حذف یارانه ها در مالزی و پیشنهادی به مردم برای تغییر عادات مصرفی

به گزارش مجله سایه، خبرنگاران: فاییننشال تایمز با اشاره با اجرای طرح حذف یارانه های انرژی در مالزی و تبعات این طرح بر زندگی طبقه متوسط نوشت: اگر مردم به سمت صرفه جویی پیش بروند و عادت های مصرفی خود را تغییر دهند فشار افزایش قیمت ها به حداقل می رسد.

حذف یارانه ها در مالزی و پیشنهادی به مردم برای تغییر عادات مصرفی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از فایننشال تایمز، لی ای می، 27 ساله در دفتر یک شرکت ارائه نماینده خدمات مشاوره مدیریتی در کوالالامپور کار می نماید و ظاهرا از نظر استانداردهای زندگی در مالزی، وضعیت خوبی دارد.

وی ماهانه 3100 رینگیت مالزی (956 دلار) درآمد دارد، یک خودروی 78 هزار رینگیتی سوار می گردد و سطح زندگی خود را در میانه بالایی طبقه متوسط جامعه مالزی می داند.

اما خانم لی بلافاصله داستانی را که پشت زندگی به ظاهر راحت و مرفه خود وجود دارد، نقل می نماید. وی خودروی خود را با استفاده از یک وام بانکی خریده است که باید ماهانه 600 رینگیت بابت اقساط آن به بانک بپردازد. لی در یک آپارتمان در مرکز شهر زندگی می نماید که توسط پدرش خریداری شده است، تا مجبور نباشد هر روز فاصله 45 دقیقه ای خانه والدینش تا مرکز شهر را طی کند.

این باعث می گردد که وی نه تنها در ترافیک خسته نماینده کوالالامپور گرفتار نگردد، بلکه ماهانه موجب صرفه جویی 400 رینگیتی وی در هزینه سوخت نیز می گردد. قیمت سوخت در مالزی تا چند ماه پیش به دلیل پرداخت یارانه از سوی دولت ارزانتر بود. خانم لی می گوید: با وجود اینکه من (به دلیل نزدیک بودن محل کار به محل سکونتم) از پرداخت بخشی از هزینه سوخت معاف هستم، اما باز هم احساس فشار می کنم. خیلی از ما ها احساس فشار می کنیم.

مالزی یکی از چند کشور آسیایی است که کوشش دارد با اعمال اصلاحات ساختاری نظیر کاهش یارانه کالاهای اساسی، بدهی عمومی خود را کاهش دهد. بدهی عمومی دولت مالزی که 54.8 درصد فراوری ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد، یکی از بالاترین رقم های بدهی در آسیا به شمار می رود.

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی ماه گذشته گفت، سهم یارانه های پرداختی از بودجه دولت به سرعت افزایش یافته است. وی هشدار داد که ناتوانی دولت در کاهش هزینه ها ممکن است موجب کاهش اعتماد سرمایه گذاری در این کشور و بروز سختی برای مردم گردد. کاهش یارانه سوخت در ماه سپتامبر به اجرا گذاشته شد و سال آینده نیز 6 درصد مالیات فروش به اجرا گذاشته خواهد شد.

بسیاری از شهروندان مالزیایی همچون خانم لی از کاهش یارانه ها احساس فشار می نمایند.

به دنبال اجرای طرح کاهش یارانه سوخت، بنزین در حال حاضر در مالزی 10 درصد گرانتر به فروش می رسد. تحلیلگران انتظار دارند که بنزین در ماه ژوئن یا جولای در دور دوم اصلاح قیمت ها بار دیگر گران گردد. تعرفه برق نیز از ماه ژانویه 15 درصد افزایش یافته است.

تاثیر دیگر کاهش یارانه ها، افزایش نرخ تورم بوده که از زمان شروع این طرح به شدت نرخ صعودی داشته است و پیش بینی می گردد که باز هم افزایش یابد.

چارلز سانتیاگو، یکی از نمایندگان مخالف دولت در این باره گفت: مردم به دلیل اینکه سطح زندگی آنها در حد متوسط است، به حال خود رها شده اند، اما ظرفیت درآمدی آنها به دلیل افزایش هزینه زندگی کاهش یافته است.

کارملو فرلیتو، تحلیلگر موسسه امور دموکراسی و مالی در کوالالامپور هشدار داد که طبقه متوسط مالزی اکنون در وضعیت خطرناکی واقع شده است، به خصوص اگر رشد مالی کند گردد.

وی اضافه کرد: خطر اصلی زمانی است که آنها عادت های مصرفی خود را تغییر ندهند. اما اگر مردم به سمت صرفه جویی پیش بروند، بحرانی که طبقه متوسط را تهدید می نماید، رفع خواهد شد و فشارها به حداقل می رسد.

113

منبع: تسنیم
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 717

به "حذف یارانه ها در مالزی و پیشنهادی به مردم برای تغییر عادات مصرفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف یارانه ها در مالزی و پیشنهادی به مردم برای تغییر عادات مصرفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید