تماشای پاییز در کنار مهاجران روس آق گل

به گزارش مجله سایه، تالابی که عمرش 40 هزار سال برآورد شده، شهرتش به خاطر حضور پرندگان مهاجری است که از منطقه ها سردسیر روسیه، قفقاز و اسکاندیناوی به اینجا پرواز کرده و این تالاب را برای فرود و اقامت پاییزی انتخاب می کنند.

تماشای پاییز در کنار مهاجران روس آق گل

آق گل کجاست؟

شاید فکر کنید این تالاب در استان های شمالی کشور واقع شده ولی این طور نیست. تالاب کردخورد که با نام تالاب آق گل هم آن را می شناسند، حدفاصل استان های مرکزی و همدان در 20 کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی روستای کردخورد واقع شده است.

چرا آق گل؟

این پرسش حتما برای شما هم پیش می آید که چرا پرندگان مهاجر که از سمت روسیه و قفقاز به ایران مهاجرت می کنند این تالاب را برای اقامت انتخاب کرده اند؟ برای پاسخ به این پرسش باید گفت که منبع تأمین کننده آب این تالاب فصلی، نزولات جوی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی و چشمه های حاشیه ای و طغیان رودخانه قره چای است. این تالاب در اواخر فصل بهار خشک می شود، ولی در طول پاییز و زمستان آبدار است و همین هم عاملی می شود برای حضور پرندگان مهاجر. گذشته از این ها این تالاب از لحاظ وجود موادغذایی مناسب برای پرندگان بوده و یکی از غنی ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می شود. بررسی ها نشان دهنده حضور 46 گونه از پرندگان ایران در آق گل است. از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی منطقه می توان به کشیم کوچک، باکلان بزرگ، کشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار کوچک، حواصیل زرد، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا، چنگر نوک سرخ، کاکایی سرسیاه، زرده پره تالابی، پرستوی دریایی، نوک کاکایی و اردک بلوطی اشاره کرد.

این در حالی است که پوشش گیاهی دل انگیز و همجواری تالاب با کوه کت که بیش از 2000 متر ارتفاع دارد هم زیبایی این تالاب را چندین برابر می کند.

بنابراین اگر اهل طبیعت گردی و رفتن به جاهای به خصوص هستید، تالاب کردخورد یا همان آق گل یکی از آن جاهایی است که هم در آن کلی پرنده کمیاب را با هم و یکجا می بینید و هم از پوشش گیاهی و آب و هوایش در پاییز می توانید لذت ببرید. برای اقامت هم چون به ملایر نزدیک هستید، می توانید بعد از بازدید از تالاب به این شهر بروید و در آنجا اقامت کنید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 9830

به "تماشای پاییز در کنار مهاجران روس آق گل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای پاییز در کنار مهاجران روس آق گل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید