معرفی اسکای واک (پل های معلق شیشه ای) در چین

به گزارش مجله سایه، لذت بردن برای انسان پایانی ندارد. با توجه به پیشرفت علوم مختلف، بشر سعی داشته است تفریح جدیدی را برای خود اختراع کند. برخی از این تفریح ها هیجان انگیز و خطرناک هستند، هر چند در اجرای آن ها سعی شده تمامی اصول ایمنی رعایت گردد. با این مقاله خبرنگاران همراه باشید تا با یکی از این تفریح های مهیج یعنی پل معلق شیشه ای (اسکای واک) در کشور چین بیشتر آشنا شوید.

معرفی اسکای واک (پل های معلق شیشه ای) در چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

گردشگران بسیاری به استان های مرکزی چین می روند تا فرصت بالا رفتن از یک پل معلق، درست مانند پلی که در پارک ملی شینیوژای (Shiniuzhai) وجود دارد، به دست بیاورند.

برای بعضی از افراد در چین، آسمان هیچ محدودیتی ندارد؛ به خصوص زمانی که می توان یک پل معلق شیشه ای در دل آن ساخت. پیمانکارهای ساخت مکان های گردشگری در استان هنان (Henan) و هونان مرکزی (Hunan)، در حال ساخت یک اسکای واک (Sky Walks) یا راهرو هوایی سرگیجه آور بودند تا بتوانند بازدیدنماینده بیشتری را به شهرهای خود جذب نمایند.

به نظر می رسد آن ها در کار خود پیروز بوده اند و این راستا هوایی هیجان انگیز توانسته است گردشگران اهل هیجان، افراد محلی و خلاصه همه افرادی که می خواهند فرصتی برای دیدن دنیا از زاویه دید پرندگان را به دست بیاورند به خود جلب کند. یکی از این افراد، دانش آموز 19 ساله ای به نام لی شو ژن (Li Shu Zhen) از شهر هانگژو (Hangzhou) است.

او تجربه بالا رفتن از پل مرد شجاع (Brave Mans Bridge) در شهر پینگ جیانگ (Pingjiang county) در استان هونان را دارد؛ پلی که شاید تصور بالا رفتن از آن آسان باشد ولی زمانی که فردی را در حال بالا رفتن از آن می بینید، ممکن است از ترس چشمان خود را ببندید.

او گفت:

زمانی که به پایین نگاه می کنید احساس ترس شما را فرا می گیرد، اما خیلی سریع این حس را از خود دور می کنید و از مناظر زیبای آن نهایت لذت را می برید. صحنه ای که من از آن بالا دیدم بسیار زیبا بود و تقریباً مانند این بود که در هوا راه می رفتم.

این پل کاملاً شیشه ای و شفاف که 300 متر طول (984 پا) و 180 متر ارتفاع دارد، برای اولین بار در ماه سپتامبر (نیمه دوم شهریور و نیمه اول مهر) سال 2015 برای بازدید عموم راه اندازی شد.

این پل یکی از محبوب ترین پل هایی است که رویدادهای هیجان انگیزی همچون نمایش دسته جمعی یوگا، هر چند وقت یکبار روی آن برگزار می گردد.

مقامات محلی می گویند که پنل­ های شیشه ای به گونه ای طراحی شده است که بتواند در مقابل بادهای شدید، زمین لرزه و همچنین وزن بیش از 800 بازدیدنماینده مقاومت نمایند. تب ساخت پل های شیشه ای به کشورهای همسایه همچون تایوان نیز سرایت نموده و در آن یک پل شیشه ای معلق به ارتفاع 179 متر در شهر نانتو Nantou county) راه اندازی شده است.

اگر این پل شیشه ای بشکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ساخت و ساز آخرین پل شیشه ای که به عنوان بزرگ ترین اسکای واک شیشه ای معلق در دنیا از آن یاد می گردد نیز در حال اتمام است.

این پل در ارتفاع 300 متری قرار گرفته و تا 375 متر طول دارد و در بالای گرند کنیون ژنژیجی (Zhangjiajie Grand Canyon) که در استان هونان قرار گرفته است، به شکل معلق در حال ساخت است. مسئولین ساخت این پروژه تمام کوشش خود را می نمایند تا این پل تا خاتمه سال 2016 افتتاح گردد. آن ها از مردم برای انتخاب نام این پل معلق شیشه ای تقاضای یاری نموده اند.

یانگ گوهانگ (Yang Guohong)، یکی از مهندسان ساخت این پل می گوید که در ساخت این پل پیمانکاران اقدامات احتیاطی اضافی را هم در نظر گرفته اند.

او می گوید:

اصلاً مهم نیست تعداد گردشگرانی که روی این پل می ایستند چند نفر است، این پل استحکام و مقاومت کافی را خواهد داشت. سازه های فولادی زیر آن بسیار فشرده و متراکم است و حتی اگر شیشه بشکند، بازدیدنمایندگان از روی آن سقوط نخواهند کرد.

اما معمارانی که در غالب گردشگر از این پل ها بازدید نموده بودند، طی مصاحبه ای با بی بی سی بیان کردند که به عقیده آن ها چنین پل هایی که از شیشه ساخته می گردد، در درجه اول یک پدیده نوظهور و اختراعی تازه است و به جای اینکه پلی با کاربری برای رفت و آمد باشد، بیشتر به عنوان مکانی برای جذب گردشگر ساخته شده است. همین موضوع باعث شده است که این پل ها از لحاظ ایمنی سازه، به محک جدی گذاشته نگردد.

متخصص معماری کیت براونلی (Keith Brownlie)، کسی که در پروژه ساخت پل شیشه ای برای موزه علوم لندن (The London Science Museum) همکاری داشته است، می گوید که دلیل تقاضای زیاد برای ساخت این نوع پل های شیشه ای و معلق، هیجانی است که در آن ها وجود دارد و گردشگران را سر ذوق می آورد.

او می گوید:

این یک رابطه بین ترس ناشی از احساسات و درک منطقی از امنیت است. این سازه ها نیز روی مرز بین این دو حس متضاد پا گذاشته اند و افراد نیز دوست دارند ذهن منطقی خود را در رابطه با ترس غیرمنطقی به چالش بکشند. به زبان ساده تر افراد چون از ایمنی این سازه ها اطمینان دارند، به جای آزار دیدن از ترس ناشی از معلق بودن در هوا، از آن لذت می برند.

اما بعضی دیگر معتقدند که این پل های شیشه ای نماد اسراف هستند؛ به ویژه در چین که یک کشور با ساختار کمونیستی است. یک طراح پل با نام ازرا گراسکین (Ezra Groskin) در این باره می گوید:

در علم معماری، شیشه همواره با تجمل مرتبط بوده است و اغلب نشانگر ثروت فرد سازنده بنای آن بوده است. استفاده از صفحه های شیشه ای برای ایجاد کف یک راهرو شفاف، پدیده جدیدی نیست. با این حال استفاده از آن اغلب به خاطر هزینه بالا و رعایت نکات عملی برای حفظ ایمنی، همواره با محدودیت هایی به ویژه محدودیت اقتصادی همراه می گردد.

آیا هنگامی که روی این پل های شفاف گام برمی دارد، ترس وجود شما را فرا می گیرد؟

سؤال اصلی اینجا است که پل های شیشه ای در کشور چین چقدر برای افراد امن است؟ حادثه ای در ماه اکتبر (نیمه دوم مهر و نیمه اول آبان) 2014 روی داد که باعث شد بازدیدنمایندگان با وحشت تمام از روی پل های شیشه ای فرار نمایند. ماجرا از این قرار بود که بخشی از اسکای واک شیشه ای در پارک زمین و کوه شناسی یونتای (Yuntai Mountain Geological Park) در استان هنان (Henan Province) ترک برداشت؛ با وجودی که تنها 2 هفته از افتتاح آن گذشته بود. این حادثه امنیت این پل ها را زیر سؤال برد.

مسئولین این پارک به سرعت اسکای واک را تعطیل کردند ولی بعد از چند روز در نهایت اعلام شد که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و این ترک ها تاثیری روی امنیت پل نداشته است.

متخصصان این حوزه استفاده از شیشه در یک محیط کوهستانی پرخطر را زیر سؤال بردند: آیا این کار درست است یا خیر؟

یک معمار دیگر به نام آدام هولیسکا (Adam Holicska) در این باره می گوید:

با اینکه سازه های شیشه ای توسط افراد متخصص طراحی شده و توسط پیمانکاران ماهر ساخته شده اند و در بعد ساختاری و اصول سازه از مواد و مصالح ساختمانی دیگر خطر بیشتری ندارند، اما شیشه در محیط های کوهستانی با شرایط آب وهوایی و جغرافیایی خاص خودش، ممکن است در معرض شوک های موضعی قرار گیرد و این موضوع باعث می گردد ایمنی این نوع سازه ها کمتر گردد. استفاده از شیشه در محیط کوهستانی که خطر بالقوه سقوط سنگ وجود دارد، می تواند انتخابی سؤال برانگیز برای ساخت این نوع سازه ها باشد.

معمار کیت بروانلی این نکته را نیز اضافه می نماید که تمیز کردن صفحات بزرگ شیشه ای و عدم مقاومت در برابر لغزش نیز باید در چنین محیط هایی در نظر گرفته گردد. او می گوید:

یک موضوع در خصوص راهروهای شیشه ای، راه رفتن روی آن ها است. همچنین لیز خوردن دست ها زمانی که باید به عنوان تکیه گاهی مستحکم روی آن ها حساب کرد. شیشه خاصیت لغزندگی دارد، بنابراین باید مواد ضد لغزشی روی آن ریخته گردد وگرنه مشکل ساز خواهد شد. به ویژه که امدادرسانی و خدمات پزشکی در چنین پل هایی چندان ساده نخواهد بود.

یک وبلاگ­نویس در یکی از وب­ سایت ­های محبوب چین به نام ویبو (Weibo) دیدگاهی را با این عنوان قرار داده است که لطفا پل های شیشه ای بیشتری همچون این پل را نسازید. اگر بخواهیم در خصوص رویدادی که چندی پیش رخ داد، قضاوت کنیم باید بگوییم که امکان رخ دادن چنین حوادثی در آینده وجود دارد ولی زمان آن تعیین نیست؛ بنابراین باید وقوع چنین حوادثی را قبل از اینکه منجر به مرگ افراد گردد، جدی بگیریم.

با وجود این نقاط ضعف و مخالفت های متعدد، هنوز هم علاقه مندان این پل های شیشه ای، به استفاده از آن مصمم هستند. مثلاً یک کاربر دیگر در همین وب سایت به نام خانم لی (Ms Li admitted) دیدگاهی با این عنوان قرار داده است که من هرگز در خصوص بازدید از پل های شیشه ای جدید مردد نخواهم بود. سایر کاربران سایت نیز عقاید مشابهی مانند خانم لی را بیان نموده اند.

به طور مثال یک کاربر دیگر نوشته است:

من مطمئن هستم مسئولین ساخت این نوع پل ها، موارد ایمنی و تدابیر امنیتی بیشتری را بعد از این حادثه اعمال خواهند کرد. خوشبختانه در این حادثه جان هیچ کس به خطر نیفتاد؛ بنابراین وقوع این حوادث ناگوار ولی بدون صدمه جانی، نباید بر لذت راه رفتن روی چنین پل های جذابی اثر بگذارد.

یکی دیگر از کاربران، این پل را با سایر پل های دنیا مقایسه نموده و نوشته است:

اگر پل شهر بندری سیدنی دچار ترک خوردگی گردد، بعید می دانم مقامات رسمی آن را تعطیل نمایند، بنابراین نباید اجازه دهیم چنین رویدادهایی روی عقاید و نظرات ما در خصوص سازه های منحصر به فرد چینی تأثیر منفی بگذارد.

منبع:BBC

منبع: کجارو
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 751

به "معرفی اسکای واک (پل های معلق شیشه ای) در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اسکای واک (پل های معلق شیشه ای) در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید