دارا خسروشاهی معتقد است عربستان با قتل خاشقجی اشتباه بزرگی مرتکب شد

به گزارش مجله سایه، دارا خسروشاهی، مدیر عامل ایرانی الاصل اوبر، در مصاحبه تلویزیونی شب گذشته خود با برنامه Axios on HBO، از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار ساکن آمریکا، به عنوان یک اشتباه یاد کرد. او در ادامه بیان نمود که اقدامات سعودی ها سزاوار سرزنش است و نباید فراموش یا بخشیده گردد.

دارا خسروشاهی معتقد است عربستان با قتل خاشقجی اشتباه بزرگی مرتکب شد

خسروشاهی در طول این مصاحبه به بحث درباره آثار قتل خاشقجی بر تصمیمش مبنی بر عدم شرکت در کنفرانس سالانه سرمایه گذاری در عربستان سعودی در سال گذشته پرداخت. او پیش از این نیز عنوان نموده بود که خبر قتل این روزنامه نگار سعودی ساکن آمریکا موجب رنجش شدید او شده است و حضورش در این اجلاس را لغو نموده است.

مدیر عامل اوبر حتی در کنفرانس سال جاری نیز شرکت نکرد و این در شرایطی است که بنیاد سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی یکی از بزرگترین سهام داران و سرمایه گذاران کمپانی تحت مدیریت خسروشاهی است.

دن پریماک، ویراستار بخش تجاری برنامه، از دارا خسروشاهی پرسید: آیا سال جاری هم به خاطر مسئله قتل خاشقجی (به کنفرانس) نرفتید؟

او در پاسخ، این جمله را مطرح نمود: ما در آن موقع جلسه هیئت مدیره داشتیم.

پریماک در ادامه مطرح نمود که پاسخ قانع کننده ای بود، اما شما مدیر عامل هستید و احتمالا می توانستید زمان جلسه را تغییر دهید. اما در پاسخ، با این جمله آقای مدیر عامل روبرو شد: ما از سال های پیش جلسات هیئت مدیره را برنامه ریزی نموده ایم.

دارا خسروشاهی در ادامه گفت که مطمئن نبود سال جاری هم بخواهد به کنفرانس مذکور برود؛ حتی اگر با زمان بندی های شرکت تداخل مستقیم نداشت!

در جریان این مصاحبه، پریماک درباره یاسر الرمایان، رئیس بنیاد سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی که از اعضای هیئت مدیره اوبر نیز هست، پرسید:

دارا خسروشاهی در پاسخ به این پرسش گفت: فکر می کنم دولت سعودی گفته که آن ها اشتباه نموده اند. ما نیز اشتباه می کنیم.

مقصود او از اشتباه، اشاره ای بود به برنامه آزمایشی خودروهای بدون راننده اوبر که به تازگی و پس از مرگ یک عابر پیاده در آریزونا، کنار گذاشته شد. او در ادامه مطرح نمود:

پس از این مصاحبه، خسروشاهی با ارسال ایمیلی به برنامه، از نظرات خود بازگشت:

اوبر یکی از چندین شرکتی است که در اعتراض به ناپدید شدن و سپس قتل خاشقجی توسط ماموران اطلاعاتی سعودی، تصمیم گرفت کنفرانس سرمایه گذاری سالانه این کشور در سال گذشته را تحریم کند؛ کنفرانسی که به اجلاس داووس صحرا معروف است. گزارش سازمان سیا درباره قتل این روزنامه نگار که در نوامبر 2018 منتشر شد، فاش کرد که محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی، مستقیما دستور قتل را صادر نموده است.

با گذشت یک سال از کشتار بی رحمانه خاشقجی؛ اکنون صداهای ضبط شده ، اعترافات سعودی ها و گزارش 100 صفحه ای سازمان ملل به ارائه جزئیات خیره کننده ای از نقش پادشاهی سعودی در این کشتار و کوشش های شدید آن ها برای سرپوش گذاشتن بر این اتفاق منجر شده است.

اما با وجود تمام شواهد و مدارکی که اثبات کننده نقش عربستان در قتل خاشقجی است، بسیاری از تجار و مقامات رسمی که سال قبل از این کشور فاصله گرفته بودند، سال جاری سعی در جبران داشتند. بیش از 150 مدیر ارشد از سراسر دنیا در کنفرانس سال جاری سعودی ها شرکت داشتند که از میان آن ها می توان به مدیران ارشد تجاری از گروه بلک استون، سیتی گروپ، بلک راک، بانک دنیای ،هایپرلوپ وان ویرجین و البته تعدادی از شخصیت های سیاسی اشاره نمود.

منبع: Business Insider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 1551

به "دارا خسروشاهی معتقد است عربستان با قتل خاشقجی اشتباه بزرگی مرتکب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارا خسروشاهی معتقد است عربستان با قتل خاشقجی اشتباه بزرگی مرتکب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید