تالار موسیقی یکی از بخش های دیدنی کاخ عالی قاپو اصفهان است

به گزارش مجله سایه، ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های بدست آمده، تالار موسیقی یکی از بخش های دیدنی کاخ عالی قاپو اصفهان است.

تالار موسیقی یکی از بخش های دیدنی کاخ عالی قاپو اصفهان است

کاخ عالی قاپو عمارتی است که در غرب میدان نقش دنیا، روبروی مسجد شیخ لطف الله و یکی از مهمترین شاهکارهای معماری اوائل قرن یازدهم هجری است. تاریخ ساخت بنا به 1054 هجری قمری و به دوران حکومت صفویه باز می گردد.

بیشتر بخوانیدکاخ عالی قاپو | محل اقامت شاه عباس بزرگ

عالی قاپو مرکب از 2 کلمه عالی و قاپو است که با هم به معنای سر در بلند یا درگاه بلند هستند. بنای عالی قاپو با ارتفاعی حدود 48 متر تا کف بازار، بلندترین کاخ چند طبقه تا چند دهه اخیر در شهر اصفهان بوده است. به علت اضافات و الحاقات معماری در هر سو نمایی متفاوت دارد بطوریکه از جلو بنا از میدان نقش دنیا 2 طبقه از پشت ساختمان 5 طبقه، از طرفین بنا 3 طبقه و با احتساب طبقه همکف به عنوان اولین طبقه، در کل 6 طبقه است. طبقه ششم این کاخ به تالار موسیقی معروف هست.

در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبیه و گچبری شده است. ساختن و پرداختن این اشکال به غیر از نمایش زیبایی، خلاقیت و ابتکار هنرمندان گچکار برای این بوده که انعکاسات حاصله از نغمه های نوازندگان و اساتید موسیقی از طریق این اشکال مجوف گرفته گردد و صداها طبیعی و بدون انعکاس به گوش برسند. نویسنده کتاب تاریخچه اصفهان میگوید که در این اتاق نوازندگان می نواختند، درها را می بستند و بعد چون درها را می گگرددند تا مدتی صدای آواز شنیده میشد. این اتاق ها را دیدم، مطلب فوق افسانه است ولی چیزی که هست چون هر اتاق زوایای زیاد دارد، بطوریکه از یک ذرع از کف اتاق به بالا تا طاق تمام گچ بری توخالی است، از این جهت چون صدا کنید، انعکاس رخ می دهد و تموج هوا پیدا می نماید.

عکس از: پیمان شاه سنایی

منبع: همگردی
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 14394

به "تالار موسیقی یکی از بخش های دیدنی کاخ عالی قاپو اصفهان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالار موسیقی یکی از بخش های دیدنی کاخ عالی قاپو اصفهان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید