ایران در رتبه سوم قربانیان حملات باج افزاری

به گزارش مجله سایه، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتا، باج افزار واناکرای (WannaCry) از سال 2017 قربانی می گیرد و همچنان به عنوان تهدیدی جدی و فعال به جای مانده است.

ایران در رتبه سوم قربانیان حملات باج افزاری

به طور معمول باج افزار واناکرای سیستم عامل ویندوز را هدف قرار می دهد و با رمزگذاری انواع فایل های موجود در سیستم عامل، خواهان دریافت باج به وسیله بیت کوین (Bitcoin) می گردد.

در ماه می سال 2017 میلادی، حمله سایبری عظیمی با استفاده از باج افزار واناکرای شروع شد که بیش از 300 هزار رایانه را در 150 کشور دنیا آلوده کرد.

علیرغم حجم گسترده حملات واناکرای، اقدام به موقع و پیشگیرانه مرکز مدیریت راهبردی افتا، مانع از وقوع حادثه سایبری همانند آمریکا در سازمان های دارای زیرساخت حیاتی ایران شد.

کارشناسان نرم افزاری معتقدند که باج افزار واناکرای از نادیده گرفتن نقطه ضعفی شکل گرفته است که اولین بار به وسیله آژانس امنیت ملی آمریکا کشف شد و سپس به یکی از نیرومندترین حملات سایبری دنیا تبدیل شد.

آنالیز های شرکت امنیتی دیفندر نشان می دهد که پس از واناکرای، بدافزار GandCrab با 13 درصد در مقام دوم قرار گرفته است؛ علیرغم اینکه این باج افزار، از سال 2019، خدمات خود را به عنوان یک باج افزار اجاره ای (Ransomware-as-a-Service - به اختصار RaaS) متوقف نموده بود.

آخرین آمار حاکی است، باج افزارها در 149 کشور قربانی می گیرند و 24 درصد آنها در آمریکا فعال هستند، کانادا با 15 درصد دومین کشور دنیا از لحاظ اندازه فعالیت باج افزارها است و کشورهای برزیل و ایران، هر یک با 11 درصد در رتبه سوم قرار گرفته اند.

مراکز دولتی با 26 درصد حملات، در صدر حمله باج افزارها هستند و پس از آن، بخش های مخابرات با 24 درصد، آموزشی و تحقیقات با 24 درصد و فناوری با 9 درصد قرار گرفته است.

اطلاعات کامل تخصصی و فنی درباره باج افزار واناکرای در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا برای متخصصان، کارشناسان و مدیران IT منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 11889

به "ایران در رتبه سوم قربانیان حملات باج افزاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در رتبه سوم قربانیان حملات باج افزاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید