ثبت جهانی اورامان تجربه ارزشمند و مهمی برای جهان می گردد

به گزارش مجله سایه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ثبت جهانی اورامان تجربه ارزشمند و مهمی برای جهان می گردد.

ثبت جهانی اورامان تجربه ارزشمند و مهمی برای جهان می گردد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سفر به کانادا بیشتر بدانید.

داستان چیست؟

فرهاد عزیزی در جلسه آمادگی برای ثبت دنیای اورامان که در استانداری کردستان برگزار گردید، گفت: اورامان دارای محتوای میراث معنوی و معماری خاصی است که هنوز آسیب ندیده است.

وی با بیان اینکه ثبت دنیای اورامان به موتور محرکه توسعه گردشگری غرب کشور تبدیل می گردد، اضافه نمود: با ایجاد یک عزم در میان مردم و همکاری آنها می توان بهترین امور را برای ثبت به انجام رساند البته ثبت دنیای اورامان اعتبار خاصی برای منطقه و کشور است، لذا شرایط و روزهای حساسی پیش روی داریم که همه باید پای کار باشند.

عزیزی با اشاره به اینکه اکنون 24 اثر کشور ثبت دنیای شده و به این ترتیب در رده دهم قرار داریم که اگر شرایط جنگی هشت ساله نبود می توانستیم در رده اول دنیا باشیم، اضافه نمود: مردم کردستان در موقعیت های مختلف تاریخی همواره ثابت نموده اند پای کار هستند و با همه خلوص و به شکلی صادقانه در کارها مشارکت می نمایند که در مورد ثبت دنیای اورامان نیز به مشارکت آنها احتیاج داریم.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در این نشست با بیان اینکه ثبت دنیای یک اثر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد، گفت: ثبت دنیای و سپس افزایش حضور گردشگران در منطقه موجب افزایش اشتغال و درآمد شده و در نتیجه ساکنین منطقه انگیزه بیشتری برای ماندن در روستاها پیدا خواهند کرد.

خالد جعفری با اشاره به اینکه ضروری است در راه آماده سازی ثبت دنیای اورامان، مردم منطقه توجیه و مطلع شوند، چرا که حفظ بافت بومی منطقه و استانداردهای مدنظر مستمر و طولانی مدت خواهد بود، تاکید نمود: باید مزایای ثبت شدن اورامان برای مردم تشریح گردد که این کار مردم را همراه نموده و امور سریعتر پیش می رود.

سرپرست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان هم در این نشست گفت: زمان فداکاری و کوشش بیشتر فرا رسیده تا ثبت دنیای اورامان انجام گردد در این راستا خواسته ها و احتیاجها به صورت دقیق باید به دهیاران روستاهای منطقه و مردم ارائه گردد.

محمدابراهیم زارعی با بیان اینکه داشته های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کردستان ثروت های این استان است و ثبت دنیای اورامان یک سرمایه گذاری برای آینده کردستان خواهد بود، اضافه نمود: باید معماری قدیمی این مناطق حفظ گردد، چون مدتی اورامان تخت را رها کردیم و بافتهای ناهماهنگی در آن ایجاد شد، البته نگرانی برای اعتبار به منظور ساماندهی روستاهای پایلوت اورامان نداریم و اعتبارات لازم تخصیص داده می گردد.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان هم در این نشست گفت: منطقه اورامان در دو استان کردستان و کرمانشاه 106 هزار هکتار عرصه و 303 هزار هکتار حریم دارد که در مقایسه با کشورهای دیگر هم اندازه کشوری همچون بحرین است که این اهمیت این منطقه را نشان می دهد.

پویا طالب نیا یادآور شد: منطقه اورامان با وجود 700 روستا که نشان دهنده سکونت انسانی متمرکز این منطقه است بعنوان مهمترین اثر و سایتی است که ثبت دنیای خواهد شد.

وی اضافه نمود: سه منطقه حفاظت شده با 150 هزار هکتار، یک هزار و 100 اثر تاریخی و باستانی، 60 میراث ناملموس ثبت شده همچون عروسی پیرشالیار و 50 اثر میراث طبیعی همچون کانی بل و یک باغ 700 ساله از جمله داشته های مهم اوارامان است.

طالب نیا با اشاره به اینکه دو طرح اضطراری 15 روزه و کوتاه مدت 6 ماهه برای مناسبت سازی روستاها در نظر گرفته شده، گفت: 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای این امر ضروری است.

در ادامه بخوانیدسفر به اورامان | معرفی جاذبه های گردشگری اورامانمنبع: همگردی
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 5213

به "ثبت جهانی اورامان تجربه ارزشمند و مهمی برای جهان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی اورامان تجربه ارزشمند و مهمی برای جهان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید