تعهدسپاری بایدن به دفاع از عربستان در برابر تهدیدهای ادعایی

به گزارش مجله سایه، به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، جو بایدن رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده شامگاه پنج شنبه (به وقت واشنگتن) برای نخستین بار از زمان شروع دوران ریاست جمهوری خود با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی تلفنی مصاحبه کرد.

تعهدسپاری بایدن به دفاع از عربستان در برابر تهدیدهای ادعایی

طبق اعلام کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا در این تماس تلفنی با ملک سلمان گفت که برای پیوندهای دوجانبه و تا حد ممکن قدرتمند و شفاف کوشش خواهد نمود.

کاخ سفید در بیانیه خود گفت که جو بایدن و ملک سلمان در خصوص امنیت منطقه ای و سایر موضوعات بحث و مصاحبه نموده و رهبران دو کشور ماهیت تاریخی این رابطه دوجانبه را تصدیق کردند. در این بیانیه کاخ سفید، به گزارش قتل خاشقجی که روابط نزدیک و چند دهه ای میان آمریکا و عربستان را به بوته آزمایش می گذارد، اشاره ای نشده است.

بایدن خطاب به خبرنگاران این مصاحبهی تلفنی را که نخستین مصاحبهی وی با ملک سلمان از شروع ریاست جمهوری اش بوده است، مثبت ارزیابی کرد.

خبرگزاری رسمی سعودی نیز در بیانیه ای گفت که ملک سلمان به بایدن تصدی پست ریاست جمهوری ایالات متحده را تبریک گفته و دو طرف بر عمق پیوندهای دوجانبه و اهمیت تقویت این مشارکت تأکید نموده اند.

در این بیانیه همچنین آمده است که سران دو کشور فعالیت های به زعم آنان بی ثبات کننده ایران در منطقه و تعهد ایالات متحده برای دفاع از عربستان سعودی در برابر این گونه تهدیدها را آنالیز نموده و بایدن متعهد شده که به ایران اجازه نخواهد داد تا به سلاح هسته ای دست یابد.

بایدن و ملک سلمان همچنین پیرامون شرایط یمن و تعهد آمریکا نسبت به ارائه یاری به عربستان سعودی برای دفاع از خاک خود در برابر حملات ادعایی از سوی گروه های وابسته به ایران بحث و مصاحبه کردند.

لازم به ذکر است، این مصاحبهی تلفنی در آستانه انتشار گزارشی صورت گرفت که قرار است از سوی دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده پیرامون ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد خاندان سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست منتشر گردد.

شایان ذکر است، که دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در یک سند غیرمحرمانه اشاره می نماید که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی و مُثله کردن جنازه وی در محل کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر 2018 دست داشته است.

اما محمد بن سلمان با ردِّ اتهام دست داشتن در این جنایت فجیع، تنها به پذیرش مسئولیت این قتل بی رحمانه به عنوان رهبر دوفاکتوی پادشاهی سعودی تن داده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7298

به "تعهدسپاری بایدن به دفاع از عربستان در برابر تهدیدهای ادعایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعهدسپاری بایدن به دفاع از عربستان در برابر تهدیدهای ادعایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید