برنامه چینی ها برای خودرو برقی چیست؟

به گزارش مجله سایه، شرکت چینی بی وای دی (BYD) از خودروی مفهومی E-SEED GT در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی کرد. رونمایی از این خودرو به خوبی نشان می دهد که بی وای دی برنامه های زیادی برای تولیدخودروهای برقی در آینده دارد.

برنامه چینی ها برای خودرو برقی چیست؟

بی وای دی یکی پیش گامان فراوری خودروهای برقی در دنیا به شمار می رود و کوشش زیادی برای فراوری خودروهای پاک نموده است. این شرکت درکنار فراوری سدان های برقی مختلف حتی یک شاسی بلند برقی با نام Song Pro را نیز به بازار معرفی نموده است. آخرین محصول نیز همین خودروی مفهومی E-SEED GT بود که نه تنها یک خودروی برقی جدید است بلکه زبان طراحی جدید این شرکت را هم معرفی می نماید.

این شرکت در سال 1995 تأسیس شد و در ابتدا تنها 20 کارمند داشت. امروزه تعداد کارکنان بی وای دی به حدود 240 هزار نفر می رسد و بزرگ ترین فراوری نماینده خودروهای برقی در دنیا است. بی وای دی با طراحان بزرگ دنیا نیز همکاری دارد و حد نهایت این همکاری را در همین خودرو E-SEED GT می توان مشاهده کرد. در طراحی این خودرو مدیر طراحی سابق آئودی، مدیر طراحی خارجی سابق فراری و مدیر طراحی سابق مرسدس بنز ایتالیا همکاری نموده اند.

به این ترتیب مشاهده می کنید که شرکت بی وای دی که مقر آن در شهر گوانگجوی چین است به خوبی از استعدادهای خارجی و طرفیت های داخلی استفاده نموده است. مدیرعامل بی وای دی اخیرا در یک کنفرانس خبری گفته است که این شرکت برای تحقیق فراوری خودروهای برقی چندین استراتژی را پیگیری می نماید و هدف بی وای وارد کردن خودروهای چینی به مراحل جدید است.

کشور چین نیز خود برنامه ای منسجم و حساب شده برای توسعه خودروهای برقی دارد و قرار است تا سال 2020 بیش از 4.6 میلیون دستگاه خودروی برقی در این کشور به فروش برسند. همچنین چین قوانینی را در آینده نزدیک تصویب خواهد نمود که استفاده از موتورهای احتراق داخلی را محدود می نمایند.

بی وای دی فعالیت خود در خودروهای الکتریکی را به خودروهای مفهومی همانند E-SEED GT محدود ننموده است. این خودروساز این هفته از یک کامیون الکتریکی مخصوص حمل زباله با نام BYD 8R Class 8 Automated Side Loader را نیز رونمایی نموده است. این کامیون قرار است ابتدا در یکی از شهرهای کالیفرنیا به خدمت گرفته گردد.

محصولات برقی بی وای دی فقط محدود به بازار کشور چین نیستند بلکه این خودروساز محصولات خود را در کشورهای مختلف و حتی در اروپا نیز به فروش می رساند. بی اوی دی به تازگی 50 هزارمین اتوبوس برقی خود را از خط فراوری خارج کرد. این اتوبوس نه تنها در شهرهای چینی مانند پکن، گوانگجو، شنزن، تیانجین، هانگجو، نانجینگ، شانگشا و شیان در حال خدمت رسانی هستند بلکه در ناوگان اتوبوسرانی لندن و لس آنجلس نیز حضور دارند.

اتوبوس ها و کامیون های حمل زباله الکتریکی گرچه توجه زیادی را به خود جلب نمی نمایند اما برای خودروسازان بسیار مهم هستند و بازارهای جدیدی را برای آن ها ایجاد می نمایند. البته شرایط برای بی وای دی همواره نیز بر وفق مراد نیست چون خودروهای این شرکت همچنان در حال دست وپنجه نرم کردن با استانداردهای سختگیرانه آمریکا در مباحث کیفیت و عملکرد هستند. در تحقیقی که اخیرا توسط لس آنجلس تایمز اجرا شده است اتوبوس های الکتریکی بی وای دی پس از تنها 5 ماه استفاده احتیاج به انجام تعمیرات پیدا نموده بودند.

آژانس ترانزیت جنوب کالیفرنیا نیز قراردادی 330 میلیون دلاری را با بی وای دی امضا نموده بود تا اتوبوس های الکتریکی این شرکت را در ناوگان خود به خدمت بگیرد اما تحقیقات لس آنجلس تایمز نشان می دهند که هزینه نگه داری این اتوبوس های الکتریکی بسیار بیشتر از اتوبوس های دیزلی است. همچنین در بخش عملکرد نیز این اتوبوس ها دچار مسائلی هستند. درحالی که بی وای دی وعده داده بود این اتوبوس ها با هر بار شارژ می توانند 250 کیلومتر را طی نمایند اما عملا آن ها با هر بار شارژ به طور متوسط فقط 90 کیلومتر راه می روند که جوابگوی احتیاجهای شهری همچون لس آنجلس نیست.

با تور چین سفر کنید.

گرچه این شعاع حرکتی کم در شهرهای کوچک مسئله ای ایجاد نمی نماید اما برای شهرهای بزرگ مناسب نیست. البته عوامل محیطی نیز در کاهش برد اتوبوس ها دخیل بودند چون کالیفرنیا جاده های سربالایی و سراشیبی زیادی هم دارد و این برای یک خودروی الکتریکی چندان جالب نیست.

گزارش لس آنجلس تایمز نقاط تاریک دیگری از اتوبوس های برقی را فاش می نماید. مسائل این اتوبوس ها فقط به لس آنجلس محدود نبوده و در شهرهای دیگر نیز مسائلی مانند شکسته شدن شاسی گزارش شده است. همچنین بازرسان Metro این خودروها را از نظر کیفیت تأیید ننموده اند. در ماه نوامبر مقامات شهر البوکرکی در ایالت نیومکزیکو نیز که از این اتوبوس های برقی استفاده می کردند در پی خرابی های گسترده آن ها 15 دستگاه اتوبوس را به کارخانه پس داده و به دلیل امنیت پایین این خودروها از بی وای دی شکایت نموده اند.

منبع: انتخاب
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 204

به "برنامه چینی ها برای خودرو برقی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه چینی ها برای خودرو برقی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید