تغییر فصل نه، فقط مردم می توانند کرونا را از بین ببرند ، دخانیات سیستم دفاعی بدن را ضعیف می نماید

به گزارش مجله سایه، ویروس کرونا همچنان در حال یکه تازی در دنیاست. ترس و نگرانی در بسیاری از مردم وجود دارد و در این میان بعضی از شایعات و اخبار رسمی دلگرمی های هر چند کوچکی را نزد مردم ایجاد می نماید. یکی از دلگرمی ها این است که با انتها فصل سرما و شروع گرما این ویروس هم با توجه به ماهیت سردی که دارد به کار خود انتها می دهد. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟

تغییر فصل نه، فقط مردم می توانند کرونا را از بین ببرند ، دخانیات سیستم دفاعی بدن را ضعیف می نماید

جهت دریافت مشاوره خدمات کانون تبلیغاتی از بهترین و مجربترین تیم تبلیغاتی کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ حرفه ای و ارائه تیزرهای تبلیغاتی را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

آیا می توان انتظار داشت که با انتها فصل سرما این ویروس هم راه خود را از مردم جدا کند و برود؟ به نظر می رسد اعتقاد به اینکه ویروس کرونا با شروع گرمای هوا ناپدید می گردد تا حدودی نادرست است.

دکتر شروین شکوهی فلوشیب فوق تخصص بیماری های عفونی در بیماران پیوندی در این رابطه به خبرنگاران گفت: در رابطه با چرخه انتقال ویروس کرونا باید گفت که این موضوع کاملا به رفتار و درک مردم ایران از این ویروس ارتباط دارد. اوضاع آگاهی مردم نسبت به این بیماری هر روز بهتر می گردد اما در این میان هنوز افرادی هستند که شیوع این ویروس را جدی نگرفته اند.

این پزشک متخصص بیان کرد: وقتی که زنجیره انتقال بشکند می توان انتظاراتی برای انتها بیماری کرونا داشت. هوای گرم باعث می گردد ویروس هایی که روی سطح اجسام زنده باقی مانده اند از بین بروند. دست افراد ممکن است به این سطح این اجسام بخورد و زمینه انتقال ویروس فراهم گردد اما گرما این ویروس را از بین می برد.

شکوهی اضافه نمود: احتمال زنده ماندن ویروس روی اجسام با گرما کمتر می گردد اما اینکه تصور کنیم با همین اتفاق باید انتهای را برای ویروس کرونا تصور کنیم، اشتباه نموده ایم. در اینجا فقط احتمال زنده ماندن ویروس کمتر می گردد.

وی ادامه داد: فرض کنید فردی روی میز و یا دستگیره عطسه نموده است، آنگاه اگر هوا سرد باشد ویروسی که به وسیله او روی این اجسام چسبیده باقی می ماند اما اگر هوا گرم باشد احتمال زنده ماندن آن کمتر می گردد. ماهیت ویروس کرونا به گونه ای است که در گرما مدت زمان کمتری را زنده می ماند.

دکتر شکوهی تاکید نمود: اگر مردم بتوانند زنجیره انتقال را قطع نمایند انتظار بیشتری برای انتها بیماری خواهیم داشت. به وسیله صدا و سیما و کانال های مجازی اطلاع رسانی های متعددی در این رابطه صورت گرفته است. فرهنگ اشتباهی در جامعه وجود دارد. بر اساس این فرهنگ اشتباه تجمع، روبوسی کردن و در آغوش کشیدن در سطح جامعه بسیار دیده می گردد. اگر این جریان برداشته گردد دیگر ویروس کرونا با حداقل میزان ممکن به دیگران سرایت پیدا می نماید. پس در اینجا دو عامل در جمع شدن ویروس کرونا تاثیر دارد، یکی قطع زنجیره انتقال و دیگری از بین رفتن ویروس های زنده روی اجسام به دلیل گرما.

این پزشک متخصص بیان داشت: اینکه چه زمانی ویروس کرونا به طور کلی از بین می برود هیچکس نمی داند. از بین رفتن ویروس کرونا بر خلاف تصور نه به فرا رسیدن فصل گرما که کاملا بستگی به رعایت کردن خود مردم دارد.

وی تاکید نمود: مردم باید درک خود را از این بیماری بالا ببرند. متاسفانه هنوز می بینیم که در سطح شهر مردم در رفت و آمد هستند و در معابر و سایر اماکن عمومی تجمع ایجاد نموده اند. آنها نمی دانند که چه خطری برای خودشان و خانواده هاشان رقم می زنند.

دکتر شکوهی یادآور شد: در رابطه با قابلیت انتقال ویروس کرونا به افراد مختلف باید گفت که این موضوع بستگی به سیستم ایمنی بدن آنها دارد. شدت بیماری هم بسیار تاثیرگذار است. از چند روز تا دو هفته و حتی تا چهار هفته دوره نهفتگی این بیماری تصور می گردد و یکی از عواملی که باعث شیوع زیاد آن شده همین دوره طولانی نهفتگی است که معمولا بدون علامت است.

پزشک متخصص بیماری های عفونی اعلام نمود: برای بیماران تا دو هفته قرنطینه خانگی می دهیم؛ به احتمال بسیار زیاد در این مدت بیماری دیگر قابلیت انتقال ندارد ولی هنوز افرادی وجود دارند که در این مدت هم می توانند قابلیت انتقال بیماری خود به دیگران را داشته باشند.

دکتر شکوهی در رابطه با مبتلا شدن مجدد بیمارانی که بیماری کرونا را پشت سر گذاشته و بهبود یافته اند نیز گفت: هنوز نمی دانیم که این اتفاق می افتد یا خیر. کسی متوجه این موضوع نشده است که آیا ویروس کرونایی که قبلا در بدن یک فرد بوده آیا دوباره فعال شده است یا خیر.

وی توضیح داد: به هر حال ویروس کرونا از دسته ویروس هایی به شمار می رود که احتمال دوباره بروز و عفونت کردن آن در بدن افراد وجود دارد. البته احتمال وقوع دوباره آن در بدن یک فرد زیاد نیست.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: سیستم ایمنی ذاتی افراد به باکتری های موجود در بدن هم بستگی دارد. قدرت این سیستم به مژک ها و حرکتشان و ترشح مینی گلوبولین های داخل آلبوت ها هم بستگی دارد. مصرف هرگونه سیگار، قلیان بر روی عملکرد این موارد تاثیر می گذارد. سیستم تنفسی با مصرف دخانیات ضعیف تر هم می گردد و ویروس کرونا این شرایط را تشدید خواهد نمود.

دکتر شکوهی در رابطه با دلیلی که باعث مرگ بعضی افراد مبتلا به ویروس کرونا می گردد نیز بیان داشت: شرح این مورد بسیار تخصصی است. بنا به دلایلی که هنوز کاملا تعیین نیست یک افزایش بسیار زیاد در ترشح پروتئین های دفاعی در بدن رخ می دهد که باعث می گردد بدن به شدت علیه خودش واکنش نشان بدهد.

وی اضافه نمود: آنچه که بعضی از مبتلایان را به کام مرگ می کشاند ویروس کرونا نیست بلکه پاسخ دفاعی بدن آنها به این ویروس است. این پاسخ دفاعی نه تنها ویروس کرونا از بین می برد که سلول های بدن را هم از بین می برد و در نهایت باعث مرگ می گردد. اینکه چرا این اتفاق می افتد کاملا تخصصی است و حتی برای جامعه جهانی پزشکی هم چندان روشن نیست. مسائل ژنتیکی در مرگ و میر هم نقش دارد. به هر حال در رابطه با اینکه چرا یک فرد به دلیل ویروس کرونا جان می سپارد و یکی نه کاملا بستگی به شرایط مختلف بدنی افراد و سیستم ایمنی بدن آنها دارد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی گفت: در واقع سیستم بدنی بعضی از افراد به قدری واکنش های شدید نشان می دهد که منجر به فوت خود فرد می گردد.

دکتر شکوهی در پاسخ به این سوال هم که ویروس کرونا در کدام رده سنی بیشتر قربانی می گیرد نیز گفت: این ویروس همچنان از میان افرادی که سن بالایی دارند و از بیماری های دیگر و پیش زمینه ای رنج می بردند بیشتر قربانی می گیرد.

وی ادامه داد: مشکل زمینه ای بسیار اهمیت دارد. کسانی که سن پایین تری دارند و هیچ گونه بیماری هم در بدن آنها نیست در برابر ویروس کرونا مقاوم تر هستند. بیشتر کسانی که به دلیل ویروس کرونا فوت نموده اند پیش از این بیماری هایی داشته اند. سن و نوع بیماری خیلی مهم است.

این پزشک متخصص در انتها گفت: امیدواریم مردم بتوانند از این جریان به سلامت عبور نمایند. تمامی نکات بهداشتی و پیشگیرانه را جدی بگیرید. تمامی مسئولان از بالاترین مقام در ارگان ها گرفته تا پزشکانی مانند من به همه می گوییم که جای شلوغ نروید و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوید. زنجیره انتقال اگر قطع گردد ویروس کرونا هم دیگر جایی ندارد که زنده بماند و از بین می رود. این مسئله مهم ترین بخش ماجراست.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3003

به "تغییر فصل نه، فقط مردم می توانند کرونا را از بین ببرند ، دخانیات سیستم دفاعی بدن را ضعیف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر فصل نه، فقط مردم می توانند کرونا را از بین ببرند ، دخانیات سیستم دفاعی بدن را ضعیف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید