خبرنگاران نخستین پرواز خارجی بجنورد مردادماه راهی ترکمنستان می شود

به گزارش مجله سایه، بجنورد- خبرنگاران- استاندار خراسان شمالی گفت: نخستین پرواز خارجی این استان ماه آینده از بجنورد به مقصد عشق آباد، پایتخت ترکمنستان صورت می گیرد.

خبرنگاران نخستین پرواز خارجی بجنورد مردادماه راهی ترکمنستان می شود

محمدعلی شجاعی روز جمعه در نشست هماهنگی این پرواز در فرودگاه بجنورد، گفت: با توجه به برنامه ریزی اجرا شده در هفته 2 پرواز رفت و برگشت در راستا تهران - بجنورد - عشق آباد صروت خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ برنامه پروازی بین ایران و ترکمنستان وجود ندارد که برقراری 2 پرواز در هفته، در راستا یاد شده، می تواند منجر به افزایش ارتباط و پررنگ تر شدن تبادلات بین دو کشور شود.

کننده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد و ارتباط با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان جزو اولویت های کاری مدیریت استان است.

شجاعی اضافه نمود: خراسان شمالی علیرغم داشتن 301 کیلومتر مرز با ترکمنستان، به علت فقدان گذرگاه مرزی، هیچ ارتباط زمینی با کشور همسایه ندارد که برقراری این ارتباط هوایی می تواند بخشی از این خلا را جبران کرده و بسیار مفید و سازنده باشد.

تجهیزات فرودگاه بجنورد تقویت می شود

وی گفت: با برگزاری نشست هایی با دستگاه های اجرایی مرتبط در خصوص پرواز عشق آباد - بجنورد - تهران، نیازهای این حوزه احصا شده که پیگیر برطرف آن هستیم و از دستگاه های مربوطه خواسته ایم تا برای اخذ مجوزهای لازم و برطرف کردن مسایل و مسائل این بخش و نصب امکانات مورد نیاز و تجهیز فرودگاه بجنورد مساعدت کنند.

استاندار خراسان شمالی اضافه نمود: همچنین باید نیروهای مورد نیاز به منظور خدمات دهی به مسافران این راستا در فرودگاه بجنورد مستقر شوند.

شجاعی بر توسعه ارتباطات بین المللی از طریق افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد تاکید کرد و گفت: افزایش پروازها می تواند به رونق گردشگری و جذب گردشگر خارجی منجر شود و علاوه بر آن برای جذب دانشجوی خارجی و تبادلات دانشگاهی نیز برنامه داریم.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به 9 پرواز داخلی فرودگاه بجنورد در هفته گفت: با اضافه نموده شدن 2 پرواز خارجی، باید تمامی پروتکل های بین المللی از سوی همه دستگاه ها در برگزاری این پروازها رعایت شود.

پروازها نباید خالی باشد

وی با تاکید بر اینکه پروازهای خارجی فرودگاه بجنورد نباید خالی از مسافر باشد، گفت: شرکت های گردشگری استان باید برای جذب گردشگر از سراسر کشور به مقصد ترکمنستان فعال شوند و در این راستا تورهای گردشگری راه بیندازند.

استاندار خراسان شمالی همچنین خواستار پایداری پروازهای فرودگاه بجنورد شد و اضافه نمود: یقینا اگر شمار لغو پروازهای فرودگاه افزایش یابد، استقبال مسافران کمرنگ خواهد شد.

راهبرد توسعه ای خراسان شمالی با تولید سالانه یک میلیون و 400 هزار تن محصول باغی و کشاورزی، 45 هزار تن فولاد و 900 هزار تن محصولات پتروشیمی، افزایش صادرات به کشورهای آسیای مرکزی است، به همین دلیل مسوولان استان در تلاش هستند تا سهم خود را در این بازار بیشتر کنند.

نزدیکی به کشورهای آسیای مرکزی، وجود 301 کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان و دارا بودن مشترکات تاریخی و فرهنگی از مزیت های مهم این خطه برای توسعه تجارت خارجی است.

همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان و بیش از 230 هزار تن آلومینا از قابلیت ها و ظرفیت های تولیدی و صادراتی استان است که با همکاری تولیدکنندگان، بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بجنورد می تواند سهم استان را از بازار کشورهای آسیای مرکزی بویژه ترکمنستان بیشتر کند.

پارسال 242 پرواز توسط سه شرکت هواپیمایی بین تهران و بجنورد انجام شد که این تعداد در مقایسه با سال پیش از آن 120 درصد افزایش داشت اما از اسفند پارسال و پس از شیوع کرونا، سفر با ناوگان هوایی این استان بسیار کاهش یافت.

28 هزار و 162 مسافر، سال گذشته از طریق پروازهای فرودگاه بجنورد جابه جا شده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن 98.5 درصد افزایش نشان می دهد.

استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده است که فاصله بجنورد، مرکز این استان تا تهران افزون بر 700 کیلومتر و تا مشهد 250 کیلومتر است.

فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی فعال است که دارای یک باند به ابعاد 4200 در 45 متر، اپرون به ابعاد 245 در 118 متر، تاکسی وی عمود به ابعاد 23 در 120 متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت 1700 متر مربع و ترمینال جدید به مساحت 4600 مترمربع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 4569

به "خبرنگاران نخستین پرواز خارجی بجنورد مردادماه راهی ترکمنستان می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخستین پرواز خارجی بجنورد مردادماه راهی ترکمنستان می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید