توقف فعالیت معادن تهدیدکننده پایتخت سنگ نگاره های ایران

به گزارش مجله سایه، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: از مجموع 12 شهرستان استان، در 7 شهرستان سنگ نگاره های منحصر بفرد از دوره های پیش و پس از اسلامی وجود دارند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

توقف فعالیت معادن تهدیدکننده پایتخت سنگ نگاره های ایران

به گزارش خبرنگاران، سیدمحمد حسینی در جمع خبرنگاران اضافه نمود: در بیش از 100 نقطه استان سنگ نگاره هایی شناسایی شده اند که 24 نقطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و 10 نقطه نیز در حال تکمیل پرونده برای ثبت قرار دارند. مابقی نقاط نیز با توجه به محدودیت ثبت به صورت سالانه مستند نگاری می شوند تا در اسرع وقت در این فهرست به ثبت برسند.

وی گفت: با توجه به این آمار باید استان مرکزی را پایتخت سنگ نگاره های ایرن دانست چراکه در تمام استان سنگ نگاره هایی وجود دارند که سرآمد آنها، کلونی بیشمار سنگ نگاره های تیمره خمین است که مجموعه ای بی نظیر را شکل داده است.

حسینی اضافه نمود: سنگ نگاره ها، سنگ های بستر ساز فرهنگ استان هستند از این رو نگاهداری از آنها بسیار حیاتی است از همین رو تا بحال فعالیت چندین معدن که سلامت این آثار را تهدید می نموده متوقف شده و مجوز بهره برداری آنها باطل شده اما بزرگترین حافظ این آثار، مردم هستند که می توانند از هر گونه تخریب سهوی و عمدی آنها جلوگیری نمایند چراکه وسعت جغرافیایی پخش این آثار بسیار گسترده و وسیع است.

در ادامه رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز گفت: برآورد اولیه ما وجود حداقل 200 هزار سنگ نگاره در استان است.

اسماعیل شراهی اضافه نمود: جزو استان هایی هستیم که بیشترین تعداد محوطه های سنگ نگاره ها را ثبت ملی نموده و با شتاب فراوان، تکمیل پرونده باقی محوطه ها را نیز در دست داریم.در حال حاضر 24 نقطه از سنگ نگاره های استان در شهرستان های اراک، خمین، تفرش، خنداب، دلیجان، کمیجان و شازند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و تکمیل پرونده باقی نقاط نیز در دست تهیه است.

وی توضیح داد: متاسفانه به علت محدودیت ثبت آثار به صورت سالانه، روند این پروسه مقداری طولانی می گردد اما این بدان معنا نیست که باقی نقاط، کنترل و رصد نمی شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 81

به "توقف فعالیت معادن تهدیدکننده پایتخت سنگ نگاره های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف فعالیت معادن تهدیدکننده پایتخت سنگ نگاره های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید