تفاوت مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی با مغز افراد سالم

به گزارش مجله سایه، مطالعه اخیر دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه آلبرتا(University of Alberta) کانادا نشان داده است مغزهای نوجوانانی که با مسائل روحی روانی روبرو هستند ممکن است با همسالانی که از نظر روحی سالم هستد، متفاوت باشد.

تفاوت مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی با مغز افراد سالم

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات جدید دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه آلبرتا نشان می دهد، ممکن است ساختار مغز نوجوانانی که با مسائل روانی دست و پنجه نرم می نمایند، متفاوت از مغز همسالان سالمشان باشد.

این تحقیق که به سرپرستی آنتونی سینگال(Anthony Singhal) استاد و رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه آلبرتا انجام شد نشان داد مغز نوجوانان بین 14 تا 17 ساله که سابقه مسائل روحی و روانی از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال کم توجهی بیش فعالی داشته اند متفاوت از مغز همسالان سالمشان است.

طی این مطالعه گروهی از نوجوانان دارای مسائل روحی و روانی تحت اسکن ام .آر.آی(MRI) قرار گرفتند و طی آن دانشمندان ماده سفید مغز آنها را آنالیز کردند و در گام بعدی مغز نوجوانانی که سابقه مسائل روحی و روانی نداشتند را نیز توسط اسکن ام.آر.آی مورد آنالیز قرار دادند.

ماده سفید(White matter) یکی از بخش های سیستم عصبی مرکزی است. سیتم عصبی مرکزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است. این ماده بخش اصلی مغز و بخش سطحی نخاع را تشکیل می دهد و به طور عمده از سلول های گلیال و آکسون های میلینه تشکیل شده است. این آکسون ها پیغام ها را از مخ به سایر بخش های سیستم عصبی منتقل می نمایند. در ماده سفید به جز بافت چربی، مویرگ ها و عروق مشاهده می شوند. فسفولیپیدها در ماده سفید فراوانند.

نتایج این مطالعه تفاوت های واضحی در مسیرهای عصبی بین نوجوانان سالم و کسانی که دارای مسائل روحی بودند، نشان داد.

آنتونی سینگال، پژوهشگر این مطالعه گفت: ما پس از آنالیز اسکن ها متوجه تفاوت های ساختاری در مغز این دو گروه از نوجوانان شدیم و دریافتیم مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی از لحاظ ساختاری کارایی کمتری نسبت به مغز نوجوانان سالم دارد همچنین نوجوانان مبتلا به امراض روحی دارای تمرکز پایین تری نسبت به گروه سالم بودند.

این نخستین مطالعه ای است که طی آن دانشمندان ساختار مغزی نوجوانان دارای مسائل روحی را با مغز نوجوانان سالم مورد آنالیز قرار می دهند. پیش از این دانشمندان تنها ساختار مغزی بزرگسالان مبتلا به امرواض روحی را مورد آنالیز قرار داده بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3277

به "تفاوت مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی با مغز افراد سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی با مغز افراد سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید