مسجد 900 ساله شیرازی ها در زنگبارِ آفریقا

به گزارش مجله سایه، مرتضی رضوانفر ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه ـ گفت: طبق کتیبه محراب، مسجد کیزیمکازی در سال 500 قمری (بیش از 940 سال پیش) ساخته شده است.

مسجد 900 ساله شیرازی ها در زنگبارِ آفریقا

وی اظهار کرد: بر اساس مشاهده، این نوع طراحی سه پره ای در محراب، بعدها در بعضی مساجد تانزانیا و کنیا، به وسیله اقوام شیرازی، بلوچ، شوشتری، کازرونی و عُمانی استفاده شده که به اسم نمونه می توان به مسجد شوشتری ها در زنگبار و یا مسجد بلوچ ها در کائوله اشاره نمود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه نمود: دیوید وایتهاوس (1941- 2013 میلادی) باستان شناس بریتانیایی که چند فصل کاوش در ایران و آفریقا داشته، کتیبه کوفیِ مسجد کیزیمکازی را مشابه کتیبه های بندر سیراف در ایران می داند.

به گفته رضوانفر، اهالی روستای ماکوندوچی که مسجد کیزیمکازی در نزدیکی آن واقع شده، خود را شیرازی می دانند و مراسم نوروز (نیروزی) را در مردادماه و تقریبا همزمان با مراسم نوروز دریایی (صیادی) در جنوب ایران برگزار می نمایند.

این محقق سال ها پیش به منظور تهیه شناسنامه برای آثار ایرانی در تانزانیا و کنیا به این منطقه سفر نموده و گفته بود: مسجد کیزیمکازی قدیمی ترین مسجد ساخته شده در شرق آفریقا است که قدمت ساخت آن به 938 سال قبل بازمی شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 8785

به "مسجد 900 ساله شیرازی ها در زنگبارِ آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد 900 ساله شیرازی ها در زنگبارِ آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید