بازی رنگ ها و طعم ها در جشنواره سفره ایرانی اصفهان

به گزارش مجله سایه، جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری با حضور هنرمندان 5 استان اصفهان، تهران، البرز، قم و مرکزی و با پخت انواع غذاهای سنتی و محلی ایرانی از 11 تا 13 آذرماه در باغ موزه چهل ستون اصفهان برگزار گردید.

بازی رنگ ها و طعم ها در جشنواره سفره ایرانی اصفهان

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تمدید ویزای تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

به گزارش خبرنگاران از اصفهان، رنگ های سبز و زرد و نارنجی، عطر ادویه و طعم دل نشین غذای ایرانی، این بار از باغ موزه چهل ستون اصفهان به مشام رسید، جشنواره ای که به همت میراث فرهنگی با هدف احیای غذاهای محلی و سنتی و اشاعه فرهنگ غذای سالم از 11 تا 13 آذرماه برگزار گردید.

گردشگری غذایی، یکی از اشکال گردشگری است که میزبانی خوبی برای درک خرده فرهنگ هایی از هر گردشگری است که این مهم برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و درآمدزا بوده و احیای نوع از گردشگری فرهنگی می تواند به اقتصاد پایدار در صنعت گردشگری یاری قابل توجهی کند و ایران با داشتن تنوع غذایی مختلف این باب ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر دارد.

غذای سنتی نشانه ای از خرده فرهنگ های ایرانی

همان طور که می دانید غذاهای سنتی هر منطقه نماد خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم مردم بومی آن منطقه است و گردشگری غذا به عنوان یک زیرمجموعه از گردشگری فرهنگی با هویت و جغرافیا و آداب و رسوم یک ناحیه ارتباط دارد و در واقع غذاهای جذاب و معتبر می تواند گردشگران را به یک مقصد گردشگری تعیین سوق دهد، همانند گردشگرانی که بریانی را تنها در اصفهان تجربه می نمایند.

از سوی دیگر هزینه ای که گردشگران در سفر برای تهیه غذا می پردازند، یک سوم هزینه های کل سفر است که این رقم، درآمد خوبی از حضور گردشگر در یک منطقه برای میزبانان دارد و به بیان دیگر بعد از جاذبه ها و زیرساخت های گردشگری انواع غذاهای محلی و بومی هر منطقه می تواند به گردشگری منطقه رونق بدهد.

استان اصفهان در کنار استان های تهران، البرز، قم و مرکزی، هرکدام ظرفیت های زیادی در زمینه گردشگری غذا دارند که در این جشنواره انواع غذاهای محلی با هنرمندی آشپزان برجسته هر استان، فرصت مناسبی را برای ارائه هنر آشپزان این مناطق ایجاد نموده که با استقبال خوبی از سوی شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی نیز روبرو شده است.

فرصتی برای احیای غذاهای سنتی ایرانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان دراین باره می گوید: غذای ایرانی در حوزه فرهنگی و تمدنی ما از صندلی خاص و مهمی برخوردار است و به دلیل تنوع اقلیم و طبیعت، تنوع غذایی زیادی که در کشور ما وجود دارد، جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری فرصت مناسبی برای معرفی این گنجینه ارزشمند است و پرداختن به آداب پخت غذای سنتی و اصیل ایرانی سبب حفظ میراث ناملموس و همچنین احیا و معرفی این غذاها با گردشگران داخلی و خارجی می گردد.

فریدون الهیاری توجه به سفر ایرانی را یکی از محورهای اصلی برای دستیابی به توسعه پایدار دانست و اضافه نمود: امروز در روستاهای شمال، جنوب، شرق و غرب استان تنوع غذایی بسیار زیادی وجود دارد که احیای غذاهای بومی فراموش شده یکی از اهداف مهم جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در اصفهان است که امیدوار هستیم با مشارکت جمعی بتوانیم یک گام آغازین را پایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه برندسازی غذاهای ایرانی در صنعت گردشگری، استانداردسازی واحدهای پذیرایی و رستوران ها، ارتقای رفاه و توسعه مالی جوامع محلی، افزایش آمار ورود گردشگر به کشور از جمله اهداف این جشنواره است، اضافه نمود: افزایش سطح رقابت در ارائه خدمات گردشگری، معرفی و احیاء فرهنگ غذای سالم، مفید و حلال ایرانی، احیا و معرفی خوراک های بومی و ملی مهجور و استفاده از آن ها در توسعه گردشگری از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره در اصفهان است.

در واقع یکی از معیارهای مهم سفر، غذا است و گردشگری غذا و خوراک یکی از انواع گردشگری بوده که با توجه به افزایش زمان اوقات فراغت و احتیاج انسان ها به یک محیط هم نشینی روزبه روز در حال رشد است، گردشگری به عنوان یک صنعت مولد و با توجه به سلایق مشتریان به انواع مختلفی تقسیم می گردد.

در این نوع از گردشگری، گردشگران با هدف ملاقات از غذاهای بومی مناطق، چگونگی گردآوری مواد اولیه، فرایند تهیه و پخت و ابزار و وسایل به کار برده شده، سفر می نمایند، این گردشگران در کنار ملاقات از سایر جاذبه های گردشگری مقصد، به همکاری در زمین های کشاورزی، اقامت در خانه و کاشانه های بومی و هم صحبتی با مردم محلی علاقه مند هستند.

گردشگری غذا در برنامه ریزی متولیان گردشگری می تواند هم به عنوان هدف اصلی سفر، برای آن هایی که با روحیه کنجکاوی خود سعی در شناخت غذایی یک منطقه دارند و هم به عنوان یک برنامه مکملی در تمامی تورهای گردشگری با هر هدفی گنجانده گردد.

غذای ایرانی بهانه ای لذیذ برای سفر دوباره گردشگران خارجی

ژورژ بگت یک گردشگر فرانسوی که در طول سفر خود به اصفهان از جشنواره سفره ایرانی نیز بازدید نموده است، به خبرنگار خبرنگاران درباره غذاهای ایرانی می گوید: بانوان هنرمند ایرانی با مواد غذایی ساده و ارگانیک، معجزه می نمایند و زمانی که من وارد فضای نمایشگاهی این جشنواره شدم، عطر غذاهای متنوع ایرانی مرا به سوی خود جلب کرد به ویژه بریان سنتی اصفهان که از شکل ظاهری و مزه فوق العاده ای برخوردار بود.

این گردشگر فرانسوی که 10 روز است به ایران سفر نموده، درباره تنوع غذایی در ایران می گوید: من در تهران، یزد، شیراز، تبریز و اصفهان غذاهای متنوع و خوش طعمی را خوردم که هرکدام به نوع خود دارای ارزش غذایی و رنگ و بوی متفاوت و مربوط به مردم همان منطقه را داشت و خوردن خورشت ماست در اصفهان برایم بسیار جالب بود و در ابتدا زمانی که نام این پیش غذا را شنیدم تصویر دیگر داشتم ولی طعم این دسر فوق العاده بود.

بگت درباره جشنواره سفره ایرانی گفت: خیلی خوب است که مردم ایران به حفظ تنوع غذاهای سنتی خود اهمیت می دهند چراکه غذا یکی از جاذبه های گردشگری هر منطقه است که ایران به خوبی این جاذبه خوشمزه را حفظ نموده و مطمئن باشید که من برای تجربه دوباره غذای ایرانی حتماً مجدداً به ایران و به ویژه اصفهان سفر می کنم.

کشف طعم های جدید و احیای طعم ها و سنت های آشپزی ملی و بومی و معرفی مواد و گیاهان و ادویه های منحصربه فرد موجود در غذاهای ایرانی ازجمله راهبردهایی است که در جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری دنبال می گردد.

بازگشت به سبک زندگی درست با پخت غذاهای اصیل ایرانی

مینا سالاری از بازدیدنمایندگان جشنواره گردشگری غذا با اشاره به کسب تجربه های جدید در این جشنواره به خبرنگار خبرنگاران گفت: این جشنواره سبب آشنایی هر چه بیشتر مردم با داشته های سنتی شهر خود شد و بسیاری از غذاهای سنتی که در میان غذاهای آماده امروز از یاد رفته بود را احیاء کرد.

این بانوی اصفهانی با بیان اینکه جشنواره غذا فرصت خوبی برای آشنایی با غذاهای سنتی در گوشه و کنار ایران است، اضافه نمود: باید از هنرمندان حاضر در جشنواره حمایت گردد و توجه به پخت غذاهای سنتی تنها به چند روز برگزاری جشنواره ها ختم نگردد و اگر این جشنواره سبب بازگشت به سبک زندگی ایرانی ما گردد، تأثیر خود را گذاشته است.

ساماندهی غذاهای محلی، جلوگیری از فراوری و عرضه مواد غذایی نامرغوب به نام و برند غذای محلی، معرفی گسترده ظرفیت های شهرستان ها و از همه مهم تر جلب نظر بخش خصوصی برای احیا، معرفی و عرضه گسترده غذای محلی از جمله دستاوردهایی است این جشنواره به آن دست پیدا نموده است که اگر این دستاوردها با جدیت دنبال گردد می تواند تأثیر به سزایی در معرفی ظرفیت ها گردشگری غذا داشته باشد.

گزارش از زینب کلانتری

منبع: تسنیم
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2396

به "بازی رنگ ها و طعم ها در جشنواره سفره ایرانی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی رنگ ها و طعم ها در جشنواره سفره ایرانی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید