مستند عشق آنالوگ: خاطرات زمانی که مردم به عشق دلدارشان نوارهای سلکشن یا میکس درست می کردند!

به گزارش مجله سایه، امروز تصادفی به مستندی با نام عشق آنالوگ یا Analog Love برخوردم. تصور کردم که یک جورهایی به متاورس و ارتباطات فناورانه و تفاوتشان با گذشته بایستی ارتباط داشته باشد.

مستند عشق آنالوگ: خاطرات زمانی که مردم به عشق دلدارشان نوارهای سلکشن یا میکس درست می کردند!

تا حدودی محتوای مستند عشق به این حدسم ربط داشت. البته تا حدودی.

مستند در مورد چیزی است که تصور می کردم بیشتر خاص و ویژه ایرانی ها باشد. سلکشن زدن روی نوارهای کاست!

این سلکشن زدن روی نوارهای کاست هم برای خودش عالمی داشت. دسته بزرگی ما اصلا رادیوضبط دوکاسته نداشتیم و از همان اول، از جرگه سازندگان سلکشن خارج می شدیم، اما می توانستیم به دوستان خودمان گاهی سفارش سلکشن بدهیم.

برخی ها از ماها هم در نوارهای مرزی با استفاده از امواج اف ام، موسیقی های ضبط می کردیم و سلکشنشان می کردیم.

اما در مورد محتواهایی که برگزیده می شدند، باید بگویم که سلیقه های متفاوت بودند. برخی های این کار را با وسواس انجام می دادند و ترک های صوتی یک نوار کاست آنها، با هم هماهنگی داشت و برخی اصلا هیچ هماهنگی را رعایت نمی کردند.

برخی واقعا تکه های صوتی که در نوار می زدند، دوست داشتند و برخی برای خودنمایی و کلاس موسیقی هایی انتخاب می کردند که دوستشان نداشتند.

اما برخی هم سلکشن می زدند تا در لابلای آن حرفشان را به دلدارشان بزنند و با خودشان فکر می کردندکه طرف مقابلشان هر قطعه ای را که گوش می کند، حتما خودش را با معشوق هدف ترانه ها، همسان می کند و این طوری با یک کاست ساده می توانند یک چت مقابل تاریخ انجام بدهند و نگفتنی ها را بگویند.

برند نوارهای کاستی که برای دلبری انتخاب می شد، معمولا خوب و معتبر مرغوب بود، خیلی بهتر از نوارمغزی ها.

اما حتی اگر سلکشن شخصی بود، نوشتن محتوای نوار کاست روی جلدش برای خودش داستانی بود. برخی ها بسیار خوش خط این کار را می کردند. برخی ها هم که می دانستند خط یغور و درشتی دارند، پناه برده بودند به حرف برگردان. تصور کنید که با چه صبری، حرف به حرف محتوای کاست را می نوشتند.

اما با دیدن مستند عشق آنالوگ، واقعا شگفت زده می شویم که حس و حال مشابهی در مردمان بسیار از دور از ما با فرهنگ متفاوت و شرایط اجتماعی هم وجود داشته است.

این روزها کار ما شده استریم موسیقی. قبل از آن هم آمدن فرمت کم حجم Mp3 و موسیقی دیجیتال دیگر بساط کاست ها و سلکشن زدن را تا حد زیادی تعطیل کرد.

اما هنوز هم گاهی به آن دوران فکر می کنیم، تصور می کنیم که موسیقی را با ذوق و شوق و دقت بیشتری گوش می کردیم و هدیه می دادیم.

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 11753

به "مستند عشق آنالوگ: خاطرات زمانی که مردم به عشق دلدارشان نوارهای سلکشن یا میکس درست می کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند عشق آنالوگ: خاطرات زمانی که مردم به عشق دلدارشان نوارهای سلکشن یا میکس درست می کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید