پانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی خوزستان برگزار می گردد

به گزارش مجله سایه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، منوچهر جوکار رئیس شعبه خوزستان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دبیر علمی پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز شنبه 25 بهمن در نشست خبری این گردهمایی که در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه شهی چمران اهواز برگزار گردید، سخنانش را با ابراز خرسندی از اینکه خوزستان توانسته است رتبه دهم را در بین شعبه های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی کسب کند، شروع کند.

پانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی خوزستان برگزار می گردد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با ارائه اطلاعاتی درباره پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، اضافه کرد: آبان ماه سال 1398 فراخوان برگزاری این گردهمایی منتشر شد و داوران مقالات را آنالیز کردند که بعضی از آنها به صورت سخنرانی و بعضی دیگر نیز به صورت پوستر ارائه می گردد.

رئیس شعبه خوزستان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ضمن تشریح فعالیت های این انجمن، با نگاهی به تاریخچه آن توضیح داد: این انجمن علمی و غیردولتی از 50 سال گذشته به همت استادان عظیم و نوادر حوزه زبان و ادبیات فارسی بنیان گذاشته شد و از آن جمع، حالا تنها دکتر مهدی محقق در قید حیات است که در این گردهمایی نیز حاضر می شود.

جوکار بیان نمود: مهم ترین مسئولیت انجمن، پاسداری از بنیان های علمی زبان و ادب فارسی در سراسر دنیا است که در دو حوزه داخلی و بین المللی با رویکرد اصلی انجمن پاسخ گویی به نیازهای جامعه در حوزه زبان و ادب فارسی فعالیت می نماید.

دبیر علمی پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، گفت: متولی برگزاری این گردهمایی بین المللی، دانشگاه هایی هستند که شعبه های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را ایجاد نموده اند؛ هدف اصلی گردهمایی نیز گرد هم آوردن مدرسان و پژوهشگران داخلی و خارجی زبان فارسی برای اعتلای صندلی این زبان است.

وی با اشاره به اینکه سال جاری برای نخستین بار انتخاب رساله برتر دکتری زبان و ادبیات فارسی به این همایش اضافه نموده شده است، بیان نمود: به پاس خدمات 50 ساله استاد مهدی محقق، به نام ایشان جایزه ای به رساله برتر دکتری اهدا می گردد.

رئیس شعبه خوزستان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی 14 نشست تخصصی، دو نشست عمومی و سه نشست کارگاهی در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان ها، پژوهش های محوری مانند فرهنگ عامه و دفاع مقدس، میزگرد تخصصی در حوزه نشریات علمی و پژوهشی زبان و ادبیات فارسی با حضور سردبیران مجلات معتبر را از دیگر برنامه های این گردهمایی مطرح کرد.

جوکار در ادامه یکی از ویژگی های این گردهمایی را توجه ویژه به استان خوزستان دانسته و بیان نمود: در این بخش دو نشست تخصصی با موضوع زبان و ادبیات فارسی در استان خوزستان با سخنرانی های قدمعلی سرامی با موضوع شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهی در خوزستان، اردشیر صالح پور با موضوع صنعت نفت و ادبیات در خوزستان، حسن میرعابدینی با موضوع مکتب داستان نویسی جنوب و علی اشرف صادقی با موضوع گویش های بومی خوزستان از منظر زبان شناسی برگزار می گردد که بی شک می تواند افق های جدیدی برای پژوهشگران جوان ترسیم کند.

وی با اشاره به بخش های دیگر این همایش گفت: تجلیل از مفاخر ادبی استان خوزستان در چهار حوزه مترجمان، پژوهشگران ادبی، شاعران و نویسندگان از دیگر بخش این گردهمایی است و در حوزه مترجمان از صالح حسینی و محمد جواهرکلام، در حوزه داستان از مصطفی مستور و عدنان غریفی، در حوزه شعر از سیدعلی صالحی و در حوزه پژوهشگران ادبی از قدمعلی سرامی و محمد جعفری قنواتی تجلیل می گردد.

بر پایه همین گزارش، پانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از سه شنبه 28 بهمن تا 7 اسفند در بستر فضای مجازی برگزار می گردد و آیین گشایش آن با پیغام های منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سخنرانی غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7130

به "پانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی خوزستان برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به میزبانی خوزستان برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید