جای مانده مردم اینکایی امروزه همچنان به زیست خود ادامه می دهند.

معرفی پل طنابی اینکاها

حالت که قدری درباره تمدن اینکاها دانستیم بهتر است برویم به سراغ بحث اصلی این مقاله یعنی معرفی پل طنابی اینکاها. در دو طرف تنگه ای بسیار بلند در کوه های آند کشور پرو، یک پل معلق بسیار قدیمی طنابی بر روی رودخانه آپوریماک آویزان است.

این پل معلق طولی بالغ بر 36.5 متر دارد و اولین بار در دوره تمدن اینکاها ساخته شده اما در طول 5 قرن اخیر بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. جالب آن که هر سال بهار گروهی از مردم منطقه دور هم جمع می شوند و با مراسمی سنتی، عملیان بازسازی و بازسازی پل را انجام می دهند.

نحوه بازسازی پل طنابی اینکاها

برای بازسازی پل طنابی اینکاها روستایی ها در هر طرف رودخانه با همکاری همدیگر آغاز به کار می نمایند و یک رشته طناب چند صدمتری به قطر ران یک مرد بزرگسال را بافته و در طول این پل نصب می نمایند.

لازم به ذکر است که اول طناب کهنه و فرسوده را باز می نمایند. سپس در طی سه روزکار متوالی همراه با دعا و جشن گرفتن، پلی نو در همان جای اول ساخته می گردد.

پل کوسواچاکا یا پل طنابی اینکاها

به پل طنابی اینکاها، پل کوِسواچاکا (Qeswachaka) هم گفته می گردد و هر ساله و برای بیش از 500 سال است که این سازه به همین طریق بازسازی می گردد. جالب است بدانید به مدت صدها سال، این پل معلق تنها مسیر ارتباطی بین روستاهای دو طرف رودخانه در ایالات کاناس پرو بود.

اما باید اضافه نمود که این پل طنابی اینکاها تنها یکی از صدها پل طنابی معلق ساخته شده در دوران امپراطوری اینکا است که به وسیله جاده هایی موسوم به جاده بزرگ اینکا سرزمین های وسیع این امپراطوری را به هم متصل می کردند.

این جاده ها بیش از 25.000 مایل (40.000 کیلومتر) طول داشتند و جوامع دوردست و منزوی گذشته را به همدیگر متصل می کردند. بعلاوه سربازان، پیک ها و شهروندان عادی را قادر می ساختند که در سرزمین های امپراطوری اینکا رفت و آمد نمایند.

قدری بیشتر درباره پل های اینکایی

درباره این شبکه رفت و آمد و حمل و نقل که پل طنابی اینکاها بخشی از آن بود باید گفت این شبکه بخشی از تفکر اینکاها به شمار می رفت. چرا که آنها وظیفه خود را در جستجوی جهانی اطراف، سفر به دیگر نقاط جهان و سازماندهی جهان پس از دوران آشوبی که انتها رخ می داد، می دانستند.

طبق تحقیقات محققان، این پل هایی همانند پل طنابی اینکاها فقط بخشی و تنها جزء کوچکی از توسعه این امپراطوری از کوزکو به چهار سمت و عبور از جغرافیای بسیار خشن و صعب العبور کوه های آند بوده است.

لازم به ذکر است اسپانیایی هایی که در قرن 16 امپراطوری اینکا را نابود کردند از مهارت مهندسی به کار رفته در این پل های معلق حیرت زده بودند. این پل ها در واقع در قسمت های پهن رودخانه ها که امکان استفاده از پل های چوبی با الوارهای بزرگ وجود نداشت، ساخته شده بودند.

انتها پل های معلق اینکایی

متأسفانه، با گذشت زمان، بعضی از این پل های معلق تخریب شدند. بعلاوه بعضی دیگر بدون استفاده باقی ماندند و انتها با ساخت جاده های تازه و پل های بزرگ و آهنی برای عبور ماشین ها در قرن 20 میلادی، به کلی از یادها رفتند.

پل طنابی اینکاها تنها پل باقی مانده از اینکاها

خوشبختانه به دلیل دوردست بودن منطقه ای از کوه های آند که پل طنابی اینکاها در آن واقع شده و سنت بازسازی، پل معلق کوسواچاکا همچنان پابرجا مانده و امروزه تنها مسیر ارتباطی مورداستفاده ساکنان محلی است.

مردم چهار روستای کوچوا زبان به نام های هوینچیری، چاوپیباندا، چوکایهوا و کولانا همچنان از این پل برای عبور و مرور استفاده می نمایند.

باوجود این که یک پل فلزی هم در همان اطراف برای عبور ماشین ها ساخته شده اما ساکنان محلی این منطقه همچنان به استفاده از پل طنابی اینکاها ادامه می دهند و با عبور از آن به تجارت و بازدید از دیگر روستاها می پردازند.

پل طنابی اینکاها، میراث یونسکو

پل طنابی اینکاها یا همان پل کوسواچاکا در سال 2013 به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی مردمی که هنوز در این منطقه زندگی می نمایند به عنوان میراث نامحسوس فرهنگی بشریت در سازمان یونسکو به ثبت رسید.

امروزه هم می توان فرهنگ زنده ای که روزگاری از شکوه و جلال بسیاری برخوردار بوده را با قدمتی بیش از 500 سال مشاهده کرد. در حقیقت نابودی امپراطوری سیاسی اینکاها باعث نشد که مردم به جای مانده این تمدن به زیست فرهنگی خود انتها بدهند.

پل طنابی بخشی از فرهنگ اینکایی

همان طور که گفتیم ساخت و بازسازی پل طنابی اینکاها بخشی از فرهنگ اصیل اینکایی است. یکی از اجزای اصلی و مهم این فرهنگ کار و کوشش همگانی و جمعی است. مردم روستاها و جوامع اطراف این رودخانه برای ساخت پروژه های مشترک با هم همکاری می نمایند بدون این که انتظار دستمزد داشته باشند.

آنها می دانند که تمامی اهالی روستاها و مردم منطقه در انتها از ساخت این پروژه ها نفع می برند پس به کوشش و همکاری با یکدیگر بدون هیچ مجادله ای ادامه می دهند.

روش ساخت و بازسازی پل طنابی

روش های ساخت و بازسازی پل طنابی اینکاها از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد. گرچه این روش در طی سالیان متمادی تغییراتی هم داشته است. عملیات بازسازی با جمع کردن میزان زیادی علف بلند آغاز می گردد. علف ها در نهایت به هم بافته می شوند و به صورت طنابی محکم درمی آیند.

این طناب های نازک تر به هم ریسیده شده و طناب هایی بزرگ تر و قطورتر را تشکیل می دهند. در نهایت کابل های سنگین و محکمی شکل می گیرد که وزن پل و فشاری که روی آن را تحمل می نماید. مردم روستاها در نهایت برای نصب این کابل های گیاهی به هم می پیوندند و آن ها را سر جای خود محکم می نمایند.

قدری بیشتر درباره عملیات ساخت پل

کابل های پل طنابی اینکاها به پایه های سنگی کلفت و محکمی وصل می گردد و سازندگان ماهر و باتجربه پل از کناره ها کار را آغاز می نمایند و در نهایت در میانه پل به همدیگر می رسند.

آن ها در ادامه طناب های اطراف پل را بافته و کف آن را هم با چوب و رشته های گیاهی آماده عبور و مرور می سازند. هنگامی که سازندگان از دو طرف پل در نقطه میانی به هم می رسند، عملیات ساخت پل را به انتها می رسانند.

تغییرات شکل گرفته در بازسازی پل طنابی اینکاها

یکی از تغییراتی که در طول سالیان متوالی در سنت بازسازی پل طنابی اینکاها اتفاق افتاده، افزایش تعداد مراتب بازسازی آن است که درگذشته هر 3 سال یک بار انجام می شد؛ اما امروزه هر سال صورت می گیرد.

چرا که صنعت توریسم و در دسترس بودن این منطقه موجب آمدن جهانگرد های بیشتری به این منطقه از کوه های آند پرو شده، و به همین دلیل مردم بومی تصمیم گرفته اند که هر سال مراسم بازسازی پل را انجام دهند.

از جمله دلایل این کار نگرانی از تخریب و صدمه به پل طنابی اینکاها است. چرا که به دلیل تردد بیشتر نسبت به قبل، احتمال آسیب تماشا و فروپاشیدن پل بیشتر شده است.

علاوه بر این روستاییان متوجه شده اند که با انجام سالانه این مراسم می توانند گردشگران بیشتری را به این منطقه بکشانند. به این ترتیب عایدی آنها افزایش می یابد و جهان با رسوم و سنت های کهن آنان آشنا خواهد شد.

مراسم و جشن سنتی پس از بازسازی پل طنابی اینکاها

نکته جالب توجه درباره بازسازی پل طنابی اینکاها این است که زمانی که کار بازسازی پل به انتها می رسد، مردم بومی با موسیقی، دعا و جشن گرفتن مدتی را هم کنار یکدیگر خوش می گذرانند تا یک سال دیگر برای انجام مراسمی مشابه صبر نمایند.

به این ترتیب پل کوسواچاکا در طول یک سال آینده برای تردد مسافران آماده می گردد و مردم به جای مانده از تمدن اینکا هم رسوم و فرهنگ کهن خود را زنده نگاه می دارند.

جمع بندی

در این مقاله از خبرنگاران به معرفی یکی از آثار به جای مانده از تمدن اینکاها یعنی پل طنابی اینکاها پرداختیم. گفتیم که این پل از جمله جاذبه های منحصربه فرد گردشگری کشور پرو است و هر ساله به وسیله مردم بومی با مراسم و سننی خاص بازسازی می گردد. اگر به کشور پرو سفر می کنید بازدید از این پل معلق را از دست ندهید.

سؤالات متداول

پل طنابی اینکاها کجاست؟

پل طنابی اینکاها در کوه های آند در کشور پرو واقع شده.

آیا می توان از پل طنابی اینکاها تماشا کرد؟

بله می توان از این پل معلق تماشا کرد.

چرا باید از پل طنابی اینکاها تماشا کنیم؟

با بازدید از پل طنابی اینکاها می توانید با فرهنگ اصیل اینکایی بیشتر آشنا شوید.

پل طنابی اینکاها از چه ساخته شده؟

این پل از علف ها و گیاهان بومی و الیاف طبیعی به هم بافته شده، ساخته می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 شهریور 1403 بروزرسانی: 25 شهریور 1403 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 16792

به "پل طنابی اینکاها در پرو که هنوز سالم به جای مانده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل طنابی اینکاها در پرو که هنوز سالم به جای مانده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید